Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Paranoid? Säkerhet på "NAS"?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-01-17 17:02

Har en hårddisk som är kopplad till min Airport Extreme. På APEn ligger det två stycken Time Machines plus en .dmg-fil som är krypterad i 256 bitars AES via Skivverktyg.
I .dmg-filen ligger det diverse hemsidor, privata semester- bilder/filmer. Alltså, filer som man vill ha för sig själv...
Nu till min fråga. För att en utomstående ska komma åt detta via mitt wlan så måste personen i fråga först knäcka WPA-PSK-krypteringen, sedan lösenordet till APEn och sedan lösenordet till .dmg-filen, eller? Risken måste väl ändå anses som relativt liten? Finns det program för att knäcka krypteringar? Bör jag oroa mig?

Nej, tror inte någon är tillräckligt intresserad av sådant för att anstränga sig så.
Om du orar dig så bränn ner det på en skiva(or) istället.

Själv hauxar jag allt, kör sedan x96flock-kryptering på en zip-fil som jag lägger in i en 460-bitars PCM-krypterad dmg. Detta bränner jag på en DVD med ett hemmagjort och för alla andra okänt filsystem. DVD'n lägger jag i en syrafast stållåda som jag svetsar igen med MAG. Dessa lådor gömmer jag på vinden i ett vindsförråd som inte kan kopplas till mig eller den lägenhet jag bor i - detta vindsförråd är en exakt replika ev befintliga förråd men alltså ingen hyresgäst har tillgång till det och varken hyresgäster eller fastighetsägaren har noterat detta extra nytillkomna vindsförråd. Ett hologram av samma vindsförråd projiceras bredvid och där har jag då också alltså 50% chans att inkräktaren går in i fel vindsförråd.
Inne i det riktiga - inte oficiellt existerande - vindsförrådet finns ett kassaskåp, men för säkerhets skull gömmer jag inte stållådorna där, utan lägger dom i en dold mellanvägg i källaren istället.
En gång i veckan åker jag ut med lådorna - gjuter in dom i stora teflonkuber som jag klär med 10 mm blyplåt - och sänker dom på djupaste punkten i Oxdjupet i Sthlms skärgård Jag smyger ut på nätterna med min för ändamålet inköpta fiskekutter. GPS-en hjälper mig till waypointen.
Ändå ligger jag sömnlös på nätterna och är ofta tvungen att nedsvälja 400 milligram Mandrax för att få åtminstone några timmars sömn. Har ofta ont i huvudet och gaser.

Märk väl att filerna ifråga ändå bara är tomma mappar och hela ovan nämnda kedja är ett falskt spår för mina fiender - dom riktiga filerna skyddar och gömmer jag på ett sätt som jag givetvis inte kan berätta om här. Mina fiender läser alla trådar på alla forum. Allt. Överallt. Hela tiden. Alltid.

Ursprungligen av Zimmerman:

Själv hauxar jag allt, kör sedan x96flock-kryptering på en zip-fil som jag lägger in i en 460-bitars PCM-krypterad dmg. Detta bränner jag på en DVD med ett hemmagjort och för alla andra okänt filsystem. DVD'n lägger jag i en syrafast stållåda som jag svetsar igen med MAG. Dessa lådor gömmer jag på vinden i ett vindsförråd som inte kan kopplas till mig eller den lägenhet jag bor i - detta vindsförråd är en exakt replika ev befintliga förråd men alltså ingen hyresgäst har tillgång till det och varken hyresgäster eller fastighetsägaren har noterat detta extra nytillkomna vindsförråd. Ett hologram av samma vindsförråd projiceras bredvid och där har jag då också alltså 50% chans att inkräktaren går in i fel vindsförråd.
Inne i det riktiga - inte oficiellt existerande - vindsförrådet finns ett kassaskåp, men för säkerhets skull gömmer jag inte stållådorna där, utan lägger dom i en dold mellanvägg i källaren istället.
En gång i veckan åker jag ut med lådorna - gjuter in dom i stora teflonkuber som jag klär med 10 mm blyplåt - och sänker dom på djupaste punkten i Oxdjupet i Sthlms skärgård Jag smyger ut på nätterna med min för ändamålet inköpta fiskekutter. GPS-en hjälper mig till waypointen.
Ändå ligger jag sömnlös på nätterna och är ofta tvungen att nedsvälja 400 milligram Mandrax för att få åtminstone några timmars sömn. Har ofta ont i huvudet och gaser.

Märk väl att filerna ifråga ändå bara är tomma mappar och hela ovan nämnda kedja är ett falskt spår för mina fiender - dom riktiga filerna skyddar och gömmer jag på ett sätt som jag givetvis inte kan berätta om här. Mina fiender läser alla trådar på alla forum. Allt. Överallt. Hela tiden. Alltid.

Det hade du inte ens behövt berätta, det har nog de flesta fattat genom att bara läsa ett fåtal av dina inlägg

  • Medlem
  • 2010-01-17 19:13
Ursprungligen av Zimmerman:

Märk väl att filerna ifråga ändå bara är tomma mappar och hela ovan nämnda kedja är ett falskt spår för mina fiender - dom riktiga filerna skyddar och gömmer jag på ett sätt som jag givetvis inte kan berätta om här. Mina fiender läser alla trådar på alla forum. Allt. Överallt. Hela tiden. Alltid.

Har du sett Matrix en gång för mycket?

Tänker mera på Bröderna Marx...:$

Ursprungligen av Dalle:

Har du sett Matrix en gång för mycket?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-18 11:25
Ursprungligen av Zimmerman:

Själv hauxar jag allt, kör sedan x96flock-kryptering på en zip-fil som jag lägger in i en 460-bitars PCM-krypterad dmg. Detta bränner jag på en DVD med ett hemmagjort och för alla andra okänt filsystem. DVD'n lägger jag i en syrafast stållåda som jag svetsar igen med MAG. Dessa lådor gömmer jag på vinden i ett vindsförråd som inte kan kopplas till mig eller den lägenhet jag bor i - detta vindsförråd är en exakt replika ev befintliga förråd men alltså ingen hyresgäst har tillgång till det och varken hyresgäster eller fastighetsägaren har noterat detta extra nytillkomna vindsförråd. Ett hologram av samma vindsförråd projiceras bredvid och där har jag då också alltså 50% chans att inkräktaren går in i fel vindsförråd.
Inne i det riktiga - inte oficiellt existerande - vindsförrådet finns ett kassaskåp, men för säkerhets skull gömmer jag inte stållådorna där, utan lägger dom i en dold mellanvägg i källaren istället.
En gång i veckan åker jag ut med lådorna - gjuter in dom i stora teflonkuber som jag klär med 10 mm blyplåt - och sänker dom på djupaste punkten i Oxdjupet i Sthlms skärgård Jag smyger ut på nätterna med min för ändamålet inköpta fiskekutter. GPS-en hjälper mig till waypointen.
Ändå ligger jag sömnlös på nätterna och är ofta tvungen att nedsvälja 400 milligram Mandrax för att få åtminstone några timmars sömn. Har ofta ont i huvudet och gaser.

Märk väl att filerna ifråga ändå bara är tomma mappar och hela ovan nämnda kedja är ett falskt spår för mina fiender - dom riktiga filerna skyddar och gömmer jag på ett sätt som jag givetvis inte kan berätta om här. Mina fiender läser alla trådar på alla forum. Allt. Överallt. Hela tiden. Alltid.

Och här sitter jag och trodde jag var ensam om detta! Äntligen en broder!!

Utan tvekan årets inlägg.....

Lärt mig att ha löjligt hög säkerhet att det är samma sak som att ha vapen hemma (USA).

A) risken att man glömmer lösenordet eller får ETT bitfel i 20GB data som gör hela klumpen totalt värdelös överstiger vida nyttan av krypteringen av en bild på mig på en strand i Australien

B) enligt statistiken så används vapen hemma 10ggr oftare mot ngn i egna familjen än mot en inkräktare.

Förenklat, skyddet mot skit är farligare än skitet skiten skall skydda mot.

Och ja. Dina bilder är säkrare än 99,8% av resten av befolkningen.
Strular det däremot, se till att ha backup.

Senast redigerat 2010-01-17 19:08

Skådade riktigt hög säkerhet på den "gamla goda tiden"

En dörr som skyddades av flera lås stod öppen med en gummi-kil emellan - det var så jävla jobbigt feppla med alla dessa nycklar hela tiden... så därför lät man den stå på glänt.
In till en anläggning där städerskan hade två personer med sig hela tiden ...

Kanske TS skulle kolla lite på PGP ?

Maila gärna. här är min PGP Public key:

-----BEGIN PGP PUBLIC KEY BLOCK-----
Version: 9.9.0.397

mQENBEs3cGoBCAC2yYUJu9nZ7bhtJk+6/JggUbeN+BIPZh/N+oqOTOr132mIUCGH
1oSWfKxiwfC8aWPFlTMDFWn2cCfOe7S35sV13dmUaM2RaQLIW4el+UO8EGg4GoEq
k5M1cGwT7VovszDR8RMfq/PABsgxwWrtI2zTMdukpWLGdQi6a12yudM09gp/iHYy
kY3IRj0vxQDml7FukMMQFqdrfE5BZWZtZUBEseoih4obgrkYMCEtKrgt+ThVkNVJ
T3Y1+SPApwsBqyq8wyPHyXhMm2oFNewcgdNs13TJ/XeEB8p+3M2M1D9TDqQuhYpz
eL2nduweMU6tRvxD6lfQNvotW8/elkUNgLLZABEBAAG0JUplcmVtaWFoIDxKZXJl
bWlhaC5uaWxzc29uQGdtYWlsLmNvbT6JAYcEEAECAHEFAks3gnMwFIAAAAAAIAAH
cHJlZmVycmVkLWVtYWlsLWVuY29kaW5nQHBncC5jb21wZ3BtaW1lBwsJCAcDAgoC
GQEZGGxkYXA6Ly9rZXlzZXJ2ZXIucGdwLmNvbQUbAwAAAAMWAgEFHgEAAAAEFQgJ
CgAKCRC8GTsRVDYNbgGEB/9bbzHHGJevy3Ddk2iZ/lEl0GhvqsjxXtStmOeaS5Mj
ULEURUD+VI6+9IM6UcK9d7YljygKxSFUriRULyGJNLFAxRUnR3E5JCkqQro5hqlr
EGSO/5F5O6RUPMo4DDxXcIGqhmTY2KgNxTuPVfpFrdR/7r6Su4IkO7WKPUDI+7Kw
RftoY+VgJ52d9DdWfhKw+ZD+bLLb3EiwguErw6iURj7UNRfk8ZDSmF87qaihRHO7
cJmwyXSUUdBiiFPPcMj71qA81gLRQtwO4hYtFc8FdNCdXGKAx0avKKZxVZFK92DJ
gTq7Hm5deO5sgimePrSWYbP+4h4MJwhy03rXyDrLWiy7uQENBEs3cGoBCACbk159
NuGMGAFEiL+rlZIXG93RS6ikPg1dn5EmNnv5VUxfeTxNKHSBBipMIeDVo9d8ddgE
WHrC9bVGYSBP4w7kOZstPNVehHY23xDL2tzOCCvZjM3qphXSKzROSyFg9kzTRhx+
C0El2O8S1WNu4LYI8+zZTJD+hMMUidUssu8h3+4Xu/rDXV94YTAwlGcOCcQfbiD+
uBfDqfEQ/w55JlTuMPhQL4WmP+LrQAr51nmb16H0k0sbYeMWvnkA6fA3XmweESlI
cBgfCNZB/sYIx5Ef/u++5cGtMrHoSqgTfwHSt2bkWsA/ISrV0fpOwUrC8rz+p9GF
KWZJeOFnNQLbwgNZABEBAAGJAkEEGAECASsFAks3cGsFGwwAAADAXSAEGQEIAAYF
Aks3cGoACgkQtloUTtNxU1nWqQf/RTuW2Cb2/l38fWej0YlG0c8TW9xnKijvIyYu
mjiqEXT1c0hrqLU4tIrUqsQuMyP91PYkDzUDr+TruDh1MRyz+YuMdGABAk0PdJll
4kO/41wDcgF7zfj75degXFM/EG4msQSnUg9Q6E/iEFLLCdKQ9MJEP9ptVZzkSVew
FuIA6HEoN5EJJWqQNWVuwVp3isxlBJEtTybrLbwAKlcAhg4Qsk+VBSqE1soAy+Db
u+SvjjeImkhDFm+O/Sc4RVYZGsquCze4oqsew/nLLXfRTSvqxHsX+46trQQICeCi
vgWmtShsl8/egFe3u/LHXhBlleooJ2f9tIvZi3avxt38TJduhgAKCRC8GTsRVDYN
bkVPB/9ZQDSUSJXYXxonlxkt5hQP5CYTevpIu6R4IutgFQ2+PmMYypvTgFyAzhYA
yD8YQkUIiRMFAIWaZCzBiJtybSEuLEcd189+yD09NVflU7+edSSdsoNmF2905bt8
43JS8lhm1Bh5ibHiyytd5O/Svpq0sPkOU+7fKu9DQqAuoCGyYrL2b/E2sYvp3A99
n/iesr13eyvzSczelly6FjTyXxflTXCXiWM00eXq9NLmKD5zwoy2bHrPe976qvNF
vjOwjlQidl+A5Gn2YgSV3QKbxjfVZxu7BvMDAFRhKRtOnBp041F24nZ0/PF/Siwz
7R/HIxVm8mD4/+aYZ4QeBc3bWkA1
=4qLD
-----END PGP PUBLIC KEY BLOCK-----

  • Medlem
  • 2010-01-17 19:24
Ursprungligen av Goflorp:

Kanske TS skulle kolla lite på PGP ?

Maila gärna. här är min PGP Public key:

Har kikat lite på PGP efter tipset i Loungen. Men det kostade runt 110 euro har jag för mig. Ganska dyrt program. Riktigt så mycket gör det inte om någon skulle se mina privata grejer. Så hemligt är det inte.

Det finns enskild licens för studenter/privatpersoner men de har gjort det RIKTIGT jobbigt hitta den.

  • Medlem
  • 2010-01-17 19:34

Har du någon länk Goflorp?

Ursprungligen av Dalle:

Har du någon länk Goflorp?

kommer faktiskt inte ihåg, men det var från huvudsiten.

Hahahaha.. Första humorinlägget jag läser under mina år på 99mac.. Världsklass för övrigt..

1
Bevaka tråden