Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac till iMac över nätet?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-01-13 14:31

Hello

Jag har två iMac:ar, en hemma och en på mitt företag. Vilker är det enklast sättet att sammankoppla dessa över nätet. Jag vill kunna nå min iMac på företaget hemma och tvärt om. Finns det något enkelt sätt att lösa detta eller måste man köpa extra program osv.

tack för hjälpen.

Vad menar du med "nå"? Kopiera filer emellan eller fjärrstyra hela datorn?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-01-13 17:16

kopiera filer räcker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-13 17:41

Dropbox, gratis upp till 2 GB... Så slipper du bry dig om att båda datorerna ska vara på dygnet runt/året om för att få tag i filerna vid behov.

Har din ISP inte spärrat AFP så är det ju inga problem...om du har fast IP-nummer eller DynDNS vill säga.
Själv sitter jag bakom Comhem hemma och på jobbet har vi en paranoid brandvägg som är stängd som en nunna. Så - den enda lösningen för mig blev WebDAV. Det är därför WebDAV kommer stort, ty företag och ISP'er kan ju inte stänga webben (HTTP/HTTPS) :-D.

Jag kör alltså WebDAV direkt mellan mina datorer - alternativet är ju att mellanlagra hos externa WebDAV (DropBox, iDisk, etc), men det är för segt för mig.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-01-13 22:33

ok. Jag har inte spärrat något och jag har tillgång till allt efter son jag är min egen chef. jag inte så bra koll på vad alla betyder så som du vill förklara ISP och AFP är jag tacksam. Jag har kört dropbox ett tag men det är alltid något man glömmer lägga med. Dropbox är bra men kan man få full tillgång till hårddisken så tar jag gärna det.

Tack för alla tips

1
Bevaka tråden