Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elstöt från Magsafe-kontakt?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lägger detta här, men kunde likaväl ligga i MacBook Pro avdelningen.

Jag har en liten tjej som håller på att lära sej gå och drar i allting hon får tag på, och en av hennes absoluta favoriter är MagSafe kontakten till en av familjens alla MacBook/MacBook Pro. Helt ok i och med att hon inte drar datorn i golvet, men min fundering är...

Vad händer om man stoppar en live MacSafe kontakt i munnen ???

Det är ju inte speciellt hög spänning, men rejält med ström...

LCR

Senast redigerat 2010-01-13 22:07
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-13 20:56

Som ansvarsfull far är det väl bara att testa innan barnet gör det?! :):confused:

Men om du vill slippa och litar på källan så har någon redan testat här, han jämför det med att slicka på ett 9-volts batteri....
Will a laptop power connector kill you if you put the end in your mouth? | Ask MetaFilter

Tackar!!

Om känslan är som att slicka på ett 9Voltsbatteri kommer barnet direkt göra sig av med den, det sticks och barnet blir säkert mer förvånad över upplevelsen än att det gör ont eller skadar.

Elchock används för övrigt som mkt framgångsrik metod att lära amerikanska hundar att Rattlesnakes är förbannat farliga. De får höra skallran från ormen, se en orm och sedan ger de hunden en elchock - en rejält obehaglig.

man får ju hoppas att ditt lilla knytt inte blir betingat att tycka illa om macarna

Ursprungligen av Goflorp:

man får ju hoppas att ditt lilla knytt inte blir betingat att tycka illa om macarna

Närå, Alice diggar definitivt våra Macar! Associerar redan vissa ljud med att titta på skärmen om hon står vid sidan om.

Tanken bara slog mej då jag konstant kopplar in sladden om och om igen, sedan håller ju laddaren en viss laddning vilket man märker om man först drar ut MagSafe kontakted och sedan 230V kontakten, när man sedan kopplar in 230V kontakten igen blir det en ordentlig stöt/gnista.

LCR

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-01-14 09:05

Min 11 månaders son stoppade magsafe kontakten i munnen så fort han kunde. Efter att ha gjort det några gånger så slutade min MBP att ladda. Sen så sprakade det till ordentligt när jag satte in kontakten i datorn.

Det blev en ny laddare då hans kladdiga barnsaliv hade krupit in i kontakten och fixat en kortslutning i den.

Dock blev aldrig han skadad eller kände något obehag. Han jagar fortfarande magsafe-kontakten men nu får han inte komma nära den längre.

För mej är MagSafe kontakten ett litet problem, det är allt annat hon ska dra i som stör mej. Allting ska tydligen ligga på golvet av någon anledning...

Tack för svaren

LCR

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-01-14 20:14
Ursprungligen av LCR:

För mej är MagSafe kontakten ett litet problem, det är allt annat hon ska dra i som stör mej. Allting ska tydligen ligga på golvet av någon anledning...

Vänta bara tills hon kommer på att man kan stoppa in saker i andra saker. Då kan du hitta de mest underliga saker som du aldrig trott skulle få plats i t ex en superdrive.:D

Skaffa skåp, ställ in allt som är värdefullt, farligt eller som ni envisas med att ha helt.

Har inga egna, men bror min har gått igenom processen tre ggr...

Ursprungligen av Goflorp:

Skaffa skåp, ställ in allt som är värdefullt, farligt eller som ni envisas med att ha helt.

Fast det är ganska tråkigt att sitta inne i skåpet när man vill använda datorn...

LCR

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-01-14 18:00

@goflorp, har du dina ungar i skåp ?

Ursprungligen av mattiL:

@goflorp, har du dina ungar i skåp ?

Ungar alltså.

En annan grej man inte skall missa som förälder är alla kemikalier.
Glykol t ex smakar sött... Ett par barn som dör varje år av att de får i sig några matskedar glykol.

Rekordet i "stoppa in saker i andra saker" är hos en tekniker i den lokala TV-affärn där jag är uppväxt.

Han tejpade alltid fast den där lilla remmen eller kugghjulet som vart trasigt uppe på den inlämnade videon/DVD'n etc efetr reparationen...

En riktigt grinig pappa hade vart inne och lämnat in en Video. "tar ej in banden".
Jaha.
"Ja, åsså vill jag ha den delen du bytt - så inte du sätter in den i en annan video"

Tekniker blir ju rätt sur över en sådan idiotbeskyllning.

1v senare lämnar han ut videon med ett leende.
Video, arbetsorder/repartationsrrapport fasttejpad uppepå

.... en en mumiefierad intorkad väldigt platt mus ...

Barnas mus hade rymt, krupit i den varma fina videon och plöstligt fått ett videoband inbonkat i sig...

  • Medlem
  • 2010-01-14 21:21
Ursprungligen av Goflorp:

Barnas mus hade rymt, krupit i den varma fina videon och plöstligt fått ett videoband inbonkat i sig...

Min dotter stoppade precis min Magsafe i sin mun. 849kr fattigare! Såååå... tråkigt!

Den är den andra nu som hon slickat sönder. Den andra var för över 1år sedan och då fick hon ordentligt med skäll. Sen dess har hon inte rört den men nu gjorde hon det igen.

Hon är 2 1/2år!

Finns det inget sätt att rädda den?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-04-27 22:18
Ursprungligen av ninjin72:

Finns det inget sätt att rädda den?

Har man ett tillräckligt fräscht batteri så kan man hålla sig undan från att ladda hemma, eller då ungen är hemma. Min laddare ligger på jobbet hela veckorna. Datorn klarar sig utan laddning för kvällsanvändning.

F.ö har jag aldrig sett vår son reagera då han slickat på magsafe kontakten, och ännu har ingen laddare havererat... men frugans har börjat bete sig lite mysko.

Rekordet i "stoppa in saker i andra saker" är hos en tekniker i den lokala TV-affärn där jag är uppväxt.

Han tejpade alltid fast den där lilla remmen eller kugghjulet som vart trasigt uppe på den inlämnade videon/DVD'n etc efetr reparationen...

En riktigt grinig pappa hade vart inne och lämnat in en Video. "tar ej in banden".
Jaha.
"Ja, åsså vill jag ha den delen du bytt - så inte du sätter in den i en annan video"

Tekniker blir ju rätt sur över en sådan idiotbeskyllning.

1v senare lämnar han ut videon med ett leende.
Video, arbetsorder/repartationsrrapport fasttejpad uppepå

.... en en mumiefierad intorkad väldigt platt mus ...

Barnas mus hade rymt, krupit i den varma fina videon och plöstligt fått ett videoband inbonkat i sig...

goflorp: hahahaha stackars ungar och mus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 23:59
Ursprungligen av Goflorp:

Barnas mus hade rymt, krupit i den varma fina videon och plöstligt fått ett videoband inbonkat i sig...

Hahaha, makabert.

Ursprungligen av ninjin72:

Min dotter stoppade precis min Magsafe i sin mun. 849kr fattigare! Såååå... tråkigt!

Ajaj, det visste jag inte. Då får jag lägga om vissa vanor...

1
Bevaka tråden