Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man koppla en NAS till Airport Extreme?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-16 20:15

Hej!

Jag har varit och köpt en Linksys NMH305
LINKSYS NMH305 Nätverkshårddisk - Trådlöst ljud

Nu börjar jag bli lite nervös och funderar på om jag inte har gjort en tavla. Är det så illa att Airport extreme inte kan använda sig av Nas hårddiskar?

Om den kan det så skulle jag gärna vilja ha hjälp med hur man får extremen att hitta hårddisken. Jag kan faktisk se i min dator hårddisken. Men när jag kollar i Airport-verktygen så hittar den ingen hårddisk.

Mvh
Anders

Du hittar ju NAS via nätverket.
Airport verktyget kommer aldrig hitta denna eftersom det inte är meningen heller.

Så nej det är ingen koppling mellan enheterna via USB-portar.
Enbart nätverkskort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-16 21:43

Hej!

Jag är inte med alls

Jag har kopplat NAS:en till airporten och jag ser den när jag kollar i Finder.

När det gäller Airport-verktygen och hårddiskar. Är det bara usb-hårddiskar man kan se där?

Var gärna övertydlig är du snäll. Är inte kunnig alls på den här området.

Mvh
Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-16 21:45

Yes, det är bara USB-diskar du ser där för de är kopplade till AEBS (Airport Extreme Base Station).
Anledningen till verktyget för att sköta det är för att AEBS agerar diskserver och alltså tar hand om disken, det har du nu direkt i din NAS istället, alltså kollar du inte sånt i AEBS utan förmodligen i en websida på den adress som disken har.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-16 22:22

Phu!!!

Då förstår jag lite mera.

Det ingick en cd med NAS:en. Den kunde inte min Mac läsa (naturligtvis) så jag fick ladda ner programmet från internet. Sedan var det ju en iso fil som jag fick bränna över till en skiva. Nu kunde jag börja installera, men då kunde inte programmet hitta NAS:en och installationen avbröts. Men ändå installerades det ett program i systeminställningarna som gör att jag kan flytta över filer till NAS:en. Vilket jag nu gör. Får se om typ en halvtimme om det fungerar.

Det känns som man balanserar på en smal lina. Vet inte vad jag gör riktigt men det rör sig sakta framåt i alla fall

/Anders

Senast redigerat 2010-01-17 08:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-17 04:29

AirPort Extreme är en helt vanlig router i ett nätverk. Ingen nätverksenhet kan så att säga vara kompatibel eller inkompatibel med den i den bemärkelsen du menar. Det är som att fråga om just Electrolux brödrostar är kompatibla med IKEA:s grenkontakter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-17 08:43

Om jag förstår rätt så fungerar alltid en NAS ihop med en router (i mitt fall airporten)?

Igår flyttade jag mina musikfiler över till NAS:en. Har nämligen ett sonos system (för att lyssna på musik)
SONOS Multi Room Music System - Trådlöst ljud
och nu kan jag lyssna på musik utan att datorn är igång. Det fungerar nu.

Nästa fråga:
Jag hittar inte vart musikfilerna ligger?

Jag kan om jag tittar i Finder se NAS:en och se mapparna i den. Men det finns inget synligt i dom.

Kanske är det så att eftersom inte allt blev installerat så finns inte programmet som gör att jag kan se vad som finns på NAS:en. Eller så är det som Trineo skrev på #4
"det har du nu direkt i din NAS istället, alltså kollar du inte sånt i AEBS utan förmodligen i en websida på den adress som disken har."

Hur hittar jag isåfall websidan?

/Anders

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-17 09:37

Kolla i dine Extreme, där syns den med sitt IPnr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-17 09:54

Hej MatsOlov!

Nu tappade jag helt plötsligt kontakten med min extreme. Det trådlösa nätverket sa *poff*

Jag blir så trött. När jag går in i airport-verktyg så står det "läser konfigurationen för airport extreme" sedan händer inget. Antar att det är för NAS:en som har gjort det här. Vad göra mera än att dra ut NAS:en. Är det inställningar som jag har glömt att göra tro?

/Anders

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-17 10:28

Dra en nätverkskabel från datorn till din AirPort Extreme och kolla inställningarna för det trådlösa.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-17 11:35

tips är att när du ställer in nya fysiska saker på ditt nätverk så använd alltid nätverkskabel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-17 12:14

Hej!

Jag missar alltid att skriva ut allt.

NAS:en har hela tiden varit kopplad med en nätverkskabel till Airporten.

Nu har jag startat om så nu fungerar nätverket. NAS:en är INTE inkopplad.

Ska man göra något speciellt i inställningar eller vad gör man nu för att NAS:en ska funka och att nätverket ska fungera samtidigt.

Tack för att alla tar sig tid.

Mvh
Anders

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-17 14:12

Vad är problemet egentligen? Har du läst manualen från leverantören till nas? borde stå där hur du konfar den, vanligen via webben.

Koppla in nas:en dra filerna från finder in på nasen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-17 16:37

Tja det är väl ett par. Läs föregående inlägg.

1. Installationen avbröts pga att programmet inte hittade NAS:en. Så jag har inte allt installerat.
2. Ser inte mina musikfiler (som jag har kunnat lägga in på NAS:en). Varför ser man dom inte i Finder? Där ser jag ju NAS:en i sig och mapparna som från början är installerade.
3. Nätverket la helt plötslig av. Men efter omstart så fungerar det i alla fall nu.
4. Eftersom installationen avbröts så kom jag inte så långt att jag kunde döpa eller ge lösenord till NAS:en och hur jag ska kunna söka på webben vet jag inte.

/Anders

1
Bevaka tråden