Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag material från macinställd hårddisk till en NTFS hårddisk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har material på en ex hårddisk med format Mac Os Extended(journalförd) som jag vill kunna föra över till en ex Hårddisk med NTFS inställning. Filerna som ska föras över ligger på ca 14 gb så därför kan jag inte formatera om mottagande hårddisk till FAT. Finns det någonting jag kan göra? Om jag hade haft ett 16 gbs minne så vet jag att det hade fungerat, men det har jag altså inte....

Tacksam för hjälp!

/mvh
Emmanuel

Ursprungligen av Emmanuel:

Om jag hade haft ett 16 gbs minne så vet jag att det hade fungerat, men det har jag altså inte....

Förmodar att du menar ett USB-minne.

Nej, det hade inte fungerat där heller.

Även USB-minnen måste formateras till ett visst filsystem (HFS+, FAT, NTFS, osv), så du har samma problem där som på en hårddisk.

  • Medlem
  • 2010-01-13 14:51

Du kan testa med: macfuse - Project Hosting on Google Code
Kostar gratis...

Ursprungligen av garda:

Du kan testa med: macfuse - Project Hosting on Google Code
Kostar gratis...

Verkar ju inte helt smidigt - funkar det verkligen att läsa/skriva NTFS "out of the box" eller måste man vara lika nördig som Wiki/FAQ ger intryck av? Långsamt verkar det också vara enligt FAQ. Någon som har erfarenheter och jämförelser med Paragons lösning?

Själv har jag tidigare testat Paragon NTFS men råkade flera gånger ut för att filer namnades om (alla hette likadant) mm. Kändes inte helt stabilt och förtroendeingivande.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-01-13 18:31

Kan du inte resiza din NTFS-partition och frigöra några GB för en HFS-partition ?
Disk management i XP/Vista/W7 borde kunna fixa till en resize.

Hmm, borde kanske tänkt färdigt innan jag skrev något...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-14 07:38

Du behöver installera macfuse först och därefter lägga in ntfs-3g. Det sista paketet aktiverar läs- och skrivfunktionerna för NTFS. Installationen av dessa båda paket sker genom sedvanlig peka och klicka-installation.

Se handboken till ntfs-3g:

Installing NTFS-3G is not more complicated than installing any other program, as it uses the standard Mac OS X package format to install itself.
Just double click the package NTFS-3G.pkg and follow instructions. You will have to provide administrator credentials to install it, since it needs to place files in protected system folders.
[...]
As soon as NTFS-3G is installed, it overrides the internal NTFS driver and automatically mounts NTFS volumes inserted into the system using NTFS-3G. Any volume that previously got mounted with Apple's NTFS driver should get mounted with NTFS-3G without any required user intervention.

1
Bevaka tråden