Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NAS med RAID?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 14:32

Tja! ska köpa en disk att ha på kontoret som e minst 1 tb med raid spegling och även ha trådlös anslutning.

Så Jag letar en säker, snabb och trådlös lagringsdisk med andra ord.

Nån som har erfarenhet eller tips om var jag kan kolla?

Vad menar du med att den ska vara trådlös? De flesta NAS-enheter brukar ju kopplas in i en router, och då kan du ju få trådlösa möjligheter den vägen.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-07 14:49

Slängde upp en sådan här för någon dag sedan: RND4000 - ReadyNAS? NV+ 4-Bay Gigabit Desktop Network Storage (No Disks)

Hitils har den fungerat bra. Innan dess gjorde jag iordning en likadan för tjejjens far, han skall ha för att lagra lite saker för sin firma (inte som backup dock, NAS/RAID är ingen backuplösning. Men dock ett något säkrare sätt att lagra saker ).

hej

e sugen på att med köpa en, gick du efter Hardware Compatibility List när du köpte diskar? vad kan hända om man kör andra diskar?

Ursprungligen av Drakfot:

Slängde upp en sådan här för någon dag sedan: RND4000 - ReadyNAS? NV+ 4-Bay Gigabit Desktop Network Storage (No Disks)

Hitils har den fungerat bra. Innan dess gjorde jag iordning en likadan för tjejjens far, han skall ha för att lagra lite saker för sin firma (inte som backup dock, NAS/RAID är ingen backuplösning. Men dock ett något säkrare sätt att lagra saker ).

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-12 08:15

2 av diskarna är 1TB diskar från hw compatibility list samt den 3:e är en WD GP Caviar.
Det som kan hända är nog mest att NetGear kan neka dig support om du får något problem (enligt deras sida iaf). Annars har jag inte märkt av så mycket än, men de specifierar inte direkt vad som kan gå fel om man inte använder sig av diskar från listan. Det som de säger är att diskarna på den listan skall fungera, och gör de inte det så kommer NetGear hjälpa dig. Dock från vad jag har läst på forumet (NETGEAR ReadyNAS Community) så verkar det som att det tar mest skruv om man skriver om sina problem där.

I den andra NAS:en som jag gjorde iordning åt damens far sitter det 2st 1.5TB WD GP Caviardiskar och den har fungerat bra hitils med.

Ursprungligen av iceman11:

hej

e sugen på att med köpa en, gick du efter Hardware Compatibility List när du köpte diskar? vad kan hända om man kör andra diskar?

Ursprungligen av Drakfot:

Slängde upp en sådan här för någon dag sedan: RND4000 - ReadyNAS? NV+ 4-Bay Gigabit Desktop Network Storage (No Disks)
.

Satte också upp en ReadyNAS för 1 månad sedan, dock NVX modellen och kan enbart rekommendera! Fungerar klockrent och är väldigt smidigt. De väsnas lite dock...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-07 15:52

En god vän är mycket nöjd med en Synology 207. Har själv funderat på en sådan. Diskar får man köpa till själv.

Data Robotics, Inc.

finns i en trådlös version.

Ursprungligen av Goflorp:

Drobo... finns i en trådlös version.

Drobo elite = iSCSI och USB 2
Drobo pro = iSCSI, Firewire 800, USB 2
Drobo S = eSATA, Firewire 800, USB 2
Drobo = Firewire 800, USB 2
Droboshare = Ethernet, USB 2

Jag hittar inga andra produkter på deras hemsida. Vilken är det som du kallar trådlös?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Drobo elite = iSCSI och USB 2
Drobo pro = iSCSI, Firewire 800, USB 2
Drobo S = eSATA, Firewire 800, USB 2
Drobo = Firewire 800, USB 2
Droboshare = Ethernet, USB 2

Jag hittar inga andra produkter på deras hemsida. Vilken är det som du kallar trådlös?

Jag lyssnade på ngn obskyr podcast för ett tag sedan där de diskuterade att det fanns en som var trådlös, kan ha missuppfattat det.

EDIT: Tilllbringat 20min på drobos sidor utan att hitta ngt om trådlöst... fan.

Borde väl gå att bygga ihop en i alla fall. Är det raid för säkerhet man vill ha vet jag inget bättre iaf än just Drobo. Vore jag inte student stod det en här hemma direkt...
Hastigheten kan det ju inte vara som gäller om man vill köra trådlöst .-)

jag hade kört en Drobo och kopplat USB-kontakten bakpå ngn Trådlös router som kan ansluta volymer via USB.

http://www.inet.se/artikel/5400796/d-link-dir-635-rangebooster-n650

Senast redigerat 2010-01-12 19:58
Ursprungligen av Goflorp:

Jag lyssnade på ngn obskyr podcast för ett tag sedan där de diskuterade att det fanns en som var trådlös, kan ha missuppfattat det.

Jag tror att de har pratat om att koppla in den i en router, och att man på det sättet kommer åt Drobon trådlöst.

Det finns säkert någonstans - men jag har aldrig hört talas om en NAS som är trådlös "i sig själv".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-16 12:55

Tack så mycket för hjälpen!

Köpte en Ready NAS Duo 2 x 1 Tb men har bara haft problem med den cik aldrig den att fungera. Två gånger på service sedan så lämnade jag tillbaka den och fick istället en Western Digital My Book 2 x 1 Tb som bara var att koppla in och köra på utan någon som helst konfiguration a la Mac.

MyBooken var också väldigt mycket tystare än ReadyNASen.

1
Bevaka tråden