Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bara läsrättigheter på egen hårddisk. Hur låsa upp?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Köpte en iomega bärbar hårddisk 500 GB. Kopplade in den till min Macbook pro - och allt fungerade perfekt. Kopplade ihop den bärbara hårddisken till några PC-datorer och hämtade filer.

Nu kan jag bara läsa på min iomega hårddisk. "Du har bara läsrättigheter" står det uppkäftigt på skärmen.

Finns hopp?

K

Den är formatterad i NTFS - ett pc-filsystem som OSX kan läsa.

Sök på forumet, för det här har avhandlats 800ggr förut.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-12 18:03
Ursprungligen av Goflorp:

Den är formatterad i NTFS - ett pc-filsystem som OSX kan läsa.

Ska väl vara "... som OSX bara man läsa", eller hur? Så blir det lite tydligare för andra läsare. Samtidigt ett litet tips till trådskaparen att detta är en Datalagring - lagringsmediafråga.

Hej Goflorp

Tack för snabbt svar. Orkar inte läsa de 800 tidigare inläggen utan hoppas på ett snabbt 801:e svar.

Jag fattar inte när du skriver: "Den är formatterad i NTFS - ett pc-filsystem som OSX kan läsa. " Jag kunde ju läsa och lägga in filer från början. Det var när jag kört den i en PC som den slutade fungera. Menar du att PC lägger in detta NTFS och eländet börjar efter detta?

K

Ursprungligen av Kamtjatka:

Hej Goflorp

Tack för snabbt svar. Orkar inte läsa de 800 tidigare inläggen utan hoppas på ett snabbt 801:e svar.

Jag fattar inte när du skriver: "Den är formatterad i NTFS - ett pc-filsystem som OSX kan läsa. " Jag kunde ju läsa och lägga in filer från början. Det var när jag kört den i en PC som den slutade fungera. Menar du att PC lägger in detta NTFS och eländet börjar efter detta?

K

Goflorp menar att NTFS endast går att läsa i OSX, du kan alltså inte redigera eller föra över filer till NTFS disk.

Använder du FAT32 kan du både läsa och skriva i PC. (max 4GB stora filer)

Använder du hfs+ kan du endast läsa och skriva i OSX, inget i PC

Det finns tredjeparts program som löser dessa "problem".

Du formaterar diskar i skivverktyg under program - verktygsprogram.

Goflorp, rätta mig gärna om jag missat något!

Good luck!

1) Teori 1. Diskens filsystem har ändrats sedan du tidigare använde den på Macen.

Vad gjorde du med disken när du började använda den på PC:n?
Gjorde du då en formattering eller något annat med disken?
Eller började du bara använda den för att föra över filer till och från PC:n?

2) Teori 2. Diskens filsystem är FAT. Tidigare när du använde den på Macen flyttade du små filer. Nu försöker du flytta stora filer (över 4 GB), och då fungerar det inte längre.

Nu när det inte funkar på Macen - har du provat med både stora och små filer?

Och sen måste jag tillägga:
Att säga att man inte orkar läsa de andra trådarna i samma ämne är helt fel inställning. Det ökar ju inte direkt forummedlemmarnas vilja att hjälpa dig...

Du har helt rätt.

Man kan välja VAR man vill lägga läsprogrammet.
I macen för att få både läs/skriv- möjligheter till NTFS.
I PC'n för att kunna läsa/skriva HFS+ (macens filsystem)..

Själv har jag valt att ha alla mina diskar i HFS+ då jag sällan har med PC att göra. Jag har några bra minnepinnar om det behövs.
Självklart hade man valt en annan lösning om kontakt med PC hade varit frekvent.

Sedan en liten "moster Greta pekpinne" till trådskaparen,
det är praxis och jävligt go uppfostran som gör att man faktiskt gör sig jobbet att söka först innan man ber om hjälp. Vi kommer upprepa oss tills jordens undergång här annars.

Hej

Tack för bra svar. Tack för kloka och riktiga synpunkter om att inte orka läsa tidigare trådar. Sanningen är väl att jag sökte lite för löst och hittade inget - därav frågan. Instämmer att min formulering att inte orka läsa tidigare trådar inte är rätt inställning. Ursäkta. Skall inte upprepas.

K

Ursprungligen av Kamtjatka:

Hej

Tack för bra svar. Tack för kloka och riktiga synpunkter om att inte orka läsa tidigare trådar. Sanningen är väl att jag sökte lite för löst och hittade inget - därav frågan. Instämmer att min formulering att inte orka läsa tidigare trådar inte är rätt inställning. Ursäkta. Skall inte upprepas.

K

Oj, du behöver inte ta i så.
Det inträffar rätt ofta. Det är mera sällan vi ser ursäkter.

Ny dag, nya tag.

Har du fått benat ut problemet?
Återkom gärna, det blir så snygg avslutning när ngn annan söker och hittar såväl problem som lösning i samma tråd.

Välkommen hit förresten om ingen sagt det till dig tidigare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-13 23:41
Ursprungligen av Kamtjatka:

Hej

Tack för bra svar. Tack för kloka och riktiga synpunkter om att inte orka läsa tidigare trådar. Sanningen är väl att jag sökte lite för löst och hittade inget - därav frågan. Instämmer att min formulering att inte orka läsa tidigare trådar inte är rätt inställning. Ursäkta. Skall inte upprepas.

K

Ta en Toy Du är inte den förste och garanterat inte den siste som inte orkat läsa tidigare trådar inklusive mig O:-)

Välkommen med fler frågor. Vi är alla här för att lära, och vi lär oss förhoppningsvis något nytt varje dag från varandra och du kan säkert också lära oss ett och annat

hmm kloka och riktiga synpunkter kan man ibland också få nog av. Lite spontanitet är välkommet bara vi håller oss till ämnet och inte dubbelpostar osv osv....;)

Ursprungligen av Kamtjatka:

Tack för bra svar. Tack för kloka och riktiga synpunkter om att inte orka läsa tidigare trådar.

Jag ställde upp ett par teorier, och ställde ett antal frågor. Det vore intressant om du bemötte och kommenterade detta på något sätt, så att vi kan komma vidare och förhoppningsvis reda ut vad som hänt med din disk...

Hej igen,

När jag skickade ut första frågan trodde jag problemet var två knapptryckningar bort - nu inser jag (efter att ha läsa många av länkarna) att jag satt foten i en ocean av problem.

På Jespers frågor ovan är svaret att jag köpte disken iomega 500 i en MAC affär och den fungerade då att överföra filer. Sedan har jag använt den till att överföra stora bilder från flera PC i olika nätverk. Nu fungerar den inte längre i min Macbook pro. Nu står det i Skivverktyg att hårddisken är formaterad som MS-DOS FAT. Jag kan nu inte överföra små eller stora filer.

För det jag vill göra måste jag hoppa mellan MAC och PC.

Det verkar ju som att man skall kunna formatera över skivan i ett annat format. När jag öppnar skivverktyg hittar jag dock bara MS-DOS FAT samt 4 olika MAC-OS format. Något val av något HFS ser jag inte som val.

Finns det något format som alltid fungerar för att formatera hårddiskar för läsning i MAC och PC - eller är bara att inse att det är minnespinnar som gäller??

K

FAT32 = MSDOS Filsystem, läses och skrives av båda, men max filstorlek = 4GB

HFS+ = Mac OS Extended, välj "journalförd och EJ skiftägeskänslig" = enbart Mac

NTFS, kan ej formatteras från En MAC, men formatterar du disken på en PC så kan du därefter LÄSA.

NTFS är MS eget filformat och Apple skulle få betala licenspengar till MS, - och varför det? det har ju ett eget filsystem..

Gamla FAT16 används knappast idag. Tror inte det omnämns någonstans.

man tvingas nu Välja....

Antingen låter man PC'n få lite extra programvara så att den kan hantera HFS+ (Mac OS Extended) eller så lägger man i ngn programvara på Macen som gör att man får läs/skrivrättigeheter på en NTFS-formatterad disk.

Det är inte så svårt. men det är bökigt.

personligen (men det är ju bara jag) så känner jag att jag inte vill besudla min mac med en massa program för att läsa knäppa filformat varför jag fått kompisen ha programvaran (gud vet vad den heter) i sin PC (tackar).

Så länge man bara håller sig till PC-Mac är det rätt enkelt...
Börjar man blanda in fler operativ så kan man nog påstå att varje OS har sitt eget system...

Ursprungligen av Goflorp:

...varför jag fått kompisen ha programvaran (gud vet vad den heter) i sin PC...

MacDrive, kanske.

1
Bevaka tråden