Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro hittar inte wlan-kortet

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag kanske ska börja med att säga att jag är en komplett mac-newbie. Jag har en ganska nyligen inköpt macbook pro 17". Sen ett tag hittar den inte det inbyggda wlan-kortet.

Finns det något sätt man kan se vilken hårdvara som operativsystemet hittar. Måste man aktivera wlan på något sätt?

Operativsystemet är Mac Os X 10.5.7

Tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2010-01-14 22:45

Jag är också rätt grön på OS X men hur ser det ut om du går in och kollar i systeminformation under fliken "Nätverk" -> "Airport"?

Där hittar jag inte något AirPort-alternativ.

En god idé är att lägga in 10.5.8 direkt. Det hjälper föga att sitta med gamla programversioner.

Ok....grön som jag är på mac undrar jag då föjlande: Kan man dra ner detta som en uppdatering via nätet?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-14 22:55

Ok, allt är uppdaterat nu, men jag hittar fortfarande inga alternativ för AirPort. Börjar oroa mig för att den delen kanske är trasig? Vad tror ni?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-14 23:11

Jag har på en MacBook Pro 2006 tappat bluetooth. Återställde genom att resetta PRAM.

Ursprungligen av frazze:

Jag har på en MacBook Pro 2006 tappat bluetooth. Återställde genom att resetta PRAM.

Oj, nu blev det rena grekiskan för denna mac-gröngölingen. Kan du utveckla?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-14 23:15

Du kan finna mer info om detta här: Resetting your Mac's PRAM and NVRAM
Rekommenderat att läsa igenom det ordentligt

Ursprungligen av .snakebyte:

Oj, nu blev det rena grekiskan för denna mac-gröngölingen. Kan du utveckla?

Tack för länken. Jag gjorde som där stod. Fortfarande ingen möjlighet till att välja AirPort som anslutning...

Jodå, där står Automatiskt. Jag använder inte 3g-modem. Finns inget val för AirPort hur jag än gör. Kan inte heller lägga till AirPort, endast Firewire, Ethernet, Bluetooth, VPN, PPPoE och 6till4. Nada om Airport, vilket för tankarna till trasig enhet...kanske?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-15 00:09

Om du klickar på Äpplet uppe till höger och väljer "About this Mac" (Om denna Macen på svenska?) och i den lilla rutan som dyker upp klickar du på "More info", då skall System Profiler startas, har du under sektionen "Network" någon Airport listad?

Network > AirPort-Kort > Ingen information hittades

Ok, ny frågeställning. Jag börjar så smått försonas med att airport-delen kan vara trasig. Låt säga att den är det. Jag har köpt min mac i portugal. Har jag samma support här i sverige om jag skulle lämna in den. Måste jag ha kvitto o grejer med mig, och var lämnar jag in den? Den köptes i augusti om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-15 07:25

Har du Apple Care på din dator? Den borde gälla även här givetvis. Saknar du du sådan men det är inom garantiperioden så behövs nog dels kvitto för att verifiera inköpsdatum, men det är nog bara att lämna in den hos en auktoriserad reparatör/återförsäljare såsom Machuset i Borås, Macforum i Gbg mm. I värsta fall får du betala arbete + nytt AP-kort. Jag är inte helt hundra på detta dock, men det finns säkert någon annan här som kan ge ett mer definitivt svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-15 09:54

Apple Care för MacBook och MacBook Pro gäller internationellt. När jag lämnade in min 15" MBP för grafikfel (nytt moderkort) så behövde jag inte visa kvitto eller något, de kollade bara att datorn fanns registrerad hos Apple (med Apple Care).

Har du ringt Apple? Om de anser att du behöver lämna in den så kan de tipsa om olika ställen. (Macfixaren i Stockholm var grymt snabba med min dator!)

1
Bevaka tråden