Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket år ska Safari klara en animerad GIF?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-02 13:10

Tja!

Jag utvecklar sidor i EPIserver och där får man inte använda kool teknik som Flash å sånt. Därför har jag gjort en animerad GIF på 350x350 pixlar, den är 8 Mb stor ungefär. Funkar ypperligt i avsedd kommunal miljö, med Internet Explorer på PC (så länge datorerna inte är 5 år gamla i alla fall). Men när jag tar upp sidan på min Macbook från i våras, med 2,4 Ghz processor å 2 Gb RAM så låser bilden hela Safari och man måste typ tvångsavsluta webbläsaren för att den går så på knäna av bilden. Varför måste det vara så här tros? Är animerade GIFfar något webbvärlden helt lagt på hyllan? Jag tyckte det var en smidig workaround... nätverket är ypperligt snabbt och har gigabit-internet... typ 5-20 användare tittar på sidan samtidigt som mest gissar jag.

De sjukligt fula animerade GIF-bilderna på Animated gifs and Animated wallpaper, screensavers for cellphones fungerar fint på Safari i Windows i alla fall. Har inte tänkt på hur/om det fungerar på Macen hemma.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-02 13:13

Tja, jag kan ju lägga upp bilden någonstans så får ni andra prova... någon som har lite webbyta?

Det är som att de första bildväxlingarna (gjorda i Photoshop med 15 bilder mellan varje bild som övergång och tiden satt till 0,1 s) går i rätt hastighet men att det hela stannar upp mer och mer varpå webbläsaren blir svårhanterlig och beter sig som om man använder en ur-Macintosh med modemanslutning.

Kan man göra animerade bilder i något annat format?

Det är en bugg i Safari som jag uppmärksammade när jag testkörde beta-versionen. Jag trodde att de hade löst det. Animerade gif-bilder har fungerat bra i Safari förut såvitt jag vet, men det var någon Safari-uppdatering (senaste?) som gjorde att processorn tokjobbar på animerade gif-bilder och till synes "låser" Safari.

EDIT: fast nu testade jag att i Safari och gick in på en sidan med animerade gif-bilder utan några problem. När jag uppmärksammade "buggen" så var det en gif-användarbild på Twitter som alltid fick Safari att nästintill dö. Jag skrev om det här, men personen i fråga har bytt användarbild sedan dess så jag kan inte testa om den fortfarande strular.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-02 13:32

Aha!

Jag vet ju att animerade GIF-bilder allmänt ses som en styggelse men ibland kan det ju vara effektivt för att skapa lite liv på en sida utan att kräva plugins osv (som nästan kräver dagar av förhandlingar för att godkännas som installationer på stora nätverk). Frågan är om man bör jobba i något annat format.

Är det den kommunala miljön som kräver flashfritt? Annars är det väl inga problem med flash och EPIserver? Flash - EPiServer DemoTemplates

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-02 13:53

Det var som tusan Einar, jag har omedelbart skickat en förfrågan till högre ort (Kommunikation & IT här i Uppsala om det sitter nån "kollega" här å häckar).

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 15:23

Safari (eller maccen) är lite lustig när det gäller anim. giffar, ibland funkar det hur bra som helst ibland får man en rate på 1bild per20s eller så, även på sådant som ligger lokalt på datorn... vet ej varför.

Tja! Jag har nyligen också kommit fram till några problem med animerade *.gif filer i Safari (4.0.4). Speciellt på siten lolpics.se. För att få en animation att starta måste jag uppdatera sidan två tre gånger först. En kompis som kör IE har inte alls samma problem utan där laddas animationerna direkt. Det är väldigt frustrerande när man snabbt vill se vad som händer i animationen. Har ett exempel, så någon annan också kan se ifall de har samma probme, lolpics.se: peww peww peww!

Jag vet inte ifall det är någon känd bugg i Safari eller ifall det har med sidans konfig att göra eller mina inställningar. Skulle bara vilja få det att funka smooth.

En annan sak är att gif-animationer ofta kladdar ihop, pixlar som inte uppdateras. Jag är ofta inne på deviantart.com för att titta runt på diverse saker, men när jag går in på gif-animationer där så får jag en jobbig upplevelse helt enkelt. Vad kan detta bero på?

Funkar fint hos mig.

Ursprungligen av Christian-:

Tja! Har ett exempel, så någon annan också kan se ifall de har samma probme, lolpics.se: peww peww peww!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-16 21:54
Ursprungligen av Zimmerman:

Funkar fint hos mig.

Sammalika här.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-16 22:02

Fungerar bra här med.

Ursprungligen av Konrad:

Sammalika här.

Funkar här också.

Men om man jämför Safari och Firefox, så kan man konstatera att animeringen går långsammare i Safari.

(Safari 4.0.4, Firefox 3.6RC1, OS X 10.6.2)

Senast redigerat 2010-01-16 23:50
  • Medlem
  • 2010-01-16 23:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Funkar här också.

Men om man jämför Safari och Firefox, så kan man konstatera att animeringen går långsammare i Safari.

(Safari 4.0.4, Firefox 3.6RC1, OS X 10.6.2)

Ja, det var fasen så stor skillnad det var i hastighet!
ljunghall.nu/slask/gifhastighet.mov

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-16 23:37

Funkar fint här också. Safari 4.0.4, OS 10.5.8, G4 PPC 1,25 GHz.

1
Bevaka tråden