Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App Store-pirater kostar Apple stora pengar

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att det finns mindre nogräknade personer som tycker det är okej att piratkopiera program från App Store är nog ingen nyhet för någon. Men hur mycket förlorar Apple, och därmed också utvecklarna på detta?

En analytiker på webbsajten 24/7 Wall St. har räknat på saken och kommit fram till lite intressanta slutsatser. Sedan App Store öppnade i Juli 2008 har Apple och applikationernas utvecklare tillsammans förlorat över 450 miljoner dollar på grund av piratkopiering.

Över tre miljarder applikationer har laddats ner och mellan 13 och 21 procent av de nedladdningarna är av köpta applikationer. Dessa applikationer har ett genomsnittligt pris på tre dollar styck och Apples intäkter (30 procent av varje försäljningssumma) från App Store är mellan 60 och 110 miljoner dollar per kvartal. Men den summan kunde vara betydligt högre om inte piratkopieringen varit så omfattande.

Läs vidare här

Som vanligt älskar jag när man använder ord som "kostnad" och "förlorar" i dessa sammanhang. Så länge man inte fått en faktura på $450 miljoner är det inte en kostnad, utan en potentiellt utebliven intäkt.

Hur har man räknat? Har man som vanligt räknat med ett ratio på 1/1 där varje piratkopierad mjukvara verkligen hade köpts om möjligheten till piratkopiering inte fanns?

  • Medlem
  • 2010-01-14 10:17

Läs också här för en fundering över räkne- (och tanke-) felet bakom siffran.

Precis. Tänk dig en tjej på 13 år som tankat ner 50.000 låtar. Om hon inte kunnat det, hade hon köpt ~5000 skivor á 179 kr istället (89.500 kr)? Enligt skivbolagen självklart ja!

Ursprungligen av imaster:

Spelar det roll egentligen? Har inte musiker/utvecklare/filmskapare rätt att få betalt för sin arbetsinsats?

Har jag påstått något annat? Jag piratkopierar inte själv. Du missade dock poängen med mitt inlägg.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-14 14:09
Ursprungligen av Raumschiff:

Har jag påstått något annat? Jag piratkopierar inte själv. Du missade dock poängen med mitt inlägg.

Nä, poängen är bara ett vridande av ord. Det är uppskattat att apps för 450 miljoner dollar är nedladdade. Att nån väljer att säga att de har förlorat de pengarna, nä, det är ingen tankevurpa, det är bara nån som uttrycker sig klumpigt.

Precis som det var klumpigt av mig att citera och anta.

Ursprungligen av imaster:

Spelar det roll egentligen? Har inte musiker/utvecklare/filmskapare rätt att få betalt för sin arbetsinsats?

Jo, givetvis. Vem i denna tråd har påstått annat?
Om jag däremot piratkopierar Per Gessles samlade verk betyder det inte att han har förlorat lika mycket pengar som motsvarande skivköp hade gett honom.

Du vet det gamla klassiska argumentet att så länge man bara har kopierat har ingenting försvunnit och ingen kan ha förlorat.

Givetvis ska man inte piratkopiera. Det är ett brott.

Men om jag nu skulle piratkopiera ALLT som Per Gessle släppt på skiva och någon vill göra en uträkning på hur mycket pengar Per Gessle nu gick miste om, då är det att göra det lite väl enkelt för sig att multiplicera antalet piratkopierade album med snittpriset och sedan påstå att det är så mycket pengar han "förlorat".

Jag kanske bara var ute efter Sommartider och The Look, men för enkelhetens skull drog jag hem en torrent med just hans samlade verk i en enda nedladdning.

En rättvis bedömning i mitt fall blir att det kanske var två skivor jag rent teoretiskt skulle ha köpt om piratkopiering nu var omöjligt. Två skivor för 150 kr st. Hur stor del av intäkterna på en skivförsäljning går till upphovsmannen?

Allt vi säger är att beräkningsmodellerna är helt uppåt väggarna när man försöker uppskatta potentiellt uteblivna intäkter på grund av piratkopiering.

Personligen har jag slutat med illegal fildelning sedan väldigt väldigt lång tid tillbaka. Spotify har hjälpt till att göra lokalt lagrad data överflödig.

P.S. Jag skulle givetvis aldrig få för mig att vare sig köpa eller piratkopiera musik av Per Gessle.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-15 00:19
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

En rättvis bedömning i mitt fall blir att det kanske var två skivor jag rent teoretiskt skulle ha köpt om piratkopiering nu var omöjligt. Två skivor för 150 kr st. Hur stor del av intäkterna på en skivförsäljning går till upphovsmannen?

Allt vi säger är att beräkningsmodellerna är helt uppåt väggarna när man försöker uppskatta potentiellt uteblivna intäkter på grund av piratkopiering.

Man behöver ju inte räkna på uteblivna intäkter alls för det vet man aldrig men, som jag skrev ovan, så kan man räkna på hur mycket det som blivit piratkopierat har varit värt. Apps för $450 milj. har blivit piratade. Det är ingen som förlorat de pengarna rent fysiskt men det nedladdade har fortfarande uppskattats till det värdet. Och det i sig tycker jag är rätt skrämmande siffror.

Och hur mycket pengar som går till upphovsmannen är ju faktiskt egalt, han har skrivit över delar av intäkterna till andra instanser för att få hjälp med marknadsföring, livebokningar, advokathjälp, cd-pressning, merchförsäljning, framtidsplanering, you name it. De instanserna vill också ha pengar, för de vill jobba gratis lika lite som du.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

P.S. Jag skulle givetvis aldrig få för mig att vare sig köpa eller piratkopiera musik av Per Gessle.

Självklart, det säger ju sig själv...

Ursprungligen av Raumschiff:

Precis. Tänk dig en tjej på 13 år som tankat ner 50.000 låtar. Om hon inte kunnat det, hade hon köpt ~5000 skivor á 179 kr istället (89.500 kr)? Enligt skivbolagen självklart ja!

Du har en decimal fel där och din uträkning är därmed ungefär 1000 % fel

Det har väl tagit räknemodellen från skivindustrin och lagt den här.
Att förutsätta att alla jailbreakade telefoner har piratapps på sig är lite väl magstarkt tycker jag.
Sedan att 75% av alla köpta apps är piratade hur fick de fram det?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Sedan att 75% av alla köpta apps är piratade hur fick de fram det?

Har sett siffror som jag tror var i samma storleksordning från spelutvecklare som hade koll på om rapporterade highscores var från piratade eller köpta kopior.

edit:
Exempel: Piracy and the App Store.

Apple tjänar på ALLT som kan rulla i iPhones och Macar. Oavsett om dom själva säljer det, andra säljer det eller andra snor det. Ty...man måste ha en hårdvara från Apple för att köra grejerna...och det enda företaget som säljer den hårdvaran är Apple. :-D. Det är därför Apple är framgångsrika. Bland annat. Apple har givetvis - internt - ett mycket avspänt förhållande till piracy.

Ursprungligen av Zimmerman:

Apple har givetvis - internt - ett mycket avspänt förhållande till piracy.

I alla fall piratkopierade saker som körs på Apples hårdvara. Jag tror inte Apple sitter och myser åt tanken att det sitter rätt många och kör Apple-programvara på annan hårdvara.

Nej, jisses...det är bara att se hur dom går fram varje gång kloner försöker sticka upp skallen Nu är ju kustomajsade OSX på standardPC hemma hos folk en mycket, mycket, mycket marginell företeelse. Men sådant hatar givetvis Apple. Ren överlevnadsinstinkt.

Ursprungligen av staed:

I alla fall piratkopierade saker som körs på Apples hårdvara. Jag tror inte Apple sitter och myser åt tanken att det sitter rätt många och kör Apple-programvara på annan hårdvara.

När det gäller mjukvara så är väl svinnet inte så extremt. Jag kan föreställa mig att den uteblivna intäkten av piratiseringen - alltså räknat på dom som verkligen skulle ha köpt programmet/OS'et om dom inte piratat - motsvarar några procent av den totala intäkten. jag kan föreställa mig att ett varuhus i t.ex. Sthlm har betydligt större svinn - men det där räknar man på och man frodas i vinster och rikedom. Inte lägger man ner bara för att tjuvar härjar. Stöld räknas in i kalkylen och läggs sedan på priset så klart - så dom som pyntar för grejerna betalar även för uteblivna intäkter p.g.a. stöld. Detta gäller all handel - även mjukvaruföretag så klart. För att inte tala om försäkringsbolag (bedrägerier).

Det är inte föränn en viss brytpunkt passeras som det är en dålig affärsidé. Denna brytpunkt är när det tjuvas så mycket att priset på köpta varor blir så tungt att kunderna uteblir helt. Ett sådant scenario ser jag inte när det gäller mjukvara. Mig veterligen simmar t.ex. Adobe i pengar trots att var annan Homo Sapiens har en piratad Photoshop i sin dator :-D. Kanske typ några procent av dom skulle köpa Photoshop om piratalternativet inte fanns.
Och iTunesStore säljer musik i en sådan omfattning att en del knappt tror på siffrorna. Rekord slås varje vecka.

Jag ser ingen kris för intellektuell egendom. Tvärtom - i framtiden kommer den att värderas ännu högre när alla prylar tillverkas av superrationella system och robotar - och säljs för struntsummor. Snart står det enorma industrikonglomerat - kultur, media, prylar, etc - som kan sätta konst eller mojänger i produktion på nolltid och producera enorma mängder på sekunden. Det enda dom väntar på - dom gånger kvarnarna står stilla - är något att tillverka (dom som nästan alla konsumenter är tomma i skallen). Så - dom som går omkring med idéer och fantasi är hett eftertraktade. Dom är framtidens gudar. Hallelujah.

Ursprungligen av Zimmerman:

Mig veterligen simmar t.ex. Adobe i pengar trots att var annan Homo Sapiens har en piratad Photoshop i sin dator :-D. Kanske typ några procent av dom skulle köpa Photoshop om piratalternativet inte fanns.

Det gör säkert inget för Adobe, men det har andra problem. Skulle t. ex. Gimp vara så omåttligt populärt på Linux om Adobe hade portat Photoshop dit? Hade inte var och varannan piratkopierat Photoshop hade det kanske funnits mer efterfrågan på en ordentlig Mac-port av Gimp, som inte behöver köras under X11 eller har en bråkdel av funktionaliteten. De stora vinnarna av minskad piratkopiering är nog inte nödvändigtvis de som blir piratkopierade utan de som inte blir det.

Senast redigerat 2010-01-15 20:58

Förresten...hur kan man pirata iPhone-apps? Det går väl bara på hackade iPhones? Om det går att installera piratad app på en helt ohackad iPhone - och sedan synka och hooka upp mot AppStore - utan att piratkopian upptäcks - så är det ju en flathet/lathet från programmerarna själva eller en brist i AppStore. Jag har svårt att föreställa mig ett bättre system mot piratisering än just iPhone/Touch och AppStore-systemets databas.

Eftersom det här spårade ur helt - med flera sidospår och sedan också diskussioner kring hur stora avvikelser från ämnet som ska tillåtas respektive modereras - så väljer jag nu att radera alla inlägg som inte har med själva nyheten (kostnader, förlorade intäkter, räknefel, osv) att göra.

Ber om ursäkt för att jag gav mig in och började diskutera i ett av sidospåren - det borde jag inte ha gjort. Jag borde ha raderat de inläggen i stället för att svara på dem.

Men nu är alla sidospåren raderade, och så håller vi oss till ämnet.

/Mod

Nyheten matar på med den eviga propagandan om pirateri. Artikeln som länkas i inlägg #3 säger det mesta om det här 450-miljoner-dollar-påståendet.

  • Medlem
  • London
  • 2010-01-18 09:00

Jag har, enligt samma räknemodell, räknat ut att jag har förlorat i storleksordningen $450 miljoner på alla ideer som jag har haft om potentiella program och saker jag skulle vilja utveckla, men som aldrig blivit nått. Finns det någon jag kan kräva på dom här pengarna?

'Uteblivna intäkter' får nog ses som ett nonsensbegrepp som kan användas hur som helst, men inte betyder nånting. Helt värdelöst och därmed väldigt användbart.

Ursprungligen av Laseranders:

'Uteblivna intäkter' får nog ses som ett nonsensbegrepp som kan användas hur som helst, men inte betyder nånting. Helt värdelöst och därmed väldigt användbart.

Ja, det är ett väldigt flummigt begrepp som kan greppa över alldeles för mycket. Men det betyder inte att det inte är ett verkligt problem ändå. För vissa handlar det definitivt om uteblivna intäkter. Frågan är bara hur stora dom är...

Som vanligt är siffrorna orimliga (som att varje jailbreakad telefon skulle behöva ha 500 program på sin iPhone enligt TUAWs uträkning), läs mer hos iLove: Överdrivna piratsiffror på App Store

Något som inte nämnts här är problemet att allt fler program och spel använder sig av serverbaserade tjänster, där fler användare innebär ökade kostnader.

1
Bevaka tråden