Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att bränna backuper av Wii-skivor

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
En månad in i er värld försöker jag hitta de rätta programmen.
Skall bränna Wii-skivor från iso-filer och har omedelbart stött på patrull i programmet Toast som jag skaffat mig. Har senaste versionen 10.0.5. Är skitsur på Mac-en nu och funderar på att ta fram PCn med gamla pålitliga Nero.

Vilka brännar-program rekommenderar och använder ni som kan Mac?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-16 15:27

Jag har aldrig använt något brännarprogram på macen. Mer än det inbyggda "Skivverktyg" den ska klara o bränna iso har jag för mig

Ursprungligen av draganutti:

Skall bränna Wii-skivor från iso-filer och har omedelbart stött på patrull i programmet Toast som jag skaffat mig.

Vad är det som inte fungerar i Toast?

"Toast could not detect format of "peppal.iso". Click continue if you are certain it is a valid disc image." (peppal-ett barnspel)

Här klickar jag continue och då kommer en liten meny upp där man kan välja pregap, postgap och sectorsize???
Det står förvalda värden i dem 0, 0 och 2352bytes. Konstigheter som jag inte rör.
Jag klickar bara vidare och sedan är det dags att trycka på den röda "record"knappen

Ett nytt felmeddelande dyker upp och fortsätter dyka upp om man försöker igen.
"CDROM XA and Audio tracks cannot be written to DVD."

Misstänker att jag får installera om Toast eftersom det inte ens känner igen en iso-fil.
Jag läste in skivor tidigare och brände dem på en gång och då fungerade Toast fint. Sedan tog jag fram iso-filer som jag hade sen förr på en hårddisk och dessa vill den inte ta.

Kopieringsskydd? Toast - och alla etablerade brännarprogram - bränner inte skyddade skivor.

Ursprungligen av draganutti:

Skall bränna Wii-skivor från iso-filer och har omedelbart stött på patrull i programmet Toast som jag skaffat mig.

Det är kopieringsskyddet som strular.

Alltså inget fel på macen, eller Toast. Det är som det skall vara.

Däremot har jag för mig att Skivverktyg haltar lite här, det vill liksom inte se Wii's kopieringsskydd riktigt bra....

När Toast fungerar så har det gått bra. Wii-t måste ju vara chippat förståss, vilket det är.
"skivverktyget" fungerade och kunde bränna iso-filen, men tyvärr vägrade Wii-t läsa den

Vilka program använder ni? Vilket anses vara bäst?

  • Medlem
  • 2010-01-16 17:17

Varför spelar du inte med originalskivan, så slipper du de här bekymren?

Har tre kids upp till 7 år.

Exempelvis kan jag inte kopiera PS3 skivor. Har därför 2ggr betalat 600 kr för GTA-4. Det fösta spelet fick repor på ett mystiskt vis, och jag var ju bara tvungen att mörda färdigt...

DVD-brännaren skall väl användas när den nu finns.

Bry dig inte om privatpoliser, skvallertanter och moralister - det finns många skäl att kopiera eller bränna redan ISO-rippade filer av skyddade plattor. Och dina skäl har vi andra inte med att göra - jag skulle aldrig ha mage att rota i dina motiv - det är jag alldeles för väluppfostrad för.
Jag vill hjälpa, men jag vill alltså påstå att det inte alls är fel på Mac eller Toast i detta fall. Jag menar att det inte heller gått med Windows och Nero.

Ursprungligen av draganutti:

Och om man nu har tillgång till originalskivorna och vill få lite hjälp av folk som har haft mac i många år och som kanske kan rekommendera något bra program som inte strular. Har jag då kommit till fel forum?

Har raderat ett par inlägg med onödiga piratanklagelser. Att ta backup på köpta skivor, för eget bruk, är väl fortfarande tillåtet. Det är helt naturligt att man vill bränna kopior på de spel man har köpt, och ha originalen i säkert förvar någonstans - speciellt om det är barn som ska använda skivorna.

Har också tagit mig friheten att sätta en helt ny rubrik på tråden (tidigare rubrik: "Vilket är ditt favorit DVD brännar-program?"), så att den bättre stämmer överens med det faktiska problemet här. Har också flyttat tråden till ett mer passande forum.

/Mod

  • Medlem
  • 2010-01-16 17:51

Nej nej, men det finns inbyggt olika funktioner i vanliga program för att försvåra otillbörlig kopiering. Jag tror inte det är fel på din iso-fil. Den innehåller ett koperingsskydd (precis som dvd-köpfilm gör) och du måste få bort det för att kunna tillverka en kopia. You know. Det kan behövas ett annat program.

Det finns något av en gråzon mellan att göra backup-kopior (eftersom de här skruttiga plastskivorna är så känsliga) och otillåten kopiering.

  • Medlem
  • 2010-01-16 17:56

Här finns ett par ledtrådar.

(Moderatorn: Det här är väl ett okej sätt att tipsa? Kasta annars.)

Kan dessa sidor vara till någon hjälp måntro? Har ingen Wii själv så har aldrig haft detta problem. I övrigt så är dock Toast guld värd.

Backup and Burn Wii Games on a Mac | Chris Fletcher's Blog
Rip wii games on mac - WiiNewz - Nintendo Wii Modchip & Hacking Community

Tack för alla bra tips. Skall testa mig fram nu och sedan avrapportera vilket som fungerade bäst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 09:14

Ville också testa detta då det lät som en bra idé och när jag bränner verkar allt gå som det ska, men sedan när jag testar skivan i Wii-maskinen så kan den inte läsa skivan. Har försökt med både DVD+R och DVD-R , men ingen funkar.
Läste ovan att "Wii-t måste ju vara chippat förstås" - innebär detta att jag måste göra något med själva Wii-maskinen för att den ska kunna köra de brända skivorna?

Ursprungligen av JLJ27:

Ville också testa detta då det lät som en bra idé och när jag bränner verkar allt gå som det ska, men sedan när jag testar skivan i Wii-maskinen så kan den inte läsa skivan. Har försökt med både DVD+R och DVD-R , men ingen funkar.
Läste ovan att "Wii-t måste ju vara chippat förstås" - innebär detta att jag måste göra något med själva Wii-maskinen för att den ska kunna köra de brända skivorna?

Ja, ditt Wii måste vara hårdvarumodifierat.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-02-05 12:39

Om du har chip i ditt wii så fundera på om du inte vill köra med en usb-loader istället, den kan läsa in dina skivor till en hårddisk istället & så startar du spelet ifrån den. Jag har gjort så och nu slipper jag fler repade skivor när grabben ska spela och som bonus så sliter jag inte på dvd spelaren i wii'et & spelen laddar mycket snabbare

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-05 16:31
Ursprungligen av lando:

Om du har chip i ditt wii så fundera på om du inte vill köra med en usb-loader istället, den kan läsa in dina skivor till en hårddisk istället & så startar du spelet ifrån den. Jag har gjort så och nu slipper jag fler repade skivor när grabben ska spela och som bonus så sliter jag inte på dvd spelaren i wii'et & spelen laddar mycket snabbare

Låter kalas, har du någon bra länk där man kan lära sej hur?

Ursprungligen av Capeman:

Ja, ditt Wii måste vara hårdvarumodifierat.

Sök lite på spelaffärerna, de flesta gör sådant.
Vi har flera här i GBG som stoppar in ngt som heter "Wiikey" i dem.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-02-05 17:36
Ursprungligen av Capeman:

Ja, ditt Wii måste vara hårdvarumodifierat.

Nja, om man har ett chip av äldre modell (typ Wiikey) så kommer dom senaste spelen inte funka, piratskyddet har utvecklats under hela Wiins livtid. Wiikey 2 lär funka bättre men det för tillfället bästa sättet att spela brända skivor är att softmodda sitt wii. Det finns även sätt att spela sina skivavbilder direkt från en hårddisk man kopplar in på usb-porten baktill. Men det är det en del jobb med...

edit: (som lando redan hade nämnt såg jag nu)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-03-06 01:14

[GUIDE] Hur du hackar ditt Wii. Spela NSMB utan problem. Obs! Gäller de med 4.2! - www.console.se - supportboard

Där har du en superlänk hur du mjuvarumoddar din Wii för att kunna göra direkt från en USB-hårddisk eller USB-minne. Lycka till!

Och nej, Wii:t behöver inte vara hårdvarumodifierat!

1
Bevaka tråden