Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC för Mac går i graven?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det populära videospelarprogrammet VLC, som finns för en uppsjö plattformar (däribland Mac OS X) ligger illa till. Det är brist på utvecklare som kan fortsätta utvecklingen av programmet och då den sista utvecklaren lämnade projektet under våren förra året är läget en aning prekärt.

Läs mer här!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-11 21:12

Personligen har jag aldrig haft någon nytta av programmet, men det kanske behövs för att kunna spela upp diverse skit-format som divx och andra hack?

  • Medlem
  • 2010-01-11 23:54
Ursprungligen av planB:

Personligen har jag aldrig haft någon nytta av programmet, men det kanske behövs för att kunna spela upp diverse skit-format som divx och andra hack?

Till helt nyligen var det en räddning för att kunna se film i fullskärm då QT inte medgav det.

Trist attityd du har. Synd att du utgår från att ett mycket populärt program är onödigt bara för att du själv inte har upptäckt dess förtjänster.

Ursprungligen av planB:

Personligen har jag aldrig haft någon nytta av programmet, men det kanske behövs för att kunna spela upp diverse skit-format som divx och andra hack?

Det här låter säkert konstigt - men jag använder inte Quicktime överhuvudtaget längre eftersom den klarar så få format och ofta beter sig konstigt åt.

Kör i princip 100% VLC. Spännande att du inte alls har samma användarmönster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 18:01
Ursprungligen av Björnström:

Det här låter säkert konstigt - men jag använder inte Quicktime överhuvudtaget längre eftersom den klarar så få format och ofta beter sig konstigt åt.

Jag har mekat med buffertstorleken i VLC men aldrig fått filmer (SD) spelade från en Airdisk att flyta på utan hack emellanåt. QT i det avseendet är helt underbart och hackar bara om jag spelar upp 1080p. Så med den profilen tycker jag QT tillsammans med Perian är grymt (inte minst map gränssnitt!).

Ursprungligen av Björnström:

Det här låter säkert konstigt - men jag använder inte Quicktime överhuvudtaget längre eftersom den klarar så få format och ofta beter sig konstigt åt.

Kör i princip 100% VLC. Spännande att du inte alls har samma användarmönster.

Samma här.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-11 21:14

WMV... flip4mac är inte alls så bra, den måste ju läsa in hela filen och konvertera först innan den kan börja spela upp, mycket osmidigt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-11 21:15
Ursprungligen av bollman:

WMV... flip4mac är inte alls så bra, den måste ju läsa in hela filen och konvertera först innan den kan börja spela upp, mycket osmidigt.

Det känner jag inte alls igen. Jag spelar WMV med QT som om de vore native QT.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-11 22:35
Ursprungligen av planB:

Det känner jag inte alls igen. Jag spelar WMV med QT som om de vore native QT.

Jo, men QT gör ju samma sak: läser in hela filen först, sen spelar den. Mycket smidigare att kunna strömma filen med en gång utan att behöva vänta tills den är inläst, särskilt när man har materialet på nätdiskar. Kan vara grymt träligt att vänta på en 700MB-fil över trådlöst innan man inser att det inte var den filen man letade efter, därför kör jag alltid VLC först iaf för att se att det rätt fil. VLC spelar med en gång från nätdisken.

Ursprungligen av bollman:

Jo, men QT gör ju samma sak: läser in hela filen först, sen spelar den. Mycket smidigare att kunna strömma filen med en gång utan att behöva vänta tills den är inläst, särskilt när man har materialet på nätdiskar. Kan vara grymt träligt att vänta på en 700MB-fil över trådlöst innan man inser att det inte var den filen man letade efter, därför kör jag alltid VLC först iaf för att se att det rätt fil. VLC spelar med en gång från nätdisken.

Speciellt om man bara snabbsöker genom en massa olika videofiler efter en viss sak, fast det kanske bara är jag som lever i digital kaos...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 11:13
Ursprungligen av bollman:

Jo, men QT gör ju samma sak: läser in hela filen först, sen spelar den. Mycket smidigare att kunna strömma filen med en gång utan att behöva vänta tills den är inläst, särskilt när man har materialet på nätdiskar. Kan vara grymt träligt att vänta på en 700MB-fil över trådlöst innan man inser att det inte var den filen man letade efter, därför kör jag alltid VLC först iaf för att se att det rätt fil. VLC spelar med en gång från nätdisken.

Jag förstår inte det där. Nu var det något år sedan jag spelade filer över nätdisk men i dåvarande QT kunde man i alla fall spela upp filmen utan att vänta på att hela hade laddats in. Om jag inte minns fel kunde man dock bara grovinställa buffertstorleken, typ liten eller stor buffert. Eller vad menar ni med att "läsa in hela filen"?

Nu hittar jag dock inga inställningar över huvud taget i QT X.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-12 01:07
Ursprungligen av bollman:

WMV... flip4mac är inte alls så bra, den måste ju läsa in hela filen och konvertera först innan den kan börja spela upp, mycket osmidigt.

Jag håller med planB. Man behöver inte alls vänta med att titta tills hela filen lästs in. Kan däremot bli problem om man spolar för långt, då börjar filmen om från början.

För att återvända till tråden... Tycker VLC är ett bra program men kommer inte sakna det på min Mac då det uppkom fruktansvärda oljud (pip och klonk) i högtalarna om man pillade för mycket på spolknapparna i VLC. Sedan jag avinstallerade det har det varit tyst. Har sedan dess inte haft nåt behov av att använda det ens i PC:n.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-01-11 23:42
Ursprungligen av lilledanne:

Dålig uppskallning på TV, dåligt UI och krashar då och då.

Spelar väl ingen roll att dom lägger ner utvecklingen. Nuvarande version funkar bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-11 23:08
Ursprungligen av acidflash:

Spelar väl ingen roll att dom lägger ner utvecklingen. Nuvarande version funkar bra.

"Rolig inställning" . Ingenting varar dock för evigt.

Nya Mac operativ system -nya buggar duggar tätt i framtiden.

Alltid tråkigt när ett bra nyttoprogram läggs ner. Inget snack om den saken.

Men alltid någon dåligt betald arbetsslav som måste lägga ner all sin fritid för att den stora skaran ska konsumera.

Därför är det alltid välkommet med ett bidrag till alla som sitter där ute i cyber mörkret och knackar kod

Neeeeej!
Vad ska vi göra? Har varken tid eller den kunskap som krävs, hade hjärna hjälpt till annars.

Jag kör en MacMini med 64 MB videominne, och ska man köra .mkv-filmer i HD får Quicktime/Perian jobba skiten ur sig, hårddisken knattrar galet. Med VLC är det helt tyst och filmen flyter bra.

Ni som tycker VLC inte är något att ha vet inte vad ni snackar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-12 00:59

Även om jag inte använder det så ofta tycker jag det vore otroligt synd om läget var permanent, mycket på grund av dess mångsidighet och robusthet. Robust i avseendet att det kan spela upp "skadade" filer som inga andra program kan spela. Annars kraschar det väl en aning för ofta (kanske inte nu längre?)...

Nu är det väl så att gänget bakom VLC har gått ut och sagt att det inte handlar om att den går i graven. Däremot så lägger man ner nuvarande linjen och avser att släppa ett nytt projekt med en mediespelare som är mer Mac-specifik och som följet det senaste ramverket (som jag inte minns namnet på). Tyvärr så har jag inte kvar URL till var jag läste detta.

Ursprungligen av EricBradley:

"Kungen är död! Länge leve kungen!"

Tänkte precis länka till det där också. Nyheten är felaktig, eller har skribenten helt sonika kopierat MacWorld som skrev om detta för ganska länge sedan, och då också tolkade det som att VLC för Mac skulle läggas ner.

Ursprungligen av Capeman:

Tänkte precis länka till det där också. Nyheten är felaktig, eller har skribenten helt sonika kopierat MacWorld som skrev om detta för ganska länge sedan, och då också tolkade det som att VLC för Mac skulle läggas ner.

Knappast. Jag läser inte svenska Macworld. Hade du bemödat dig med att klicka på länken som var i artikeln hade du sett källan.

Rubriken innehåller också ett frågetecken, vilket för de flesta antyder att det är just en fråga, inte ett påstående. Artikeltexten beskriver också läget korrekt när det gäller VLC.

Så berätta gärna hur nyheten är felaktig.

Har slutat använda VLC sedan jag uppgraderade till Snow Leopard och fick tillgång till QuickTime X + Perian. Mycket skönare kombo.

Visst finns alternativ, men jag har inte lyckats hitta ett som fungerar så smidigt som VLC - just nu använder jag det på alla mina burkar. Skönt med cross-platform också så man känner igen sig och kan kontroller mm när man byter mellan pc / mac, samt att med QT och andra spelare får jag ofta problem med att den inte kan spela upp filmen, inte kan visa textning, saknar inställningar för att ändra aspect ratios / panscan osv osv. Det finns säkert nån som fixar det, men när man använt VLC så länge hade man hoppats på fortsatt utveckling. Det ska bli intressant att se i vilken form den återuppstår.

Jag använder bara VLC.

Är det inte ett krav med VLC för att kunna köra HandBrake? Kan Perian ersätta VLC i det fallet?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Är det inte ett krav med VLC för att kunna köra HandBrake? Kan Perian ersätta VLC i det fallet?

Det stämmer. Handbrake förlitar sig på kod i VLC. Med den nya 64-bitarsversionen går det dessutom skrattretande snabbt jämfört med tidigare versioner. Upp till 200 bildrutor per sekund konverteras på min iMac i7när jag skapar iPhone-versioner av mina filmer ! Handbrake fungerar med nuvarande version av VLC. Om VLC inte fortsätter att uppdateras så kan man vara säker på att man bygger in koden i Handbrake igen.

Senast redigerat 2010-01-16 22:04
Ursprungligen av Tommy Lyxell:

Det stämmer. Handbrake förlitar sig på kod i VLC. Med den nya 64-bitarsversionen går det dessutom skrattretande snabbt jämfört med tidigare versioner. Upp till 200 bildrutor per sekund konverteras på min iMac i7när jag skapar iPhone-versioner av mina filmer ! Handbrake fungerar med nuvarande version av VLC. Om VLC inte fortsätter att uppdateras så kan man vara säker på att man ser till att Handbrake bygger in koden i Handbrake igen.

Har VLC släppt sin 64bit version igen? Laddade ner handbrake 64bit för att inse att vlc tagit tillbaka sin 64-version..

Någon som testat vlc-webplugin?

Något som är irriterande är att man inte kan drag'n'drop undertext-filer till filmen, utan måste hämta dem från menyn? Har inte ens fattat hur man kan använda subtitles-filer i QT? Nån som vet?

Bevaka tråden