Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Operativsystem och minne till Power Mac G5

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vi har en g5a på jobbet som vi vill damma av och ha som mediastation.
Den har dubbla 2 ghz PowerPC G5 processorer.
Vilket är det senaste osx operativ vi kan installera på den?
Den har 1,5 GB ram, vad är det mesta man kan köra på denna burken?

Tack på förhand!

Pierre

Tack för ditt svar!

Hur kommer det sig att jag inte kommer vidare i installationen då när jag använder mina orginalskivor
från en drygt ett år gammal macbook? Den startar om datorn i installationen och sen säger den kernall error eller något och får en grå skärm.

Ursprungligen av pierrewiberg:

Hur kommer det sig att jag inte kommer vidare i installationen då när jag använder mina orginalskivor från en drygt ett år gammal macbook?

Installationsskivor för en viss datormodell fungerar oftast bara på den modellen.

I ditt fall är det dessutom skivor från en Intel-modell som du försöker använda på en PowerPC-dator, och det kommer aldrig att fungera.

Dessutom är det piratkopiering att använda ett operativsystem som redan är installerat på en annan dator.

Vill du ha 10.5 på PowerMacen så får du köpa en 10.5-skiva till den.

Apple säljer inte 10.5 längre. Men du kan nog fortfarande hitta 10.5-skivor hos några återförsäljare eller på elektronikvaruhusen. Jag har sett 10.5-skivor på MediaMarkt för inte så länge sedan. Och för bara några dagar sedan var det någon som skrev i en annan tråd att det fanns 10.5-skivor kvar hos Inlife i Stockholm. Och annars får du väl försöka hitta en begagnad 10.5-skiva.

Senast redigerat 2010-01-12 14:51

I regel kan man inte installera Mac OS X med de skivor som följer med en mac på en annan modell av mac. I synnerhet inte en skiva anpassad för en bärbar Intel-mac på en en stationär PPC.

Man måste ha en "retail version". En sådan går att installera på alla kompatibla macar.

Fast det bästa vore ju om du kunde hitta originalskivorna till G5:an

Senast redigerat 2010-01-12 15:37
1
Bevaka tråden