Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blinkande skärm på 15" MBP

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har märkt att min interna skärm på min MacBook Pro 15" blinkar till lite ibland. Ibland händer det inte alls på en hel dag, ibland händer det med ett par minuters mellanrum. Det händer bara på den inbyggda skärmen. Den externa som jag har inkopplad lyser stabilt. Är detta normalt?

Gammalt känt problem med 9400/9600 MBP. Händer oftast med 9400 och är en tripp till reparation för att byta logikkort för att slippa blinket, kan även beskrivas med att ljusstyrkan går ner och upp en sekund.

Sök på macrumors och apples eget support forum för att ta in fakta inför kontakt med apple.

Senast redigerat 2009-11-16 20:01
Ursprungligen av pepparkaka:

Gammalt känt problem med 9400/9600 MBP. Händer oftast med 9400 och är en tripp till reparation för att byta logikkort för att slippa blinket, kan även beskrivas med att ljusstyrkan går ner och upp en sekund.

Sök på macrumors och apples eget support forum för att ta in fakta inför kontakt med apple.

Har märkt att det bara händer när jag kör med energisparinställingen "längre batteritid". Om jag kör "Bättre prestanda" så används det lite vassare 9600M GT och då blinkar det inte.

Någon som har erfarenhet av hur lång tid man får vara utan dator vid reparation? Måste planera noga om jag ska lämna in den.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-17 18:28
Ursprungligen av pmarriott:

Någon som har erfarenhet av hur lång tid man får vara utan dator vid reparation? Måste planera noga om jag ska lämna in den.

Det beror på var du lämnar in den. Jag har goda erfarenheter av dataservice i Norrköping, de bytte logikkort medan jag väntade en gång.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-17 18:55

Fan, när skall Apple ge upp Nvidia-skiten?

Jag har tittat lite närmare på mitt problem med blinkande skärm. Det händer bara ibland, när jag har haft datorn i viloläge över natten och när jag kör på Nvidia 9400M-kortet. Om jag kör på 9600M GT händer det inte. Dessutom hjälper en omstart. Och som sagt, det är bara den inbyggda skärmen som blinkar, inte den externa.
Och, jag är ganska säker på att detta aldrig förekom innan jag installerade snöleoparden.

Är det fortfarande troligen logikkortet som är kaputt eller kan det vara mjukvarurelaterat?

Nu har jag fått nytt logikkort och blinket är borta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-17 18:07

Jag har kanske upplevt samma sak. Kör med extern skärm som huvudskärm och den interna som sekundär så mitt fokus ligger alltsom oftast på den externa. Men jag tror mig ha upplevt blink på den interna skärmen.

pmarriot - Hur gjorde du din reklamation? Var du tvungen att visa blinkandet för någon eller räckte det med att förklara felet? Var köpte du din burk?

Ursprungligen av Kasaen:

Jag har kanske upplevt samma sak. Kör med extern skärm som huvudskärm och den interna som sekundär så mitt fokus ligger alltsom oftast på den externa. Men jag tror mig ha upplevt blink på den interna skärmen.

pmarriot - Hur gjorde du din reklamation? Var du tvungen att visa blinkandet för någon eller räckte det med att förklara felet? Var köpte du din burk?

Med tanke på att datorn vägrade starta efter omstart, utan att man var tvungen att installera om OS X varje gång man ville starta så hade jag inga problem att få dem att reparera datorn på garantin. Jag köpte min hos MacSupport i Lund. Hade det bara varit blink så hade jag nog struntat i att lämna in den.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-17 21:52
Ursprungligen av pmarriott:

Med tanke på att datorn vägrade starta efter omstart, utan att man var tvungen att installera om OS X varje gång man ville starta så hade jag inga problem att få dem att reparera datorn på garantin. Jag köpte min hos MacSupport i Lund. Hade det bara varit blink så hade jag nog struntat i att lämna in den.

Hehe. Då var det väl inga frågetecken från butikens sida.

Jag har garanti till april. Får se om det blir värre.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-06 12:47

Nu är det fastställt att jag har detta fel. Kör just nu på 9400-kortet för att försöka upptäcka det. Det är tydligen med det felet uppenbarar sig först. Även om det finns på 9600-grafiken också.

Ett blink här och där stör kanske inte så mycket. Men vad händer sen? Jag har läst om de fall där felet bara blir värre och värre. Och med tanke på att jag planerar att kunna använda den här datorn i minst tre år vill jag få alla kända fel ur världen innan garantin tar slut. Visst kan man hänvisa till reklamationsrätten, men det är alltid enklare om det kan bli ett garantiärende.

Blinkande skärm ett faktum!

Hej!
Jag är ny på detta forum och har en Macbook pro 2.8 som jag upptäckt har detta problem. Skärmen blinkar till i bara några millisekunder då och då! Frågan är om detta kan gå på någon typ av förlängd garanti då min garanti måste ha gått ut i och med att datorn är över ett år gammal???? Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-08 09:57
Ursprungligen av Rosan911:

Hej!
Jag är ny på detta forum och har en Macbook pro 2.8 som jag upptäckt har detta problem. Skärmen blinkar till i bara några millisekunder då och då! Frågan är om detta kan gå på någon typ av förlängd garanti då min garanti måste ha gått ut i och med att datorn är över ett år gammal???? Tacksam för svar!

Du har inte råkat slå på hjälpmedel för döva av misstag?
Kolla under Systeminställningar, Hjälpmedel och fliken Hörsel. Där finns en kryssruta för att skärmen ska blinka vid ljudsignal.

Ursprungligen av kenjon:

Du har inte råkat slå på hjälpmedel för döva av misstag?
Kolla under Systeminställningar, Hjälpmedel och fliken Hörsel. Där finns en kryssruta för att skärmen ska blinka vid ljudsignal.

Hej! Tack för rådet men om det hade varit så enkelt hade jag blivit överlycklig! Pratade precis med Apples suport och de hade givetvis aldrig hört talas om problemet! Skulle inte gå på garantin utan skulle i så fall få betala ur egen ficka! Är det någon som har koll på hur Allmänna reklamationsrätten fungerar, är det krångligt??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-08 13:42
Ursprungligen av Rosan911:

Hej! Tack för rådet men om det hade varit så enkelt hade jag blivit överlycklig! Pratade precis med Apples suport och de hade givetvis aldrig hört talas om problemet! Skulle inte gå på garantin utan skulle i så fall få betala ur egen ficka! Är det någon som har koll på hur Allmänna reklamationsrätten fungerar, är det krångligt??

Den är ju till för sådana fel som finns från början. Och det är upp till dej att bevisa att felet fanns från början, vilket kan vara väldigt svårt.
Ett vanligt problem på PC är flatkabeln mellan datorn och bildskärmen. Efterson man viker den varje gång man fäller upp/ned skärmen, så slits den väldigt mycket på ungefär samma ställe hela tiden. Är det då dålig kvalitét på kabeln, kan den lätt skadas/gå av.

Googla och se om du hittar andra som har samma fel. Är det många med just den modell av dator du har, då kan du hävda reklamation. Men är du ensam eller bara ett fåtal är det nog väldigt svårt...

Ursprungligen av kenjon:

Den är ju till för sådana fel som finns från början. Och det är upp till dej att bevisa att felet fanns från början, vilket kan vara väldigt svårt.
Ett vanligt problem på PC är flatkabeln mellan datorn och bildskärmen. Efterson man viker den varje gång man fäller upp/ned skärmen, så slits den väldigt mycket på ungefär samma ställe hela tiden. Är det då dålig kvalitét på kabeln, kan den lätt skadas/gå av.

Googla och se om du hittar andra som har samma fel. Är det många med just den modell av dator du har, då kan du hävda reklamation. Men är du ensam eller bara ett fåtal är det nog väldigt svårt...

Läste någonstans att i datorer är man sällan inne och rotar själv och därmed är fel som uppstår inom 3 år från köp i princip alltid att betrakta som ursprungliga. Att sedan driva genom detta med herrarna på Apple är kanske en annan femma. Hursomhelst hade jag samma problem och det löstes med byte av logikkort.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-08 14:01

Unibody Macbook Pro Screen flicker/flash. - Mac Forums

Det där är en av många trådar om problemet. Det finns hur mycket som helst på diverse forum, även på Apples egna. Apple är inte omedvetna om problemet, det är bara inte erkänt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-07 14:34

Har en 2,8 MBP 15" med samma problem. Skärmen blinkar till några ggr per dag på samma sätt som i youtubeklippet nedan. Inte katastrofalt störande men ändå så man funderar på att göra något åt det. Garantin har gått ut men jag har ringt Apple och pratar med dem. Är det ett ursprungsfel (vilket det uppenbarligen är) så går det som reklamationsärende förutsatt att datorn inte är äldre än tre år. För att visa att det är ett ursprungsfel måste datorn lämnas in på en auktoriserad serviceverkstad. Här i Göteborg har vi Macforum.

YouTube - Unibody 15" Macbook Pro display flickering

Är nu en av dom som har haft samma problem ikväll, fast skärmen slocknade i ca 5 sek, det flimrade till sen var allt som vanligt igen.

Men!
Airporten började söka efter mitt trådlösa på nytt.. alltså den kopplade ur sig under tiden det var svart

har 13,3 tums inköpt 2009..

1
Bevaka tråden