Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows visar fel mängd internminne?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-01-13 10:02

Hej,

jag har en 13" MBP med 4GB minne. Jag har bootcamp och Win 7 ultimate 32 bit(vagade inte kora 64bit da jag var radd for kompabilitetsproblem da jag jobbar med utveckling...)

Nar jag startar upp Macen i Win-lage rapporterar windows: 4GB (2.7GB usable)

Att jag far 3.7 koper jag eftersom jag har delat minne med grafikkortet men jag tycker att jag i alla fall borde fa 3.5-3.7GB.

Tacksam for svar

/hpe

Senast redigerat 2010-01-13 10:32
Ursprungligen av hpe:

Att jag far 3.7 koper jag eftersom jag har delat minne med grafikkortet men jag tycker att jag i alla fall borde fa 3.5-3.7Gb.

I ena meningen köper du att du får 3,7.

I nästa mening skriver du att du borde få 3,5-3,7.

Vad menar du?

PS 1. Det är stor skillnad på "Gb" (=gigabit) och "GB" (=gigabyte)

PS 2. Jag har förtydligat trådens rubrik. /Mod

  • Medlem
  • 2010-01-13 10:31

Vad jag menar ar att Windows, pga dess uppbyggnad, anvander en del av addresseringsutrymmet till enhetshantering. Pa en vanlig PC med windows och 4GB Far man i normalfallet aldrig mer an 3.5-3.7GB. Pga detta har jag inga storre forvantningar pa att fa mer an 3.5, men daremot forvantar jag mig betydligt mer an 2.7.

Kor man 64bit win ska man kunna fa tillgang till hela 4GB(minus delat grafikminne), men som sagt, jag kor med 32bit da jag inte litar tillrackligt pa MS och de applikationer jag tvingas kora dar.

/hpe

PS tack for fortydligandet av rubriken,

Ursprungligen av hpe:

...Pa en vanlig PC med windows och 4GB Far man i normalfallet aldrig mer an 3.5-3.7GB. Pga detta har jag inga storre forvantningar pa att fa mer an 3.5, men daremot forvantar jag mig betydligt mer an 2.7.

Så när du skrev att du "köpte 3.7", så menade du alltså 2,7?

  • Medlem
  • 2010-01-13 11:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så när du skrev att du "köpte 3.7", så menade du alltså 2,7?

???
Nej, vad jag vill veta ar om det finns nagon losning pa mitt problem sa att jag nar jag startar min Mac sa far jag minst 3.5GB

Ja, jag har en tendens till att anvanda 3.5 i stallet for 3,5...

/hpe

OK. Nu tror jag att jag förstår sammanhanget mellan alla siffrorna.

- Du har fått 2.7, vilket du tycker är för lite.
- Du förväntar dig 3.5-3.7
- Om du hade fått 3.7 så hade du köpt det.

  • Medlem
  • 2010-01-13 11:14
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

OK. Nu tror jag att jag förstår sammanhanget mellan alla siffrorna.

- Du har fått 2.7, vilket du tycker är för lite.
- Du förväntar dig 3.5-3.7
- Om du hade fått 3.7 så hade du köpt det.

Nastan:)

Jag far 2,7GB. Detta tycker jag ar alldeles for lite:mad::'(
Jag forvantar mig 3,5-3,7GB. (pga win-begransningar)
Jag nojer mig med (slutar sura) med 3,2-3,5 da jag vet att win ar sa kass att det ofta blir sa...
Jag vill hitta an losning dar jag kan "trolla" fram de 0,5-0,7GB (helst 1,0GB) som jag tycker mig ha blivit snuvad pa.

Hoppas det inte ar nagra oklarheter i hur laget ar och hur jag vill ha det;)

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Nastan:)

"Jag nojer mig med (slutar sura) med 3,2-3,5 da jag vet att win ar sa kass att det ofta blir sa..."

/hpe

Det är så med ALLA 32-bitars OS!. inklusive OS X - MEN Apple har lagt in PAE i OS X och många Appleanvändare verkar tro att de trollat, på nåt sätt..

MS låter dig själv installera PAE men vill hellre att du använder ett äkta, 64-bitars OS.

Win 7 använder samma drivare som Vista så efter tre år på marknaden finns det 64-bitars drivare för nästan all hårdvara.

Har du funderat över varför Apple inte öppet propagerar för att köra 64-bitars kernel i Snow Leopard?

  • Medlem
  • 2010-01-14 13:34
Ursprungligen av Macce65:

Det är så med ALLA 32-bitars OS!. inklusive OS X - MEN Apple har lagt in PAE i OS X och många Appleanvändare verkar tro att de trollat, på nåt sätt..

MS låter dig själv installera PAE men vill hellre att du använder ett äkta, 64-bitars OS.

Win 7 använder samma drivare som Vista så efter tre år på marknaden finns det 64-bitars drivare för nästan all hårdvara.

Har du funderat över varför Apple inte öppet propagerar för att köra 64-bitars kernel i Snow Leopard?

Jo, visst är det så att alla 32bit OS gör att man inte får sina 4GB. Men, 32bit räcker till att få 4GB (minus grafikminnet i det här fallet).

Fortfarande borde man få 3,2-3,5GB minne när man kör 32bit win på Macen. Resultatet är dock 2,7GB vilket alltså är 0,5-0,8GB för lite.

Hur råder man bot på detta? Finne det ingen lösning? Kan man installera PAE och sen lirar det? här ska kollas upp...

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Jo, visst är det så att alla 32bit OS gör att man inte får sina 4GB. Men, 32bit räcker till att få 4GB (minus grafikminnet i det här fallet).

Fortfarande borde man få 3,2-3,5GB minne när man kör 32bit win på Macen. Resultatet är dock 2,7GB vilket alltså är 0,5-0,8GB för lite.

Hur råder man bot på detta? Finne det ingen lösning? Kan man installera PAE och sen lirar det? här ska kollas upp...

/hpe

Ett 32-bitars OS kan bara adressera 3.2 Gb utan PAE. Säg att Apple UEFI allokerar 512 Mb till grafiken så återstår det 2.7 Gb till OS:et... Exakt hur mycket minne som UEFI allokerar via BIOS-lagret till grafiken i din Mac när du kör Windows får du ställa till Apple support! Lycka till.:)

Varför installera PAE när det finns en perfekt fungerande 64-bitars version och fullt av 64-bitars drivare?? PAE är ett "hack"!

(Vi pratar inte om Apple här, som ännu inte har hunnit ta fram tillräckligt många 64-bitars drivare och fortfarande kör med PAE för att detta problem inte ska vara uppenbart för många.)

Installera 64-bitars Win 7 ! Win 7 64 kör 32-bitars applikationer alldeles perfekt.

Senast redigerat 2010-01-14 15:53
  • Medlem
  • 2010-01-14 19:20
Ursprungligen av Macce65:

Ett 32-bitars OS kan bara adressera 3.2 Gb utan PAE. Säg att Apple UEFI allokerar 512 Mb till grafiken så återstår det 2.7 Gb till OS:et... Exakt hur mycket minne som UEFI allokerar via BIOS-lagret till grafiken i din Mac när du kör Windows får du ställa till Apple support! Lycka till.:)

Varför installera PAE när det finns en perfekt fungerande 64-bitars version och fullt av 64-bitars drivare?? PAE är ett "hack"!

(Vi pratar inte om Apple här, som ännu inte har hunnit ta fram tillräckligt många 64-bitars drivare och fortfarande kör med PAE för att detta problem inte ska vara uppenbart för många.)

Installera 64-bitars Win 7 ! Win 7 64 kör 32-bitars applikationer alldeles perfekt.

Jo, det skulle man ju kunna göra om det inte va så at min Win7 skiva bara har 32bit... är det klargjort att ALLA program funkar felfritt i 64bit förresten???

Ursprungligen av hpe:

Jo, det skulle man ju kunna göra om det inte va så at min Win7 skiva bara har 32bit... är det klargjort att ALLA program funkar felfritt i 64bit förresten???

Du kan alltid beställa ny media från MS mot fraktkostnad eller kanske låna en av nån kompis?

Det är inte klargjort att alla program som finns på jordklotet fungerar under Win 7 -64, men jag har ännu inte stött på nåt 32-bitars program som inte gör det..

Har du väldigt exotiska program?

Ursprungligen av hpe:

Jo, det skulle man ju kunna göra om det inte va så at min Win7 skiva bara har 32bit... är det klargjort att ALLA program funkar felfritt i 64bit förresten???

Nu kör jag Google Chrome i 32-bitars Windows XP Mode i MS Virtual Machine under Windows 7 Ultimate 64! (Jag måste ha kvar en gammal IE6 för att kunna testa vissa websidor - IE8 skulle tagit bort IE6)

Jag testade att installera ett gammalt 16-bitars program under Vitual XP och det fungerade perfekt. Det finns alltså ingen anledning att inte köra 64-bitars Windows 7 av anledningen att man vill ha bakåtkompatibilitet med gamla XP-program. Virtual XP rullar på otroligt snabbt, dessutom.

Se bara till att installera senaste versionen av Virtual XP! (Jag råkade ta en gammal version först, den startade inte)

Windows Virtual PC: Home Page

  • Medlem
  • 2010-01-13 10:39

En sak till, det ar inte bara sa att windows rapporterar fel mangd minne. Jag far helt enkelt inte tillgang till mer minne. Om det bara var sa att windows rapporterade mindre minne kunde jag strunta i det hela, men att bara fa tillgang till sa mycket mindre minne ar riktigt jobbigt....

/hpe

  • Medlem
  • 2010-01-14 10:22

Ingen som har ett svar på frågan om minnet man blir snuvad på?

Jag har kollat med en kompis som har en 13" MB, han får också bara 2,7 av sina 4GB.
Vad får ni andra???

Ursprungligen av hpe:

Ingen som har ett svar på frågan om minnet man blir snuvad på?

Jag har kollat med en kompis som har en 13" MB, han får också bara 2,7 av sina 4GB.
Vad får ni andra???

32-bitars OS kan inte adressera mer än 3.2 gb minne. Dessutom använder grafiken en del (om du har UMA-grafik) I en PC med BIOS ställer du in hur mycket av minnet som allokeras till grafikkortet - jag vet inte om Apple har nån lösning för det i UEFI - det kan vara lösningen på ditt problem.

För att kunna adressera mer än 3.2 Gb i 32-bitars versioner av Windows måste du installera PAE (samma teknik som Apple använder för att kunna adressera mer minne i 32-bitars versioner av OS X)

Läs mer om: Physical Address Extension - PAE Memory and Windows

Men jag förstår inte varför du installerar 32-bitars versionen av Win 7? Kör du fortfarande 16-bitars applikationer?

Du ska installera 64-bitars-versionen, såklart! Du kan använda samma serienummer som för 32-bitarsversionen. Testa!

1
Bevaka tråden