Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd - stor, bra bildskärm

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-07 11:00

Skall köpa en MBP 2,53 och skall även handla en bildskärm att koppla in till den.

Skärmen skall fungera både till "professionell" bildhantering och filmvisning. Den bör också vara ordentligt stor. Minst 24". Ett krav är också att den ser hyfsat snygg ut (rent ytligt).

Apples egna 24" LED är ju både snygg och smidig att koppla in till en MBP. Jag tror även att prestandan duger bra åt mig. Men jag vill höra mig för vad det finns för alternativ. Den får alltså gärna vara större än 24". Skulle vara intressant att få förslag på skärmar i lite olika prisklasser också.

Att jag satt "professionell" inom citationstecken beror på att jag jobbar med grafik/foto, men är inte extrem på något vis - alltså jag behöver ingen skärm som är sjukligt korrekt

Senast redigerat 2010-01-07 14:30

Finns redan flera sådana här trådar, och som inte är alltför gamla. Den här t.ex:
http://www.99.se/bildskaermar-grafikkort/272386-koeprad-bildskaerm.html

Jag har själv en Dell U2410, som det tipsas om i den tråden, och jag är mycket nöjd med den.

Ursprungligen av Hallon:

Att jag satt "professionell" inom situationstecken...

Vi brukar inte rätta språkfel här på forumet, men här kan jag bara inte låta bli...
Det heter citationstecken eller citattecken, inte situationstecken.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-07 14:29

Haha, tack! ...skyller på att det är klämdag

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-14 10:34

Har kollat runt en del här men tycker ändå inte det finns så många förslag på skärmar i den storleken.. Är det rent av så att utbudet inte är så stort?

Ursprungligen av Hallon:

Är det rent av så att utbudet inte är så stort?

Nja, utbudet är det nog inget större fel på.

På Prisjakt finns det just nu 169 skärmar mellan 24 och 30 tum, från ca 2000 kr till 45000 kr.

Om man väljer bort TN-panelerna, vilket man förmodligen gör om man vill ha lite bättre färghantering, så återstår ändå 51 skärmar.

TFT-skärmar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Och det kommer ju nytt hela tiden - personligen så tycker jag att det ska bli spännande att se var Dells nya 27-tummare (U2711) hamnar i pris.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-14 11:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, utbudet är det nog inget större fel på.

På Prisjakt finns det just nu 169 skärmar mellan 24 och 30 tum, från ca 2000 kr till 45000 kr.

Om man väljer bort TN-panelerna, vilket man förmodligen gör om man vill ha lite bättre färghantering, så återstår ändå 51 skärmar.

TFT-skärmar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Och det kommer ju nytt hela tiden - personligen så tycker jag att det ska bli spännande att se var Dells nya 27-tummare (U2711) hamnar i pris.

Har dålig koll på tekniska termer när det gäller skärmar så att veta att man t.ex. skall akta sig för TS-panelerna var bra att få reda på
Något annat som är bra att veta?

EDIT: Vet man när Dells nya 27:a kommer finns i butikerna?
EDIT2: Som sagt så skall jag ju även ha den att kolla film på. Vet inte om man skall tänka på något speciellt då? Responstid osv..?
Om sonen dessutom kan koppla in xbox:en till den så är det ett plus.. men absolut inte ett krav.
EDIT3: Hur står sig Apples Cinema 30" bredvid t.ex. Dells nuvarande/kommande 27"?
EDIT4: Jämförde Cinema 30 och Dell 2709W på Prisjakt. Förutom skillnad i antal anslutningar osv så har Cineman S-IPS och Dellen S-PVA. Vidare så har Dellen bättre kontrast (1300:1 vs 700:1). Dellen har dessutom 6 ms medan Cineman har 14 (!) ms.
Dellen ser därför, i mina ögon, ut som en vinnare - särskilt med tanke på att den kostar hälften så mycket. Men då vet jag å andra sidan inte vad det är för skillnad på de olika panelerna.. Plus att Cineman har lite högre upplösning (2560x1600 vs 1920x1200).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=317983,27816

Senast redigerat 2010-01-14 11:48
Ursprungligen av Hallon:

...att veta att man t.ex. skall akta sig för TS-panelerna var bra att få reda på...

TN heter det, inte TS.

En kort beskrivning av skillnaderna (OBS! Detta är en grov generalisering. Undantag finns):
TN är billigare.
TN har snabbare responstid.
Men TN har sämre betraktningsvinklar och sämre färgomfång.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-14 12:52

Ok TN.

Men om jag t.ex. kollar på Apples LED 24" och Dells 27" och jämför dess paneler (H-IPS och S-PVA). Jag har läst på lite mer vad det är för skillnad.

H-IPS (Apples 24") har betydligt sämre responstid (också 24 ms). Dell med sin S-PVA har bättre kontrast och bättre responstid (6 ms). Dock beskrivs IPS-panelerna vara den som används av "professionella grafiker". Båda skärmarna har lika bra betraktningsvinkel. Är det IPS:ens färgåtergivning som är så mycket bättre då?

När behöver man bra responstid? Är det bara när man spelar eller tillämpas den även när man kollar HD-film?
Jag kommer ha min skärm till både grafiskt arbete och filmtittining.. så frågan är vad jag skall satsa på.

1
Bevaka tråden