Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Markera text InDesign

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har testa lite allt möjligt, men inte lyckats så nu undrar jag: Vet någon hur man i InDesign markerar enstaka ord i en textruta/flera textrutor för att sedan tex göra dem feta? I Word är det ju bara att hålla ner cmd, men det verkar inte funka här.

/G

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-16 15:16

Tror inte funktionen finns i InDesign, tyvärr.
Finns ju både i Word, Pages och Textredigerare!

Edit: Jag har ID SC3, funkar kanske i fyran?

Senast redigerat 2010-01-16 17:27
  • Medlem
  • 2010-01-16 17:05

Förklara hur det går till i Word för en som aldrig använder Word? Jag är inte riktigt med på vad du försöker åstadkomma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-16 17:19

Gör en markering i texten. Håll sedan cmd nedtryckt. Gör fler markeringar i texten som inte behöver hänga ihop med föregående markering. Du kan markera flera spridda bokstäver/ord/textstycken och sedan applicera samma ändring på alla.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2010-01-16 18:58

Enklast och snabbast är att använda Teckenformat (och Styckeformat) med eget snabbkommando.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2010-01-16 19:01

Text markeras med dubbel resp trippelklicka. För Styckeformat räcker det att markören är placerad i stycket.

  • Medlem
  • 2010-01-16 19:59

Jag skulle nog föreslå att man använder pipetten här. I alla fall om det handlar om enstaka avvikelser från befintlig typografering. Är det något som används ofta är teckenformat bättre. Är det alltid samma sak(er) som ska ändras kan man skapa förvalda sök/ersätt-paket som letar reda på och ändrar allt på ett bräde.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-16 20:42
Ursprungligen av Baron:

Jag skulle nog föreslå att man använder pipetten här.

Jamen det är ju lysande! Har aldrig tänkt på att pipetten kan användas så vid textredigering

Tar mig friheten att förtydliga för trådskaparen: Pipettera upp attribut från önskad bokstav, klick-dra sedan "pipett-markören" över de bokstäver du vill ändra i tur och ordning.

  • Medlem
  • 2010-01-16 21:06

Eller dubbelklicka.

1
Bevaka tråden