Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra en image av systemdisken?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-15 11:56

Jag undrar helt enkelt hur jag enklast gör en imagefil av min systemdisk som jag vid ominstallation enkelt kan installera över nätverket, om det går? Alternativt ha den på en USB-disk om det går. Behöver man FW-disk?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-01-15 13:37

Du kan använda Carbon Copy Cloner och göra en klon av din systemdisk till en extern hårddisk. Den kan du bota ifrån om systemdisken skulle haverera. Oberservera dock att om du inte har en intel-mac, kan du INTE bota från USB, bara firewire. Men om du har en intel-mac är allting frid och fröjd
Du kan även göra en image med programmet, men den kan du dock inte bota ifrån. Men du kommer ju ändå alltid kunna öppna avbilden och dra in filerna och dokumenten vid en ominstallation.

Super Duper är ett annat program, men det har jag dock ingen erfarenhet av.

Hoppas du blev lite klokare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-15 14:21

Tack för svaret!

Så om jag klonar system-partitionen med Carbon Copy Cloner, kommer jag då kunna boota från USB-disken? Eller måste jag manuellt sätta rätt partitioneringstabell osv för att få den bootbar?

Ursprungligen av nurfen:

Så om jag klonar system-partitionen med Carbon Copy Cloner, kommer jag då kunna boota från USB-disken? Eller måste jag manuellt sätta rätt partitioneringstabell osv för att få den bootbar?

För att disken ska bli boot-bar måste den ha rätt partitionstabell, ja.

Detta gör du med Skivverktyg innan nu gör kloningen.

Men berätta gärna vilken typ av Mac det handlar om. Vad som kan bootas eller inte, och vilka partitionstabeller det ska vara, varierar ju beroende på hur gammal Mac vi pratar om...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-01-16 10:36

Om du har en Intel-mac så ska det funka fint, tror inte du behöver göra någonting annat. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 12:11

Det är en Mac Pro '07. Jag har en System-partition på 250 GB som jag tänkte klona när jag installerat allt jag vill ha. Det är väl bara GUID?

1
Bevaka tråden