Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootcamp problem. Trasig intern DVD. Lösning?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-14 21:25

Tjo.

Grundförutsättningar. Intel MacBook Pro, trasig intern DVD.

Jag har under denna dag försökt att installera en version av Windows XP Pro SP3 på min Boot Camp partition, men det verkar omöjligt med en USB-DVD.

Har googlat som en galning och läst det ena forumet efter det andra, försökt lägga över windows-skivan på ett USB-minne / iPod / CF-kort med FW-anslutning - ja i stort sett allt. Har t.om. installerat rEFIt som är ett fantastiskt boot-verktyg, innan den installationen så hittade datorn inte ens min externa DVD innehållande XP-skivan.

Jag har provat använda Carbon Copy Cloner för att göra en exakt kopia av WinXP skivan på en extern enhet men den skriver bara till HFS+ och det verkar ju rätt lönlöst med tanke på att XP-installationen troligen inte stödjer det.

Så, för mig som har en trasig intern DVD - finns det någon som helst möjlighet att få in en "native" XP installation på min dator?

Tacksam för svar!

försöker du boota från skivan?

Du ska ju starta från bootcamp i macosx vid installation om jag minns rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-15 10:41

Jo det är ju det jag gör, går via Bootcamp alltså. Har även provat alla andra möjliga scenarion.
Men för att installationen skall fungera så måste datorn kunna boota från Win XP skivan, och det är det som inte fungerar med en extern DVD-läsare.

Ser bara två lösningar för dig. Reparera din spelare eller stoppa i hårddisken i en annan dator tillfälligt och gör installationen där.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-15 13:50

Hummel: det är den slutsatsen jag dragit och står just i det vägskälet just nu. Lutar åt ifixit.com och beställa en läsare därifrån, blir 1300 SEK inkl. frakt. Det blev den dyraste XP-installationen hittills haha!

Tack för input!

Är du i närheten av Stockholm kan jag erbjuda hjälp genom att stoppa i din disk i min dator för installationen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-15 14:36

Jag bor i STHLM, det är väl så nära man kan komma?
Tar tacksamt emot din hjälp.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-17 11:46

Igår plockade jag isär min dator, tog ur HDDn och kopplade in den med en SATA-USB sladd till en annan dator i hopp om att man kunde boota via min HDD och installera Windows på den vägen.
Tji fick jag, Windowsinstallationen sa att den behövde en liten partition på HDD Id1 (interna disken) och jag försökte göra en liten partition via Windowsinstalleraren men utan framgång. Provade även göra en extra windowspartition via Disk Utility, heller här ingen framgång.

Så, det går inte att installera bootcamp på annan disk än den interna HDDn.

1
Bevaka tråden