Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VARNING! Dataförlust på iDisk!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 22:56

Jag har just förlorat hundratals filer på iDisk!

Jag hade iDisken synkad till min dator och trodde i min enfald att det var tillräckligt säkert, men allt är borta! Någon enstaka mapp ligger kvar och skräpar, men av resten finns inte ett spår. Apple-supporten kunde vid första instans inte hjälpa mig, utan jag väntar på ny kontakt.

Så var det men den rekommendation från Apple att använda MobileMe som säker backup!

Du har inte synkat bort det? det är ett vanligt fel har jag hört.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 23:01

Du menar att jag skulle ha raderat det lokalt på datorn? Nej, absolut inte!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 23:08

I den värst drabbade mappen, där jag hade en femtiotal textfiler och 5-6 mappar med ytterligare textfiler, så återstår en mapp, utan innehåll!

Jag har överhuvudtaget inte gjort något som skulle kunna komma i närheten av att kunna orsaka detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-13 23:09

Tråkigt att höra .

Har du ingen annan backup än idisk ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 23:19

Mina viktigaste arbetsfiler är som tur är räddade. Det tycks vara de mappar i vilka jag lagt till någon fil de senaste dagarna som har drabbats.

Även om jag hittills är den ende i världen som drabbats av detta, så betyder det ju att ALLA riskerar att drabbas av något liknande, dvs en skandal liknande den som Microsoft råkade ut för härom månaden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-13 23:30

Personligen ser jag iDisk som ett fantastiskt komplement till min verkliga backup.

Framförallt möjligheten att få åtkomst av sina egna speciella filer från alla världens hörn och kanter.

Men sin personliga data och en backup av sin data, är ett stort personligt ansvar.

Det lägger i alla fall inte jag i händerna på någon annan även om det råkar vara Apple or so ever som lovar guld och gröna skogar av säkerhet. Det finns inte i min värld sådana löften.

En extern hårddisk kostar några hundralappar. En DVD kan vilken jultomte som helst bränna vid det här laget, det är början på en personlig backup.

iDisk är mobilitet när det är som bäst, och kan fela och då måste man nog vara beredd att ta ansvaret själv om nått går fel tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 23:40

Ja, oavsett hur detta slutar (hoppas fortfarande på att de ska hitta mina filer), så kommer jag givetvis aldrig mer att lita på iDisk.

Frågan är hur jag ska organisera mitt arbete i fortsättningen...

Det jag framförallt vill är att ha en synkad mapp mellan min stationära iMac hemma och min Macbook, samt givetvis en extern backup på detta (har redan en extern hårddisk för det ändamålet kopplad till min iMac, men innehållet på iDisk/lokal iDisk-kopia, omfattas inte av backupen till den).

Som med ALL backup. Ha det på 2 ställen, gärna 3 faktiskt, om man är rädd om sina filer. Spelar ingen roll om man anförtror det till iDisk (Apple), någon annan webtjänst eller extern HD.
Har man varit på väg att tappa värdefull data en gång så lär man sig detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-14 00:01

Problemet tycks vara kopplat till kopiering/flyttning av filer och i bästa fall har jag en kopia av varje fil någonstans, men det verkar vara godtyckligt om den mapp jag har kopierat filer till eller den mapp jag har kopierat ifrån är tom.

Det verkar också godtyckligt vilka mappar som finns på ursprungsplatsen, respektive den nya platsen. Enstaka kan ligga kvar, trots att jag definitivt inte behandlar just dessa mappar på något särskilt sätt.

Jag får väl lägga ner några timmar på att skapa en enhetlig struktur igen och undersöka vad som fattas till slut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-14 00:30

Jag får nog sänka varningsflaggen en aning... det som har hänt tycks inte vara att filer har försvunnit, utan att flyttade mappar har återskapats på urspungsplatsen, men utan innehåll och (något värre) att flyttade/kopierade mappar inte har fått med sig innehållet, men i de fallen har innehållet legat kvar på ursprungsplatsen.

Jag drar en lättnadens suck, men kommer hur som helst att försöka hitta något smidigt sätt att göra en extern backup på innehållet i min iDisk.

Vilken tur, bara ett litet 'wakeup call' då för att bli bättre på backup, och slippa ångesten nästa gång något liknande händer, för det gör det alltid, förr eller senare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 23:27

Har haft en kollega som varit med om samma sak. Som tur hade min kollega backup så det var inga problem. Men nog undrar man lite.

Ingenting som skyfflas genom internet kan man lita på. Det är ett tragiskt missförstånd att många tror att datorer och internet är som t.ex. gamla analoga telefoner; dom funkar och funkar och funkar - man lyfte på luren 1969 och fick ton - sedan lyfte man luren 34567 gånger i 30 år och fick ton, slog nummer och pratade utan avbrott. Samma med analoga radion och teven; man slår på och sändningen kommer år ut och år in - miljoner gånger - det är mycket, mycket ovanligt att det bryts. Det står i tidningen när det händer.
Datorer och internet - som är datorer ihopkopplade - ÄR inte så; det är ett instabilt och nyckfullt system - ingenting att hålla i när det blåser. Programkoderna och protokollen är så komplexa att ingen har någon som helst översikt - digital korruption uppstår hela tiden och även världens vassaste IT/dator-hjärnor måste flera gånger i veckan konstantera att dom inte har en susning varför något falerar...eller varför det plötsligt blev bra igen - man startar om och går vidare i livet. Hårdvaran i denna binära värld mäts i nanometrar - det är så lite massa i grejerna (RAM, processorer, nätverkskort, etc) att stabilitet är omöjligt av ren naturlag. Redundans och interferens är en betydande del av hela informationsflödet och det handlar bara om att få grejerna att rulla hyfsat så länge som möjligt. Supersäkra superdatorer i rymdfärjor pajar hela tiden; information och programkod försvinner - Panta Rei - allting flyter.

Har man iDisk - eller annan disk på nätet (framför allt WebDAV som snackar HTTP) - som backup så har man inte förstått vad den nya IT-världen består av och hur den är funtad. Som mellanlagring och distribution; ja - som backup; nej, nej, nej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-14 08:09

Zimmerman, ja, du har nog i princip rätt. I mitt fall var det inte egentligen så att jag använde iDisk som backup, utan jag använde iDisk som min första lagringsplats för mina arbetsfiler, eftersom jag ibland använder min MacBook och ibland min iMac och vill ha allt samlat oavsett vilken dator jag använder.

Anledningen till att jag inte har haft någon egentlig backuplösning för dessa filer var att jag hade den ogenomtänkta uppfattningen att mina lokala kopior av iDisk funkade som någon sorts backup, men självklart är det så att om det blir strul med filerna på iDisk så synkas felet vidare till de lokala kopiorna, om man inte har tur och hinner avbryta synkningen.

Någon som har tips på en automatiserad backup från iDisk till en extern hårddisk, på samma sätt som backup från lokala filer till extern hårddisk fungerar?

Jag har en ny WD MyBook, med den nya programvaran WD Smartware.

Tilläggas bör att Apple ju faktiskt rekommenderar iDisk som backuplösning! De tycks alltså inte heller " ha fattat vad den nya IT-världen består av"...

" Du kan enkelt säkerhetskopiera genom att kopiera dina filer till MobileMe iDisk"
http://support.apple.com/kb/HT1553?viewlocale=sv_SE

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-14 08:34
Ursprungligen av maca:

Någon som har tips på en automatiserad backup från iDisk till en extern hårddisk, på samma sätt som backup från lokala filer till extern hårddisk fungerar?

Jag använder ChronoSync för att göra backup på min iDisk varje natt till min lokala backupdisk. Har ställt in ChronoSync att väcka datorn varje natt vid klockan 01, kopiera ändrade filer och arkivera de gamla versionerna. Fungerar toppen!

För övrigt tycker jag att Dropbox fungerar bättre än iDisk för att spara sina arbetsfiler på. Där kan man även "backa" filen till en äldre version.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-14 09:35

Även jag kan rekommendera DropBox som en bra lösning för att komma åt saker från olilka ställen samt hålla dem synkade mellan maskiner.
Även så ligger DropBox som en lokal mapp, så om man kör t.ex Time Machine (som jag gör), så får man med dem i backupen och därmed säkrar filerna ytterligare något. Jag tror inte min iDisk-mapp är med i backupen via TM dock, kan inte svara helt säkert.

@ maca:
Du kan inte formatera din externa HD, alt skapa en partition på den för att använda TM för kontinuerliga backuper av dina viktigaste filer?

Ursprungligen av NickZse:

<snippeth>
För övrigt tycker jag att Dropbox fungerar bättre än iDisk för att spara sina arbetsfiler på. Där kan man även "backa" filen till en äldre version.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-14 11:48

Tack för tipsen! Jag ska utforska vilken lösning som blir bäst för mig.

Jo, jag vet och det är skandal...och cyniskt. När dom byggde om .Mac till MobileMe så försvann eller korrumperades tusentals användares filer på deras iDisk's. Apple är som alla andra företag - dom ljuger flagrant och förskönar. Lika lite som man ska lita på internet som stabil bärare av information - ska man lita på vad företag säger och inte säger. Det fick jag lära mig som barn. Vill man veta sanning så ska man inte gå till producenter - det är ju absurt (tänker på dom som går in i t.ex. HiFi-butiken och frågar säljaren: Är den här stereon bra? ). Man måste tyvärr läsa på och göra egen research. Trist.

Ursprungligen av maca:

Tilläggas bör att Apple ju faktiskt rekommenderar iDisk som backuplösning! De tycks alltså inte heller " ha fattat vad den nya IT-världen består av"...

" Du kan enkelt säkerhetskopiera genom att kopiera dina filer till MobileMe iDisk"
Mac OS X 10.5, 10.6: Så här säkerhetskopierar och återställer du filer

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, jag vet och det är skandal...och cyniskt. När dom byggde om .Mac till MobileMe så försvann eller korrumperades tusentals användares filer på deras iDisk's. Apple är som alla andra företag - dom ljuger flagrant och förskönar. Lika lite som man ska lita på internet som stabil bärare av information - ska man lita på vad företag säger och inte säger. Det fick jag lära mig som barn. Vill man veta sanning så ska man inte gå till producenter - det är ju absurt (tänker på dom som går in i t.ex. HiFi-butiken och frågar säljaren: Är den här stereon bra? ). Man måste tyvärr läsa på och göra egen research. Trist.

Jag brukar gå till 99.se. Tack allihopa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-14 16:41

Tips!

När jag väl klargjort hur mitt problem såg ut så fick jag rådet av Apple-supporten att alltid stänga av den automatiska synkningen när jag ändrar i mappstrukturen eller gör andra större förändringar på min iDisk. Det är tydligen inte helt ovanligt att det blir strul annars, med återskapade tomma mappar osv.

Jag måste säga att jag är nöjd med supporten från Apple, även om deras reklam för iDisk är förrädisk.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-01-14 15:07

Jag har inte hunnit läsa hela tråden ännu, men jag kan meddela att i princip alla filer från december 2010 och senare är borta från min idisk, både lokalt och upp i det djävla molnet (det är så jag känner just nu). Tjattar precis med support så jag sa definitivt nämna att jag nu vet att det drabbat fler personer.

edit: Såg just att det var en ett år gammal tråd och inte en tråd från igår :">

Senast redigerat 2011-01-14 15:40
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-01-14 15:37

En sak som jag bara antog var att time machine backupade den lokala versionen av idisk, men det verkar inte stämma. Det är det simpla antagandet som satt mig i skiten. Hade nog aldrig litat på systemet annars, då något som sagt skulle kunna korrupteras vid synkning. Support har valt att lyfta problemet till senior advisors, får se vad det innebär.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-14 15:46
Ursprungligen av andas:

En sak som jag bara antog var att time machine backupade den lokala versionen av idisk, men det verkar inte stämma. Det är det simpla antagandet som satt mig i skiten. Hade nog aldrig litat på systemet annars, då något som sagt skulle kunna korrupteras vid synkning. Support har valt att lyfta problemet till senior advisors, får se vad det innebär.

idisk ligger väl lokalt som en disk-image av något slag. Det skulle förvåna mig om den inte går att komma åt på något sätt.

När jag tar backup med Timemachine brukar jag dra ut innehållet på skrivbordet i en mapp med namn som aktuellt datum "idisk-1101014" för att säkert skall "hänga med" och vara lätt åtkomlig om man skulle behöva gå tillbaka. Men som sagt, det vore lite konstigt om din lokala idisk inte finns med på Timemachine på något sätt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-01-14 16:20

Jag tyckte också att det borde gå, efter lite googling hittade jag svaret på macworld.com.
This local copy is stored as a sparse image bundle, which you can find on your Snow Leopard Mac by moving to your user folder and then following this path: Library/FileSync/incomprehensibly-named-folder where incomprehensibly-named-folder bears a name made up of letters and numbers. Inside this folder is the file you’re after—yourmobilemename_iDisk.sparsebundle.

Eftersom jag hållit på att flytta och greja på jobbet har det inte blivit av att jag suttit i kontoret där jag haft min time machine disk och därför har jag lyckats strula till det så bra att jag för första gången på två år inte har backupat på en månad. Tur att jag inte gjort något väldigt viktigt på idisk under den här tiden... annars hade det blivit riktigt tråkigt.

1
Bevaka tråden