Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear ReadyNAS NV+ grymt långsam med time machine

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis skaffat en Netgear ReadyNAS NV+ och satt upp min gamla iMac G5/Leopard att köra Time Machine mot den. Det går jättebra, förutom att det går aplångsamt. Time Machine har nu kört i 12h och har kanske pumpat över en fjärdedel av hårddisken med en datatakt på ca 35 kB/s.

Datorn är uppkopplad på Airport till ett g-nätverk. NAS delar ut med AFP-protokollet.

Vet inte vad detta kan bero på. Kan någon hjälpa mig klura ut detta?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-17 17:37

Trådlöst går väldigt långsamt, det är rekommenderat att göra första backupen via ethernet (kabel) då det är mycket data som skall skyfflas samt att det går snabbare

Se också till att undanta en del grejer.

Virtuella hårddiskar till Fusion och liknande ses som en ändrad fil så gott som hela tiden om man ändrat minsta bit från PC-delen. Då ligger TM och skall backupa åtskilliga GB precis hela tiden.

35 kB/s är extremt långsamt även för ett wlan. Dock visade det sig att jag hade räknat fel... Jag kan konstatera att effektiv datatakt snarare är närmare 10 Mbit/s, vilket ju faktiskt inte är så pjåkigt för för ett 54 Mbit/s-nätverk med overhead och några andra klienter på. Case closed...

Tack ändå, ni som tog er tiden att svara!
(Och jag ska tänka på det med virtuella hårddiskar. Gissar att det applicerar även på Parallels, som jag kör på en Intelmaskin.)

Helt rätt där om parallels, samma lösning.
Jag brukar undanta mappen för downloads.
En nerladdad fil behöver jag ingen backup på.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-17 21:03

Jag har för mig att både VMWare samt Parallells har funktioner som flaggar de virtuella maskinerna som undantag för TM per automatik (VMWare gör det nog automatiskt, medans Parallells hade ett alternativ under settings där man kunde få TM att skippa dem osv. Osäker dock).

Ursprungligen av Drakfot:

Jag har för mig att både VMWare samt Parallells har funktioner som flaggar de virtuella maskinerna som undantag för TM per automatik (VMWare gör det nog automatiskt, medans Parallells hade ett alternativ under settings där man kunde få TM att skippa dem osv. Osäker dock).

Det stämmer att i parallels ställer man in om man vill att den virtuella maskinen ska undantas vid timemachine backup.

Jag kör Time Machine via WiFi mot en ReadyNAS NV+, och det går riktigt bra. Jag har inte tagit tid på överföringen, men första backupen på en ren install + några installerade program (gissar att totala storleken var ca 35Gb) tog inte mer än en dryg timme, och att köra löpande backuper tar några minuter per gång. Väldigt smidigt, och lagom snabbt.

Hur ser det ut om du bara kopierar en fil till NAS:en, går det lika sakta då? TM tar väl visserligen lite CPU till att läsa / packa / jämföra osv, men 35k/s lät ju vansinnigt sakta.

@Kermit: Jag hade räknat fel (se mitt inlägg ovan). Effektiv datatakt låg på ca 10Mbit/s, vilket väl inte är världsklass, men acceptabelt. Det är ett g-nätverk och min burk är gammal och trött, så det är ok.

Ja då låter det lite mer rimligt Jag testade nyss, och på min iMac får jag ca 6.5-7Mb (megabyte, inte megabit) per sekund när jag skicar filer över WiFi till ReadyNAS:en, vilket får räknar som helt ok.

ReadyNAS NV+ är väl inget mäserverk hårdvarumässigt - tycks minnas att det satt en 400Mhz-processor i den. Det jag hört är att man får en rätt bra performance-boost om man öppnar upp den och stoppar in lite mer minne. Har inte orkat testa själv, men ett tips om du vill ha upp hastigheten lite.. Men gissningsvis är det nog din burk som är största flaskhalsen.

1
Bevaka tråden