Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone OS 4.0

Tråden skapades och har fått 344 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta är tråden för alla rykten och spekulationer kring nästa stora uppdatering av iPhone OS för iPhone och iPod touch: iPhone OS 4.0.

Här är några rykten kring iPhone OS 4.0:
MacRumors: More Evidence of iPhone OS 4.0 Already in Testing
MacRumors: Apple Prepping iPhone OS 4.0 Beta? SDK to Include Tablet 'Simulator' Tools?

Observera att denna tråd bara handlar om mjukvaran, diskussion om nästa iPhone-modell finns i den här tråden.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-01-14 13:50

en stilla fundering jag har är hur länge till de behåller stödet för 2G iPhone. Nu har ju bara 3Gs funnits ute ett år och om jag inte minns alldeles fel så skilde det väl inte jättemycket i hårdvara mellan 2G och 3G iPhones, så det kanske fortfarande är en stor kundkrets att stödja men det var ändå 3 år sedan den första lanserades(i sommar).

Känns som att det borde bli allt mindre stöd för den till förmån för 3Gs och kommande version. Spec då jag antar att skrämupplösningen kommer ändras i nästa version.

Ursprungligen av krox:

en stilla fundering jag har är hur länge till de behåller stödet för 2G iPhone.

Det kanske har fått sitt svar:

According to the source, iPhone OS 4.0 will be limited to the iPhone 3G and 3GS (presumably including at least more recent iPod touch models and omitting the original iPhone) and will incorporate solutions for multitasking by running applications in the background and a revamped user interface for easier navigation.

Det ligger ju i så fall i linje med två års fria uppgraderingar enligt bokföringsprincipen (fast skälen kan ju vara rent tekniska också, det är ingen tvekan om att iPhone 2G ligger efter tekniskt också).

Förövrigt är hela artikeln intressant, om än baserad på samma rykte från Boy Genius Report som Capeman länkade: iPhone OS 4.0 Claimed to Include Multitasking, Revamped Interface

Jag tror de gärna vill fortsätta stödja 2G i den mån det går för att ha en och samma plattform. Men visst, ju fler tekniska fördelar som finns på de nya desto mer halkar 2G efter. Jag tror dock att de inte dumpar den riktigt än.

Det finns fortfarande flera miljoner iPhone 2G ute i användning och det är en attraktiv marknad för de som säljer program och spel i App Store, så det kan vara ett skäl till att ha kvar stödet så inte utvecklarna måste bygga olika program för olika telefoner.

Bokföringsmässigt var det väl 24 månader som Apple lovade gratis uppdateringar för iPhone om jag minns rätt. Dvs lagarna i USA krävde att Apple slog ut inkomsterna på en viss period ifall de ville erbjuda nya funktioner gratis under den tiden. (Det är därför som de stora iPhone OS-uppdateringarna till iPod touch kostar pengar varje gång.)

Ursprungligen av krox:

Spec då jag antar att skrämupplösningen kommer ändras i nästa version.

Jag är inte så säker på det. De flesta program i App Store är anpassade efter dagens upplösning, så det skulle ställa till det. Samtidigt är upplösningen helt ok idag, vinsten av att ha högre upplösning (på samma yta alltså) är inte så stor.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-01-14 17:54
Ursprungligen av Adrian B:

Bokföringsmässigt var det väl 24 månader som Apple lovade gratis uppdateringar för iPhone om jag minns rätt. Dvs lagarna i USA krävde att Apple slog ut inkomsterna på en viss period ifall de ville erbjuda nya funktioner gratis under den tiden. (Det är därför som de stora iPhone OS-uppdateringarna till iPod touch kostar pengar varje gång.)

Tack vare Enron

Håller med att de säkert kommer hålla den uppdaterad så länge det går, men den kommer ju hamna allt mer i skymundan för de andra tre. Den får säkert alla små finjusteringar som sker i apples egna program till telefonen, men de stora nyheterna kommer nog allt mer att fokusera på de senare versionerna.

Kan ha fel om skärmupplösningen förstås, men med ett eventuellt intåg av en tablet känns det väl som att det kommer tillkomma någon lite bättre grafisk skalare i SDKn vilket gör det lätt för utvecklare att leverera både till tablet och till iPhones.

Ursprungligen av krox:

Kan ha fel om skärmupplösningen förstås, men med ett eventuellt intåg av en tablet känns det väl som att det kommer tillkomma någon lite bättre grafisk skalare i SDKn vilket gör det lätt för utvecklare att leverera både till tablet och till iPhones.

Jo, det är ju förstås sant, med den på marknaden behöver utvecklarna ta hänsyn till olika upplösningar ändå. Frågan är då om det blir en gemensam plattform eller två olika (även om de delar kärnan). Spekulationerna går lite isär på den punkten, beroende på vem man frågar.

Är inte 3G bakåtkompatibelt med 2G? Så att man inte behöver tänka på det rent hårdvarumässigt? Eller tillverkas 3G-chip och sändare utan 2G-kompabilitet?

Ursprungligen av Zimmerman:

Är inte 3G bakåtkompatibelt med 2G? Så att man inte behöver tänka på det rent hårdvarumässigt? Eller tillverkas 3G-chip och sändare utan 2G-kompabilitet?

Jo, 3G-chip ska väl kunna falla tillbaka på 2G om det inte finns 3G-täckning så vitt jag vet.

Men det är ju en del annat i telefonerna som skiljer. 3G har t.ex. GPS medan 2G saknar det (däremot finns lokalisering via wifi och GSM). 3GS har fokusering med fingret medan de andra modellerna saknar det. Prestandan i 3GS är mycket bättre osv.

Aha...jag missförstod när det talades om att skippa support för G2 - trodde det gällde nätet och inte telefonmodellen. :">

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, 3G-chip ska väl kunna falla tillbaka på 2G om det inte finns 3G-täckning så vitt jag vet.

Men det är ju en del annat i telefonerna som skiljer. 3G har t.ex. GPS medan 2G saknar det (däremot finns lokalisering via wifi och GSM). 3GS har fokusering med fingret medan de andra modellerna saknar det. Prestandan i 3GS är mycket bättre osv.

Ursprungligen av Zimmerman:

Är inte 3G bakåtkompatibelt med 2G? Så att man inte behöver tänka på det rent hårdvarumässigt? Eller tillverkas 3G-chip och sändare utan 2G-kompabilitet?

Nja... det är väl definitionsfråga. Du får inte GSM kompatibilitet med automatik bara för att du har UMTS. Det måste implementeras men så gott som alla UMTS mobiler har också förmåga att "snacka" GSM.

Om man fick göra en önskelista så skulle flera av punkterna på TUAWs önskelista finnas även på min, speciellt de gällande lock screen och home screen:

Dear Apple: What we want to see for iPhone 4.0, part 1

Ursprungligen av Capeman:

Om man fick göra en önskelista så skulle flera av punkterna på TUAWs önskelista finnas även på min, speciellt de gällande lock screen och home screen:

Dear Apple: What we want to see for iPhone 4.0, part 1

Bra att du länkade den, jag hade tänkt ta med den i första inlägget men glömde bort det.

Deras lista (som är sammanfattad av användarnas önskemål, för den som inte hunnit läsa artikeln ännu) är riktigt bra, även om den del av önskemålen inte är genomförbara rent tekniskt så vitt jag vet. T.ex. att stödja videoformat som Windows Media eftersom iPhone bara spelar upp video som det finns hårdvaruacceleration för (och det är alltså MPEG-4, både vanlig och H.264 om jag förstått det rätt).

Men förbättringarna på hemmaskärmen och låsskärmen går förstås att göra för alla modeller.

I sammanhanget är det intressant att läsa om några av de senaste Apple-patenten som dykt upp: Apple Considering Adding Contacts to iPhone Home Screen?

Ja, bättre info i låst läge om vad som hänt på telefonen är en mycket önskad funktion för mig. Just nu är den infon som ges totalt värdelös.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-15 18:03
Ursprungligen av zappee:

Verkar var på G till utvecklare.

Här är MacRumors om samma sak, det verkar vara ett missförstånd:

Update: MacRumors has identified and communicated with the developer of the application in question, and it appears that the mention of "iPhone OS 4.0" was in fact an error in the press release issued by the company. As was postulated by The iPhone Blog, the application had actually been updated to version 4.0 rather than for iPhone OS 4.0, which was likely the source of the error.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-15 18:26

Jag skulle gärna se en uppdatering av gränssnittet samt bättre sätt att sortera program.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-16 09:50

utöver TUAWs lista hade jag gärna sett:

* EN inbox i mail. inte 5 olika som jag tyvärr har nu.
* Veckovy i iCal
* prenumererande kalendrar i iCal (mobileme)
* Todos Bort från mail och in i iCal
* Möjlighet att ändra i den inbyggda väderappen från yahoos väder till någon annans.

Ursprungligen av thor:

* EN inbox i mail. inte 5 olika som jag tyvärr har nu.

Word. Det kan jag verkligen skriva under på, känns inte alls användarvänligt att behöva navigera fram och tillbaka mellan konton i dagsläget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-20 16:05

UMTS möjligör inte alls kompabilitet med GSM men däremot har alla UMTS-telefoner idag utrustats med möjligheten som i sin tur kräver att alla master klarar av hand-over mellan näten.

Btw, har ni sett denna?

Microsoft kan ersätta Google i iPhone - IDG.se

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-20 19:06
Ursprungligen av zinned:

Såg den där men...

Citat:

Uppgifterna kommer från två anonyma källor med insikt i frågan

Jaja...den har vi hört förut...

Ursprungligen av lasselu:

Jaja...den har vi hört förut...

Det var ändå Businessweek, så man kan anta att de själva åtminstone tror på det. Annars tycker jag det låter tveksamt. Jag köper att Apple vill klippa banden med Google allt mer, men det handlar ju också om att ge användarna bästa upplevelsen och Bing är väl inte i Googles liga ännu när det gäller sökresultat?

Angående Bing så skrev Gruber en vettig grej om det, nämligen att det är givet att Apple förhandlar med Microsoft om Bing, vare sig de tänkt byta eller inte:

Say what you want about Microsoft in general and Bing in particular, but the fact is, Bing is the only major competitor to Google left standing.

[...]

But from a practical standpoint, whether Apple is rooting for Bing to succeed or not, and regardless whether Apple has any actual intention of perhaps switching to Bing as the default search provider for MobileSafari and Safari, Apple almost has to discuss such a potential deal with Microsoft. Even if what Apple ultimately wants is to stick with Google as their default search provider, how can Apple negotiate the best possible terms from Google if they don’t have any other option?

[...]

So of course Apple is going to negotiate with Microsoft. And of course Apple is going to happily leak the existence of such negotiations to the press, as we’re seeing today, because they want Google to see that they’ve got competition to be the iPhone’s search provider. It’s Negotiating 101.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 09:04

En sak som jag saknar är att jag inte kan skapa en aktivitet i Kalender och sedan skicka ut ett mail om detta ifrån iPhone.
En annan, jag vill kunna gömma knappar på hemskärmen. Kommer inte att använda Aktier, låt mig få gömma den knappen tack.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-22 09:58
Ursprungligen av acke:

En sak som jag saknar är att jag inte kan skapa en aktivitet i Kalender och sedan skicka ut ett mail om detta ifrån iPhone.

Kanske inte riktigt samma sak men man kan ju bjuda in vem som helst via mejl efter att man skapat en aktivitet om man går in i "Ändra"-läget för aktiviteten. Använder man därtill möjligheten till "Anteckningar" så får personen det som text i mejlet (+ kalenderhändelsen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-22 10:20
Ursprungligen av rk:

...bjuda in vem som helst via mejl efter att man skapat en aktivitet om man går in i "Ändra"-läget för aktiviteten.

Jaså, hurdå? Hittar inget sådant.

Ursprungligen av acke:

Jaså, hurdå? Hittar inget sådant.

Det undrar jag också, hittar inget som fungerar på det sättat...?

  • Medlem
  • Boston
  • 2010-01-22 10:43
Ursprungligen av rk:

Kanske inte riktigt samma sak men man kan ju bjuda in vem som helst via mejl efter att man skapat en aktivitet om man går in i "Ändra"-läget för aktiviteten. Använder man därtill möjligheten till "Anteckningar" så får personen det som text i mejlet (+ kalenderhändelsen).

Redan när man skapar en händelse kan man ju bjuda in folk via mejl. Iallafall om man kör Exchange, det är det enda jag testat själv.

Ursprungligen av Gurra:

Redan när man skapar en händelse kan man ju bjuda in folk via mejl. Iallafall om man kör Exchange, det är det enda jag testat själv.

Går inte utan Exchange.

  • Medlem
  • Boston
  • 2010-01-22 14:12
Ursprungligen av Capeman:

Går inte utan Exchange.

Det får man ju hålla med om är sådär...

Bevaka tråden