Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Störningar på Internet - hur få info?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag på morgonen kunde jag inte få kontakt med www.99.se liksom en rad andra svenska hemsidor. Det var samma sak i fredags, med delvis samma sidor men inte riktigt. Jag funderade då på om det finns någon sida med aktuell information om trafikstörningar på nätet. Det kunde ju vara ganska bra att veta. Sidan borde då förstås finnas på olika håll så att den går att nå även om delar av nätet ligger nere. Finns det något sådant?

  • Medlem
  • 2010-01-18 13:16

Snabbtest 1: Se om annan DNS (domännamnserver) slår upp rätt IP-nummer på dina domänsökningar snabbare. Testa Google-DNS 8.8.8.8 till exempel. Skriv in den under systeminställningar-nätverk-avancerat-dns har jag för mig spårvagnsåkandes.

Om det är stooor skillnad (till det bättre) var det DNS-problem hos din internetleverantör (typiskt comhem).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 13:37

Asterraster,

Upplever du störningar på nätet kan någon av dessa webbplatser vara till hjälp:

www.downforeveryoneorjustme.com

…eller…

www.downorjustforme.com

Ange en/den webbplats du vill ansluta till och sidan svarar huruvida den är nåbar från annat håll än från Dig!

Få du svaret att webbplatsen är uppe… (d.v.s. nåbar från Internet) jag då lutar det mot att det är Din internetleverantör som har problem… (Ex.v. med DNSen som DrDip var inne på…)

En annan, mer övergripande webbplats är:

Internet Traffic Report

…som enligt dom själva:

-"The Internet Traffic Report monitors the flow of data around the world"

Lycka till,

- Torkel

När jag stött på liknande problem har det ofta hjälpt att rensa datorns DNS-cache.

Tack för intressanta svar. Torkels tipsade webbplatser verkar enklast. Är felet hos mig får jag väl prova att rensa DNS-cachen, även om jag inte brukar använda terminalen.

1
Bevaka tråden