Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TPTest5 crashar

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
har en helt ny Mac Mini som jag har laddat ner TPTest5 från bredbandskollen för att kunna utröna varför jag har en kass trådlös uppkoppling.

Men när jag ska köra programmet så avslutas det omedelbart. Kan jag göra något själv innan jag drar igång "supportkarusellen".

Kör det utan problem på min iMac med 10.5.8. På Minin ligger Snow Leopard eftersom den är ny.

Tacksam för all input.

Jörgen

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-17 12:15

Jag har slutat använda programmet.
Det funkar ju lika bra att köra direkt via webben om man gör det från datorn.
När det gäller iPhone är det ju lite annorlunda, men där funkar ju appen bra.

Slutade du använda programmet för att det inte fungerade?

Jag måste använda det för Glocalnet vill ha en rapport genererad med det. Och om jag inte kan köra programmet så kommer dom garanterat hävda att min dator är problemet för min taskiga uppkoppling.

//Jörgen

Kör det via webben, och maila Glocalnet en skärmavbildning.

/M

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-17 13:53

Testet på webben är så mycket enklare att köra, därför slutade jag använda programmet.
Det går utmärkt att direkt från webben mejla resultatet till sig själv, så de har tänkt på det också!

Jo visst kan jag skicka dem en skärmdump. Men tycker inte dom att det är konstigt att jag inte kan köra programmet tror du? Och skyller eventuella problem på att datorn är knas. Det är i alla fall en diskussion jag inte vill ta...

Var börjar man när man har ett program som inte vill funka?

//Jörgen

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-17 16:33
Ursprungligen av Forssling:

Jo visst kan jag skicka dem en skärmdump. Men tycker inte dom att det är konstigt att jag inte kan köra programmet tror du? Och skyller eventuella problem på att datorn är knas. Det är i alla fall en diskussion jag inte vill ta...

Var börjar man när man har ett program som inte vill funka?

//Jörgen

Man kan ju mejla testresultatet till sig själv, det måste väl duga lika bra som ett resultat som åstadkommits av TPTest?
Jag provade att ladda ner programmet, men det kraschar direkt.

OK, kör du också 10.6?

Glocalnet vill ha rapporten från TPTest. Annars kommer jag inte vidare med mitt nätverksproblem...

Jag vill komma vidare så därför passar jag på tipset att maila till mig själv.

Men om det inte går att köra i 10.6 för någon så kan jag ju gå vidare. Någon som fått det att funka i 10.6.

//Jörgen

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-17 17:40
Ursprungligen av Forssling:

OK, kör du också 10.6?

Glocalnet vill ha rapporten från TPTest. Annars kommer jag inte vidare med mitt nätverksproblem...

Jag vill komma vidare så därför passar jag på tipset att maila till mig själv.

Men om det inte går att köra i 10.6 för någon så kan jag ju gå vidare. Någon som fått det att funka i 10.6.

//Jörgen

Jag provade på en iMac med 10.6.2 först.
Och nu provade jag på en PowerBook med 10.5.8, kraschar där också.
Så din ISP får nog godkänna det du kan få fram efersom det inte finns programvara som fungerar.

Tack för bra input!

På min iMac med 10.5.8 så funkar det....

Någon som har lyckats köra det i 10.6?

Det verkar inte fungera i 10.6 som Intel-program. Tyvärr har jag ingen 10.6 med Rosetta installerad. Tricket att köra programmet i PowerPC-läga har alltså inte testats.

Hej,

Det finns en känd bug som gör att tptest 5.02 inte går att använda på Snow Leopard. Samtliga tptest är dock EOL och därför har vi tyvärr inte resurser att åtgärda dessa. Vi jobbar dock på en lösning. Tills dess så rekommenderar vi att använda Bredbandskollen eller tptest 3.03 som fungerar bra även på Snow Leopard.

Vill ni bli informerade om det kommer en ny version så skicka ett mail till support@bredbandskollen.se

Vänliga hälsningar, Rickard Dahlstrand, projektledare Bredbandskollen.

  • Medlem
  • 2010-01-18 09:57
Ursprungligen av Forssling:

Hej,
har en helt ny Mac Mini som jag har laddat ner TPTest5 från bredbandskollen för att kunna utröna varför jag har en kass trådlös uppkoppling.

Vad har du för iMac? En med G- eller N-kort? Vad har du för router, samt vad har du för hastighet på linan? Gör ett test på bredbandskollen.se på iMacen och utför sedan motsvarande test på Minin och publicera siffrorna här. Så kan vi gemensamt kolla igenom siffrorna efteråt.

Tack för svaret Rickard. Då vet jag vad som gäller.

Och tack för erbjudandet Dalle. Men jag kör ett varv med Glocalnet nu så får vi se vad som händer. Men den korta historien är:

Modem/router från Glocalnet (Thompson). iMacen som går på kabel flyter på bra men den trådlösa (Mac Mini) är svajjig och ligger i bästa fall på 50% av iMacens hastighet.

Mac Minin har jag vid TVn för att kolla streamat och då funkar det inte. Eftersom jag jobbar med Mac så har jag haft en kille från en supportfirma hemma och hans tolkning är att det är något fel på modemet. Det är det vi ska försöka bekräfta nu.

Tack vare Rickards raka svar så kan jag nu gå vidare.

Tack Alla!

//Jörgen

Hej,

Det finns nu en ny version av tptest (5.03) som fungerar utmärkt på 10.6. Dessutom får ni en liten förhandstitt på TPTEST och Bredbandskollens nya fina logga.

Hämtas enklast via vår hemsida på Bredbandskollen TPTEST

Vänliga hälsningar, Rickard Dahlstrand, projektledare Bredbandskollen.

1
Bevaka tråden