Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enheter som iPod och midi-keyboard ansluts, men ingen kontakt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skumt fel på min sons nya iMac. Allt har funkat perfekt under installation osv, han kör Logic, har fixat sin skivsamling i iTunes osv, inga problem.

Men så visar det sig att hans M-Audio plug'n'play-midikeyboard inte fungerar vare sig i Logic eller Garageband. Den syns som usb-enhet, och noteras som "midi-enhet" i Garageband, men ingen signal går fram. (Keyboarden funkar perfekt i min MBP.)

Sen är det i princip samma sak när han första gången kopplar in sin iPod med usb, den dyker inte upp i iTunes utan hänger sig helt i stället.

Två olika, felfria usb-enheter men samma fel: de kopplas in men något gör att signalen inte "går fram".

Vad gör man?

Jag kan tillägga att det inte är något fel på själva usb-ingångarna, externa hårddiskar, usb-högtalare, usb-minnen osv funkar. Och, som sagt, även iPoden och midi-keyboarden känns igen och listas som sig bör i systeminformationen, under "usb" i "Om den här datorn/mer info".

Ursprungligen av Stinky:

Sen är det i princip samma sak när han första gången kopplar in sin iPod med usb, den dyker inte upp i iTunes utan hänger sig helt i stället.

Undrar lite angående ovanstående citat.

Vad menar du med "första gången"? Funkar iPoden om du ansluter den en gång till?

Och "hänger sig"? Är det iPoden eller datorn som hänger sig, och vad händer sen?

Nej, datorn hänger sig inte. Exakt som jag skrev: iPoden dyker inte upp i iTunes utan hänger sig i stället. Och vad jag menade med "första gången" var att den alltså inte fungerat tidigare heller. Datorn är helt ny och fungerar på alla andra sätt och vis, men midi-keyboarden och iPoden (som funkar fint med andra macar) har inte fungerat med sonens iMac. (Och det har absolut ingenting med drivrutiner, audio/midi-inställningar osv att göra, när det gäller M-Audion, allt sånt är dubbelkollat.)

Problemen lösta! Jag installerade om systemet och nu funkar både iPoden med iTunes, och midi-keyboarden med Logic. Grabben är såå lättad. Själv kan jag dock inte låta bli att grubbla på vad fasen det kan ha varit för konflikt som skapade felet, kan inte släppa det…

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-02-10 12:28

Hej stinky! Jag har samma problem, undrar bara, hur installerade du om systemet? är ganska ny med sånt här haha var du tvungen att installera om alla program? försvinner alla inställningarn när man installerar om?

VÄLDIGT VÄLDIGT tacksam för hjälp!

MVH

1
Bevaka tråden