Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS5 wish list

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hittade ingen wish list hos Adobe, men min önskan är att InDesign CS5 får följande finesser:
- multipla indexer (t.ex. subject index, author index etc.).
- running header (dvs. att rubriken kan korsa flera kolumner, tex. centrera rubriken i en sida med två kolumner).
- kors referenser
- kan justera texten i kolumnerna att de blir ungefär lika långa räknat uppifrån. FrameMaker har den finnessen. Perfekt att använda med running header.
---
- 64-bit app
- använder apples installerare

-Custume shape tool som i PS.

-Enklare att använda och mer avancerad skugghantering.

-Möjlighet att köra "Auto tune/Contrast/Color" på en bild utan att öppna PS.

Jag vill verkligen också ha justeringen av kolumner som Viking beskriver ovan.

  • Medlem
  • 2009-09-04 17:10

Negativt "avstånd efter" stycke.

Variabel spaltmellanrumsbredd på samma sida.

Såväl bugrapporter som feature request kan göras här:

https://www.adobe.com/cfusion/mmform/index.cfm?name=wishform

Observera skillnaden: En bugg är en funktion som finns, men som inte fungerar som avsett, en feature request är då funktionen saknas, eller då man vill att en befintlig funktion ska fungera på ett annat sätt.

Sidnumrering utan att behöva använda "mallsida".

+1 på en (betydligt) förenklad/förbättrad installerare/avinstallerare.

Det vore även fint om man hade kunnat välja bort fler onödiga stöd- och språkfiler vid installationen.

Ursprungligen av Snabeldrake:

+1 på en (betydligt) förenklad/förbättrad installerare/avinstallerare.

Det vore även fint om man hade kunnat välja bort fler onödiga stöd- och språkfiler vid installationen.

Det beror ju på hur man definierar "onödiga"
Det finns en del matnyttig info och framförallt en bra "kontaktväg" till Installerteamet i OOBE bloggen.
Adobe Installation and Licensing

OOBE = Out Of Box Experience

Ursprungligen av Chaosstar:

Sidnumrering utan att behöva använda "mallsida".

Finns redan

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Finns redan

Hur då?

Rita en textram, högerklicka, välj Infoga Specialtecken->Märken->Aktuellt sidnummer

Sen förstår jag i och för sig inte varför man inte vill använda mallsida. Vad är fördelen med det?

Fast jag var kanske otydlig, vet att man kan göra så.
Jag menar såklart en sidnumrering som sker automatiskt i likhet med MS Words sidnumrering. Back to basic liksom. Valmöjligheter är bra och kan spara tid ibland.

Ursprungligen av Chaosstar:

Fast jag var kanske otydlig, vet att man kan göra så.
Jag menar såklart en sidnumrering som sker automatiskt i likhet med MS Words sidnumrering. Back to basic liksom. Valmöjligheter är bra och kan spara tid ibland.

Men det får du ju om du använder Mallsida, och Mallsida använder man egentligen alltid, vare sig man vill det eller inte.

Vill inte behöva skapa en textram alls.

Ursprungligen av Chaosstar:

Vill inte behöva skapa en textram alls.

Men är det inte bättre att då använda ett program som MS Word? (som ju för övrigt inte heller paginerar av sig själv.)

Hela idén med InDesign, och layoutprogram generellt, är ju att dokumentet bara är en tom yta som man fritt förfogar över, utan några förutfattade meningar om vad dokumentet ska innehålla.

Vill man nu ha det så kan man ju skapa ett malldokument, en gång, och sedan basera sina nya dokument på det, så är ju problemet löst, eller?

  • Medlem
  • 2010-01-13 20:10
Ursprungligen av Chaosstar:

Vill inte behöva skapa en textram alls.

Fortfarande on topic: var skulle den pagineringen hamna och hur skulle den se ut?

Ursprungligen av Baron:

Fortfarande on topic: var skulle den pagineringen hamna och hur skulle den se ut?

Jag tänker mig att den skulle fungera ungefär som i Microsoft Word fast ännu enklare. Dvs en snabb sidnumrering där sidnumren läggs längst ner på sidan endera höger/vänster eller i mitten.

Kanske låter dumt att jag vill ha det enklare än i Word då jag kör InDesign.
Men i vissa lägen så vill man bara att det ska gå snabbt och inte behöva krångla med mallar och textramar osv.

Hur som helst är det onödigt krångligt att skapa sidnumrering i InDesign. I alla fall enligt mig. Vi använder ju InDesign olika och ibland hade det varit skönt att bara kunna trycka på en knapp "numrera alla sidor" - "Undanta första". Vilket jag önskar till CS5. Så är vi ontopic igen.

  • Medlem
  • 2010-01-13 22:39

Jag tycker att det är en lite konstig önskning för ett layoutprogram, möjligheten att rita formelement man inte kan påverka uteseendet på.
Imho.

Inte alls, vanligtvis ligger sidnumrering längst ner på sidan. Tänk att du har en enkel meny där du kan med ett skjutreglage kan bestämma plats snabbt och så givetvis storlek och teckensnitt på dina siffror. Sen bara okej och klart. Menyn kan sedan tas fram för att ändras i om det skulle behövas. Något sådant.

Ursprungligen av Chaosstar:

Inte alls, vanligtvis ligger sidnumrering längst ner på sidan. Tänk att du har en enkel meny där du kan med ett skjutreglage kan bestämma plats snabbt och så givetvis storlek och teckensnitt på dina siffror. Sen bara okej och klart. Menyn kan sedan tas fram för att ändras i om det skulle behövas. Något sådant.

Ursäkta om jag inte förstår dig rätt. Men du beskriver i princip det man gör idag.
Klicka på mallsidan. Gör en ruta där du vill ha sidnimret. Välj sidnumrering (ev följt av typsnitt, storlek, justering m.m om man vill). Tadaa.

Skjutreglage innebär ju att du skulle behöva två skjutreglage, ett för vertikal placering och ett för horisontell. Är det då inte mycket enklare att bara dra en textbox dit det ska vara med musen i en enda rörelse?

För övrigt så kan man väl säga att det redan finns en sån meny i form av kontrollpaletten, där både placering och teckensnitt mm. kan väljas ?

Ja är ju ingen expert på programdesign. Reglage, knappar, whatever, vad som nu är bäst, jag bara föreslog nått. Adobe hittar nog en väg om de vill.
Det viktiga är att de lägger till en enkel snabbfunktion för sidnumrering som komplement till nuvarande paginerings sätt.

  • Medlem
  • 2010-01-14 12:05
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja är ju ingen expert på programdesign. Reglage, knappar, whatever, vad som nu är bäst, jag bara föreslog nått. Adobe hittar nog en väg om de vill.
Det viktiga är att de lägger till en enkel snabbfunktion för sidnumrering som komplement till nuvarande paginerings sätt.

Men då avsäger du dig ju möjligheten att påverka utseendet. Jag ser ditt önskemål bara som att du vill ha ytterligare en metod att paginera sidor. För snabbare blir det inte om du inte ger upp möjligheten att bestämma hur den ska se ut och var och hur den ska placeras.

Ja precis, fast det ska gå att göra utan mallsida och att manuellt skapa en textram.
Tadaa...

Ursprungligen av Chaosstar:

Ja precis, fast det ska gå att göra utan mallsida och att manuellt skapa en textram.
Tadaa...

Om du absolut vill jobba så, så kan du redan det.
Bara att skapa ett Bibliotek, göra en paginering så som du vill ha den i en textram och sen dra och släppa ramen till Biblioteket. Sen är det bara att dra in den ramen i nya dokument närsom det behövs. Vips så får du en färdig ram med pagina i

Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Om du absolut vill jobba så, så kan du redan det.
Bara att skapa ett Bibliotek, göra en paginering så som du vill ha den i en textram och sen dra och släppa ramen till Biblioteket. Sen är det bara att dra in den ramen i nya dokument närsom det behövs. Vips så får du en färdig ram med pagina i

Jo jag vet och har en massa olika lösningar.

Kan inte va så långt kvar till CS5
Ska verkligen bli intressant att se hur de tar programmet längre.
Till PhotoShop kommer det alltid en massa rykten, men InDesign är inte lika roligt att viska om tydligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-14 12:06

Önskar kunna göra ett dokument med olika format på sidorna.
Perfekt när man håller på med en kampanj med enheter i olika format men med samma motiv.

Ursprungligen av Plaschy:

Önskar kunna göra ett dokument med olika format på sidorna.
Perfekt när man håller på med en kampanj med enheter i olika format men med samma motiv.

Olika sidstorlek alltså? Ett sätt att idag jobba på är med bokfil för att synkronisera flera separata filer och skriva ut/exportera till PDF (som då blir en fil med olika sidstorlekar)

(inte menat som negativt till idén men som en "workaround" så länge funktionen inte finns)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-15 09:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Olika sidstorlek alltså? Ett sätt att idag jobba på är med bokfil för att synkronisera flera separata filer och skriva ut/exportera till PDF (som då blir en fil med olika sidstorlekar)

(inte menat som negativt till idén men som en "workaround" så länge funktionen inte finns)

Precis så – olika sidstorlek i samma dokument. Utan att gå omvägar via bokfil etc.

  • Medlem
  • 2010-01-14 17:56

Möjlighet att zooma med kortkommandon eller förstoringsglas när man har Sök efter teckensnitt-dialogen framme.

Ursprungligen av Baron:

Möjlighet att zooma med kortkommandon eller förstoringsglas när man har Sök efter teckensnitt-dialogen framme.

Ja det vore bra, men på ett sätt ett lite obsolet önskemål, med tanke på Preflight-panelen som listar saknade teckensnitt och kan ta en dit. Men det vore ju trevligt om de kunde merga ihop de där på något fint sätt.

Bevaka tråden