Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knäppningar i högtalarna gör mig knäpp

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en mac mini med ett ljudproblem. Det knäpper i högtalarna och ibland får jag in amerikansk radio i dem. Ibland kan det även spraka till i dem som om man rattar in en radiokanal.

* Har provat med olika högtalare samt hörlurar. Problemet kvarstår.

* Har provat att frånskilja mac:en från elnätet med en ups som jag kör på batteri. Problemet kvarstår.

* Jag provade att återställa kretsen i den vad-den-nu-heter (ger cmd+alt+r+p vid uppstarten) men det hjälpte inte.

Har aldrig haft detta problem med en dator förr och högtalarna har alltid fungerat klockrent och gör så fortfarande om jag kopplar in t ex iPoden eller en nätansluten cd-spelare. Efter mina egna tester lämnade jag in mac:en till återförsäljaren för garantiservice, men de kunde inte hitta något fel på den.

Snälla hjälp mig, vet inte hur jag ska bli av med dessa irriterande knäppningar!
Kan det hjälpa med att använda högtalare med optisk ingång?

Vad händer om Mini:n är avslagen, men högtalarna är påslagna och inkopplade till mini:n?

Tyst eller sprak?

Knäppningar uppstod i min MBP i en tidig version av 10.5. Blev också förbryllad men men en senare uppdatering försvann problemet/ljudet.

Ursprungligen av dxaren:

Vad händer om Mini:n är avslagen, men högtalarna är påslagna och inkopplade till mini:n?

Tyst eller sprak?

Då knäpper det fortfarande i högtalarna

Köpte en skiljetransformator på HiFi Klubben och då försvann alla knäppningar. Kostar dock strax under 500 kr men det är det värt om man lagt mycket pengar på den andra utrustningen.

Ursprungligen av steelmeister:

Köpte en skiljetransformator på HiFi Klubben och då försvann alla knäppningar. Kostar dock strax under 500 kr men det är det värt om man lagt mycket pengar på den andra utrustningen.

Ok, men om jag kört datorn på en batteribackup och slitit ur densamma ur vägguttaget och problemet kvarstår, då hjälper väl inte transformatorn?

Att du får in AM-radio i den beror på att dina ledningar fungerar som en antenn och en kristallmottagare!

Jag hade ett par billiga datorhögtalare för några år sedan, alltid vid 22:30 började de låta som långvågs-radio, det där karaktäristiska "radio-ljudet" och sedan fick man höra ngn som pratade engelska elelr ngn musik som vandrade ut och in.

Dagtid stör solstrålningen ut det här fenomenet, men så fort man passerar terminatorn (solen går ner) så börjar det...

Får man in det här har man ofta samtidigt problem med att åska stör.

Nästa gång det åskar - prova slå om radion till AM. Du kan höra varenda blixt som ett sprak.

Säger inte att ditt sprak i högtalarna är åska. Det kan var en motor som slår till (hissen?), en pump som startar, kylskåpet etc. Ngt skapar en gnista någonstans och det 'skvätter' elektromagnetisk strålning som högtalarna plockar upp.

> > Vad händer om Mini:n är avslagen, men högtalarna är påslagna och inkopplade till mini:n?

> Då knäpper det fortfarande i högtalarna

Alltså, då är det i vart fall inte ett programvaruproblem.....

Du säger att problemet dyker upp även om du jackat ur datorn från elnätet och istället kör via batteri, helt utan anslutning till elnätet.
I det läget, var högtalarnas strömaggregat anslutet till UPS:en eller till ett väguttag?

Kristallmottagare, jodå, mycket möjligt, speciellt om man bor nära Sölvesborg (Mellanvågssändaren), då kan man nog få in Radio Sweden på en järnspis tillsammans med ett ark aluminiumfolie.

En misstanke som jag lutar åt är att minins audioutgång görs högohmig när minin är avstängd och att Minins uttag är skyddad med en transil/diod. Högtalarledningarna blir då helt "öppna".

Finns det läckströmmar från t.ex. högtalarens nätagg, kommer det att aktivera dioden emellanåt och man kan då få ett knaster när skyddsdioderna laddar ur ledningarna, speciellt om det dyker upp ett "termostatknatter" som lite abrupt gör att dioden börjar leda.

Ännu en tanke...

Ett läckströmsproblem borde gå att fixa med några läckagemotstånd kopplade mellan signal och jord.

Att andra utrustningar inte påverkat högtalarna på samma sätt kan bero på att de har lite andra komponenter runt linjeutgången.

Tack för alla svar!

>>Du säger att problemet dyker upp även om du jackat ur datorn från elnätet och istället kör via batteri, helt utan anslutning till elnätet.
I det läget, var högtalarnas strömaggregat anslutet till UPS:en eller till ett väguttag?

Högtalarna var också anslutna till UPS:en, liksom skärmen och datorn

Men om det nu e som så att minin plockar upp elektromagnetiska störningar, vad kan man göra åt saken? Linda in den i aluminiumfolie?:p

Nu har jag fått i mig lite kaffe.....
Tänkte nog lite fel angående skiljetrafon som steelmeister skrev om. Trodde detta va en pryl man satte mellan vägguttaget och datorn, men så e ju inte fallet.
Men om de nu e nån kombination av högtalarna/minin som orsakar störningarna, då kanske det kunde hjälpa att skilja dem åt med en skiljetrafo?

Hittade en på kjell & Co, tror ni den e bra?
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Om denna funkar fint så är priset en sensation Dom jag har i studion/redigeringen på jobbet kostar drygt 2000 spänn styck

Ursprungligen av /Maiden/:

Nu har jag fått i mig lite kaffe.....
Tänkte nog lite fel angående skiljetrafon som steelmeister skrev om. Trodde detta va en pryl man satte mellan vägguttaget och datorn, men så e ju inte fallet.
Men om de nu e nån kombination av högtalarna/minin som orsakar störningarna, då kanske det kunde hjälpa att skilja dem åt med en skiljetrafo?

Hittade en på kjell & Co, tror ni den e bra?
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Hjältpe inte med frånskiljningstrafo heller. Lösningen verkar bli USB-ljudkort

Fel på ljudkortet trots allt?

Köpte nu i dagarna ett usb-ljudkort av den här typen: Kjell & Company - 38576 - Externt USB 7.1 ljudkort
och guess what, knäppningarna försvann. Provade att bryta strömmen till huset och körde dator, högtalare och skärm på UPS samt att jag kopplade högtalarna till macens interna ljudkort. Inga störningar då heller.
Är det som så att macens interna ljudkort helt enkelt är mycket känsligt för elektromagnetiska störningar eller är det trots allt trasigt i och med att det externa ljudkortet fungerar utan problem när hela utrustningen är kopplad till elnätet?

Uppenbarligen så är det någon sorts defekt med det inbyggda ljudkortet, en defekt som gör det mycket känsligt för störningar.

Modern elektronik har rätt vettiga regler för hur känslig elektroniken får vara, och i ditt fall verkar det vara något som är knas med just de komponenter som hanterar störtåligheten. Det är rätt svårt att mäta det, då man måste provocera fram den störmiljö som genererar "dina" knaster. Att din butik inte lyckades få fram problemen är därför inte konstigt.

Att övertyga butiken, och få dem att skicka burken vidare, kräver förmodligen en stor pedagogiskt förmåga.... och en mycket tydlig beskrivning av den störmiljö som ger upphov till problemen!

Skönt att du kunde fixa det för några hundringar. Ekonomiskt blir den där lösningen förmodligen effektivare, än att flänga fram och tillbaka till butiken...!

1
Bevaka tråden