Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fem saker Apple måste lyckas med under 2010

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-05 00:28
Ursprungligen av kalle94:

jo vid närmare eftertanke så är nog internet nödvändigt. men det skulle ju räcka med en usb dongle på bussen och wifi hemma.

Apple hade aldrig designat en dongle för sina produkter. De gjorde det någon gång förr, men numera? Inte en chans.

Btw, vad tror folk kommer hända i OS X 10.7? Några idéer om vad Apple kan hitta på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 00:35
Ursprungligen av shandar:

Apple hade aldrig designat en dongle för sina produkter. De gjorde det någon gång förr, men numera? Inte en chans.

Btw, vad tror folk kommer hända i OS X 10.7? Några idéer om vad Apple kan hitta på?

Om Apple fixar inbyggd WIFI och en USB port så kan man använda externa donglar för uppkoppling.

Annars får dom till att designa om dom vill ha 100 % APPLE look på det hela.

Ursprungligen av shandar:

Apple hade aldrig designat en dongle för sina produkter. De gjorde det någon gång förr, men numera? Inte en chans.

men det är ju precis det som är poängen, att det inte ska vara apples grejer. utan bara ett vanligt 3-modem, typ.
vi vill inte att iphone historien ska upprepas vad gäller rättigheter och sådant. iTabletten är, i mina ögon, inte en stor mobil utan en liten dator.

Jag undrar hur det kommer bli med tangentbordsersättningen. Om de inte lyckas ordentligt på denna front så kan man ju glömma tableten som en ordentlig surfmaskin. Jag kommer iaf inte kunna surfa på den i och med att jag skriver mycket på forum och liknande.

Ser fortfarande inte var tableten kommer ha övertaget över MacBooken mer än storlek och touch.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 00:41
Ursprungligen av Linkert:

Jag undrar hur det kommer bli med tangentbordsersättningen. Om de inte lyckas ordentligt på denna front så kan man ju glömma tableten som en ordentlig surfmaskin. Jag kommer iaf inte kunna surfa på den i och med att jag skriver mycket på forum och liknande.

Ser fortfarande inte var tableten kommer ha övertaget över MacBooken mer än storlek och touch.

Första syftet är nog inte en surfmaskin. Utan bara ett surf komplement vid behov med större skärm än en iPhone.

Många är nog inkörda med "touch" känslan från sin tid med Ipod och Iphones så det kan nog Apple spinna vidare på i större skala.

Jag tror inte det blir något problem.

Men den ska inte konkurrera med MACbooken.

Den ska hitta sitt användnings område.

Media industri- film industrin.. Dags tidningar. Aktie - börs information..

Framförallt så "väger" vikten in för att stimulera mina köplökar.

Stor skillnad att hantera en dator som väger 2 Kg som en Macbook och en tablet som kan väga 700-1000 gram.

Det är helt avgörande för mitt köp.

Smidig slank med en knivskarp LED skärm.

Ursprungligen av CUBEIS:

Första syftet är nog inte en surfmaskin. Utan bara ett surf komplement vid behov med större skärm än en iPhone.

Många är nog inkörda med "touch" känslan från sin tid med Ipod och Iphones så det kan nog Apple spinna vidare på i större skala.

Jag tror inte det blir något problem.

Men den ska inte konkurrera med MACbooken.

Den ska hitta sitt användnings område.

Media industri- film industrin.. Dags tidningar. Aktie - börs information..

Framförallt så "väger" vikten in för att stimulera mina köplökar.

Stor skillnad att hantera en dator som väger 2 Kg som en Macbook och en tablet som kan väga 700-1000 gram.

Det är helt avgörande för mitt köp.

Smidig slank med en knivskarp LED skärm.

Saken är den att MacBooken gör ju allt detta. Det finns inget skäl att köpa tableten mer än vikt och touch.. Som en handikappad MacBook i mina ögon. En gimmick, på samma sätt som att de flesta Nintendo DS spel använder touchplattan på de mest onödiga sätt man kan tänka sig. (gäller i vissa fall Wii också)

På tal om spel så tror jag denna tablet kommer kunna glänsa riktigt bra med en större touchskärm och mer kraft än iPhone.

Min slutsats, lägg den på hälften av priset av en MacBook 13" basmodell. För det är vad det är, en halv MacBook med lite touch

Vill inte starta slagsmål här så slappna av

Allt Apple gör nu är totalfokuserat på Intenet - det är därför deras produktnamn börjar med i. Apple insåg tidigt att det är nätverkandet som är grejen. Snart har allt möjligt IP-nummer. Kylskåp, bryggare, bilar, mopeder, etc, etc...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 01:00
Ursprungligen av Zimmerman:

Allt Apple gör nu är totalfokuserat på Intenet - det är därför deras produktnamn börjar med i. Apple insåg tidigt att det är nätverkandet som är grejen. Snart har allt möjligt IP-nummer. Kylskåp, bryggare, bilar, mopeder, etc, etc...

yupp onekligen spännande framtid vi går till mötes tablet to tablet med Apple

Bilbranchen mmm... Bygg in Apple Tablets i bilarna och ta loss din tablet on the Goo när du lämnar bilen för jobbet eller hemmet.

Daniel Eran Dilger har som vanligt en mycket intressant artikel i ämnet:

Anticipating the Apple Tablet — RoughlyDrafted Magazine

Skulle alla företag bara anpassa produktionen till medelmassorna och sikta på att sälja till ALLA - utan att nischa sig alltså (köpkraft, kultur, bildning, sociokultur, etc) - så skulle t.ex. Apple inte finnas. Inte B&O heller. Eller BMW...Rolex...bara Hollywood skulle göra film...
Större delen av världens varumärken skulle inte existera. Det skulle bli Sovjet av hela skiten :-D.
Så - vakna kapitalister idag siktar smart in sig på ett skikt i befolkningen. Inom detta skikt försöker dom sedan plocka marknadsandelar. Andra skikt intresserar dom inte - dom skikten kan t.o.m. i vissa fall skada varumärket. Ex: Om Rolex såldes billigt och allmogen började köpa dom i miljonupplagor på Hötorget - då är Rolex stendöda inom ett år. Ty - på Hötorget finns det redan 2000 kinesiska noname-klockor som är lika billiga eller t.o.m. billigare och efter kort tid så vet inte allmogenkonsumenten vad Rolex är och plockar bara efter prislapp.
Många produkter idag kan säljas billigare men då skulle dom förlora nisch-kunder och sedan förvinna i Kina-havet.

Ursprungligen av Zimmerman:

Skulle alla företag bara anpassa produktionen till medelmassorna och sikta på att sälja till ALLA - utan att nischa sig alltså (köpkraft, kultur, bildning, sociokultur, etc) - så skulle t.ex. Apple inte finnas. Inte B&O heller. Eller BMW...Rolex...bara Hollywood skulle göra film...
Större delen av världens varumärken skulle inte existera. Det skulle bli Sovjet av hela skiten :-D.
Så - vakna kapitalister idag siktar smart in sig på ett skikt i befolkningen. Inom detta skikt försöker dom sedan plocka marknadsandelar. Andra skikt intresserar dom inte - dom skikten kan t.o.m. i vissa fall skada varumärket. Ex: Om Rolex såldes billigt och allmogen började köpa dom i miljonupplagor på Hötorget - då är Rolex stendöda inom ett år. Ty - på Hötorget finns det redan 2000 kinesiska noname-klockor som är lika billiga eller t.o.m. billigare och efter kort tid så vet inte allmogenkonsumenten vad Rolex är och plockar bara efter prislapp.
Många produkter idag kan säljas billigare men då skulle dom förlora nisch-kunder och sedan förvinna i Kina-havet.

Zimmerman, word. Vi delar samma åsikt. Det var i princip det jag menat med inläggen men hade inte tid att skriva det så fint:)

Ursprungligen av Zimmerman:

Skulle alla företag bara anpassa produktionen till medelmassorna och sikta på att sälja till ALLA - utan att nischa sig alltså (köpkraft, kultur, bildning, sociokultur, etc) - så skulle t.ex. Apple inte finnas. Inte B&O heller. Eller BMW...Rolex...bara Hollywood skulle göra film...
Större delen av världens varumärken skulle inte existera. Det skulle bli Sovjet av hela skiten :-D.
Så - vakna kapitalister idag siktar smart in sig på ett skikt i befolkningen. Inom detta skikt försöker dom sedan plocka marknadsandelar. Andra skikt intresserar dom inte - dom skikten kan t.o.m. i vissa fall skada varumärket. Ex: Om Rolex såldes billigt och allmogen började köpa dom i miljonupplagor på Hötorget - då är Rolex stendöda inom ett år. Ty - på Hötorget finns det redan 2000 kinesiska noname-klockor som är lika billiga eller t.o.m. billigare och efter kort tid så vet inte allmogenkonsumenten vad Rolex är och plockar bara efter prislapp.
Många produkter idag kan säljas billigare men då skulle dom förlora nisch-kunder och sedan förvinna i Kina-havet.

Zimmerman, word. Vi delar samma åsikt. Det var i princip det jag menat med inläggen men hade inte tid att skriva det så fint:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 11:21

Alla kunder som är villiga att betala det pris som Apple sätter på sina produkter är i deras målgrupp. Dom som tycker att det är för dyrt är inte Apple kunder - dom är nåt annat

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 12:10

Ni får ta mitt påstående att en tablet ska appeala alla målgrupper med lite perspektiv framåt i tiden.

Klart att inte mormor 90 bast är första kund valet. Det har jag också fattat utan kommunist jämförelser.

Men jag ser personligen (min uppfattning) ett lanserande av en tablet i ett brett perspektiv. Ej någon enstaka specifik målgrupp som tex (affärmän på väg till jobbet) . Utan många målgrupper i focus.

En eventuell touch tablet måste sälja in sig genom upplevelser användar känsla, kommunikation och då skulle jag också inrikta mig stenhårt på en yngre generation, också för dom är duktiga på att sprida information och erfarenheter snabbt till andra målgrupper och inom sin egen målgrupp framför allt.

Eftersom jag personligen tror att priset är viktigt, så kanske inte marginalen för Apple blir så hög på en tablet, då blir volymen viktig.

Vill Apple sprida touch känslan hos flera breda målgrupper så måste priset distanseras från tex en MacBook som ligger på cirka 10000 kr.

Touch känslan är inte så naturlig hos alla människor som den är för oss Apple entusiaster det kan ta tid att sälja in den hos nya användare.

Många tänker, äter, lever klassikt tangentbord det får man inte glömma i sammanhanget.

Klart att många MacBook ägare kommer att införskaffa sig en tablet som komplement om den är prisvärd.

Men Apple kanske vill ha ny mac användare, naturligt att tro så.. locka fler pc användare att överge "plastträsket" av PC laptops i alla dess plastiga former.

Kanske en tablet kan komma i olika skärm storlekar typ 7-9 tums nano och 11-13 tums större version för att attrahera olika målgrupper och plånböcker.

Senast redigerat 2010-01-05 12:24

Apples tablet kommer att kosta 5995 kr. Efter ett år droppar den till 4995 kr.

bara dom kan få in en kalender som håller måttet. inget iCal här inte, utan mer som iStudiez för ipohone.

om dom lyckas med det så kan den bli ett riktig hit även i skolvärlden. Men där så kommer nog inte i första hand dom som här iphone köpa en tablett.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-06 23:26

Instämmer helt i mångas spekulationer här. Tableten kommer nog till en början vara en rätt nishad produkt, ha en medelhög prislapp, men sakta på lång sikt gå mot något som alla har. Precis som med iPod och iPhone. Tablets är där jag tror framtiden ligger för pappersmediet. I framtiden hoppas jag för våran egen skull, med tanke på miljön, att vi helt gått ifrån tidningar och böcker i papper.

Och i det här fallet är en tablet bästa alternativet. Vi har sett e-books, men dessa är rätt begränsade i sitt användningsområde. Och om det är något företag i världen som kan på allvar sätta igång denna utvecklingen så är det apple. Min förhoppning är att tableten kommer vara fokuserad på tidningar, böcker, apps/spel, film och till viss del webben. Precis som när Apple rullat ut filmtjänsten förväntar jag mig att Apple redan har avtal klara, åtminstone i USA för tidningar och böcker. Men för att slippa abbonemang tycker jag den ska vara mer lik en iPod Touch än iPhone i det att den ska ha möjligheten att koppla in ett usb-modem för 3g eller 4g. Grunden borde vara Wifi. Det kommer antagligen innebära att den är lika lätt att tillgå som iPod Touch, utan tecknande av abbonemang.

Men till en början kommer det nog inte vara så många som köper den då de tycker de får samma funktionalitet med iPhone/MacBook. Men allt eftersom utvecklingen går mot digitaliseringen av pappersmedier kommer nog Apple vara glada att de redan förankrat en produkt och har ett stort stöd av utvecklare, som med iPhone.

Jag skulle i alla fall inte tackat nej till att ha kurslitteraturen på en tablet från Apple. Hade gjort min väska en aning lättare kan jag säga!

That's my five cents!

Ursprungligen av Fjonk:

Men för att slippa abbonemang tycker jag den ska vara mer lik en iPod Touch än iPhone i det att den ska ha möjligheten att koppla in ett usb-modem för 3g eller 4g

håller med där.

sen skulle det vara trevligt med någon sorts appstore för böckerna, en tjänst för tidningen och att hyrfilm kommer till Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 11:16
Ursprungligen av Fjonk:

Men för att slippa abbonemang tycker jag den ska vara mer lik en iPod Touch än iPhone i det att den ska ha möjligheten att koppla in ett usb-modem för 3g eller 4g. Grunden borde vara Wifi. Det kommer antagligen innebära att den är lika lätt att tillgå som iPod Touch, utan tecknande av abbonemang.

Håller med dig om att den ska säljas utan abonnemang men jag tycker absolut att den bör innehålla både WiFi och ett 3G/4G modem. Det går ju att likt andra tillverkare ha ett olåst sådant i inbyggt. Jag hade under ca två år en USB-dongle av den mindre typen (ungefär som ett USB-minne) och förvisso fungerade det men det går inte att jämföra med min jobbdator idag där 3G-modemet sitter inbygg. Otroligt smidigt att inte behöva fundera på om 3G-modemet är med och så slipper man något som sticker ut. Man väljer helt enkelt bara mellan WiFi och WAN i nätverksinställningarna.

Ursprungligen av andy.c:

Håller med dig om att den ska säljas utan abonnemang men jag tycker absolut att den bör innehålla både WiFi och ett 3G/4G modem. Det går ju att likt andra tillverkare ha ett olåst sådant i inbyggt. Jag hade under ca två år en USB-dongle av den mindre typen (ungefär som ett USB-minne) och förvisso fungerade det men det går inte att jämföra med min jobbdator idag där 3G-modemet sitter inbygg. Otroligt smidigt att inte behöva fundera på om 3G-modemet är med och så slipper man något som sticker ut. Man väljer helt enkelt bara mellan WiFi och WAN i nätverksinställningarna.

men det blir ju mer flexibelt utan inbyggt. säg att det kommer en tablet nu i januari med en 3g anslutning. och sen sanare i år så slår 4G igenom på riktigt och då måste man köpa en helt ny tablet. om man nu inte kan byta ut den integrerade med det skulle ju vara krångligt eller kosta en del.

har ingen engen erfarenhet av hur krångligt det är att hela tiden behöva ha koll på att donglen är med, och det är klar att även det kan vara krångligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 14:58
Ursprungligen av kalle94:

men det blir ju mer flexibelt utan inbyggt. säg att det kommer en tablet nu i januari med en 3g anslutning. och sen sanare i år så slår 4G igenom på riktigt och då måste man köpa en helt ny tablet. om man nu inte kan byta ut den integrerade med det skulle ju vara krångligt eller kosta en del.

har ingen engen erfarenhet av hur krångligt det är att hela tiden behöva ha koll på att donglen är med, och det är klar att även det kan vara krångligt.

Visst blir det så, men slår 4G igenom på allvar - vilket lär ta ett par år - kommer ju fler att byta ut sin tablet med 3G mot en med 4G i = Apple säljer mer. Tänk på de som har bytt från iPhone 3G till iPhone 3GS. Det blir ännu mer påtagligt om den visar sig vara operatörsbunden på samma sätt som iPhone är i USA.

Men i grund och botten vill väl Apple tillhandahålla en snygg, enkel och funktionell produkt? Om de anser att tableten ska användas med 3G/4G nätet kommer de troligtvis att förse den med ett inbyggt modem, inte förlita sig på att konsumenten ska köpa ett externt modem. Det är i alla fall min teori, jag kan ju ha fel.

Tror (hoppas i alla fall) att Apple har hög upplösning på tablet-skärmen (och då menar jag inte antal pixlar, utan pixlar per tum). Det är inte så kul att läsa text på en vanlig datorskärm – lite grumligt. Man vill ha hög upplösning med mjuk och skarp kantutjämning, så det nästan känns som att läsa på papper.

Tycker det är på tiden att det även blir så på våra datorskärmar, men det kommer väl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 17:37
Ursprungligen av star-affinity:

Tror (hoppas i alla fall) att Apple har hög upplösning på tablet-skärmen (och då menar jag inte antal pixlar, utan pixlar per tum). Det är inte så kul att läsa text på en vanlig datorskärm – lite grumligt. Man vill ha hög upplösning med mjuk och skarp kantutjämning, så det nästan känns som att läsa på papper.

Tycker det är på tiden att det även blir så på våra datorskärmar, men det kommer väl.

precis minst 130 ppi, helst kanske 230 ppi, men det kan man ju drömma om

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-07 18:43

Vill bara tillägga att mest kompatibelt är det att ha externt 3g modem som är lätt att byta vid nyare standard faktum är att alla kanske inte är intresserad att sitta med 3g hela tiden o då kan man bara låta den vara kvar i väsken.

Dock så rent praktiskt så gör det inget ifall man kör inbyggt modem för du kan ju alltid köpa externt 3g modem när den tiden kommer men tycker första lösningen är bättre.

Apple har ju inget inbyggt 3G någonstans, vilket mer eller mindre är standtard som tillval hos andra tillverkare. Det är säkert ett medvetet val från Apples sida och det skulle i så fall bli ett stort avstamp från den strategin. Men gärna för mig, Apple har kännt som de left kvar på 1900-talet när det gäller uppkopplingsmöjligheter.

Till en Dell så kostar en sån krets runt 800 kr, givetvis är det billigare för en tillverkare, men det kan ju vara en kostnadsfråga. Vilket i sig är lite märkligt då Apple ses som ett premium-märke.

Ett tillägg till Mindmeld, på en Dell-dator tex så man man enkelt byta den kretsen själv genom att bara skruva upp en lucka på undersidan. Även om Apple-prylar inte brukar vara lika enkla att skruva upp så skulle det förmodligen att byta till 4G i framtiden.

Bevaka tråden