Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mediecenter - Vilken väg ska jag gå

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-22 16:37

Hallå,

Nu när jag äntligen fått min kära MB att må lite bättre så är det dags att ta itu med nästa problem. Jag behöver ett enkelt sett att spela upp video via tvn. Har planer på att vid nästa höst införskaffa mig en Mac Mini och köra Plex men behöver en temporär lösning tills dess.

Så som jag ser det kan jag gå två vägar till dess:
1) Införskaffa en billig media player (gärna med möjlighet att koppla in externa USB diskar)
2) Införskaffa mig en NAS (gärna med möjlighet att koppla in externa USB diskar)
Och sedan koppla den till mitt gamla Xbox (ej 360) som kör XBMC.

Jag föredrar nog alternativ 2 då det gör att jag kan utnyttja den setup nästa höst när det är dags att byta till en Mac Mini men är öppen för förslag.

Kan tänka mig att spendera ca 1000-2000: - för detta.
Förslag på NAS och Media Center mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2010-01-11 13:14

Köp en Apple AirPort Extreme så kan du koppla in dina externa hårddiskar i den och det fungerar som en NAS. Dessutom får du en grym router..

Om du väljer alt. 1) så rekommenderar jag WD TV Live.

//Kim

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-01-11 13:31

KAn inte rekommendera macen som media center om du ska inte enbart ska spela DVD med PAL eller NTSC. Ska du kopiera in dina ex bluray på datorn blir dom oftast 23.967Hz vilken macen inte kan outputa vilket kommer göra att filmerna blir hackiga, speciellt i panoreringar. En riktigt media spelare är klart bäst. Har själv en Tvix 6600 men WDen kan säkert vara bra med...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-11 15:36
Ursprungligen av Pascoe:

KAn inte rekommendera macen som media center om du ska inte enbart ska spela DVD med PAL eller NTSC. Ska du kopiera in dina ex bluray på datorn blir dom oftast 23.967Hz vilken macen inte kan outputa vilket kommer göra att filmerna blir hackiga, speciellt i panoreringar. En riktigt media spelare är klart bäst. Har själv en Tvix 6600 men WDen kan säkert vara bra med...

Vaddå att inte Mac'en kan skicka ut i 23,967 Hz? Det beror väl på vilken bildvisare man använder, eller har jag fel?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-01-11 16:46

Det är väl en sanning med modifikation, jo den kan med hjälp av ex swithresx få ut 23,9Hz men om du kör det till ex LCD tv som kan ta emot signalen så flyter bilden fint men du får grova problem med ljudsync. Jag antar att det e film du ska använda det till (med ljud ).

Pga av detta är iaf för mig macen tyvärr totalt värdelös som mediacenter.

Vissa tycks inte störas av judder vid panoreringar sj kan jag inte se en film med det.....

Så ja fel har du inte men...

Dessa problem känner jag inte igen överhuvudtaget, mina lilla Mac Mini klarar allt jag ger den.
Även de tre Bluray-filmer jag har finns som digitala kopior och de flyter på så vackert.

Ljudsynksproblem har jag mellan DVD-spelaren och förstärkaren men det är något helt annat.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-01-11 16:57

Och vad skickar du ut för signal från macen? Som jag sa, vissa stör sig inte alls på detta/kan inte se det. Men jag får mer eller mindre panik av att titta på det. Möjligt att du kodat de med 50/60Hz vet inte om det är möjligt?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-11 17:09

Om det är nedladdade filmer man i första hand vill kolla på så väl är inte AppleTV det optimala.
Men om man vill ha en smidig "iPod" till TV:n som klarar av att synka med iTunes så är AppleTV:n en utmärkt liten apparat.

Jag använder min AppleTV för att kolla på filmer som jag har kodat i mpeg4, som musikspelare och för att kolla på podcasts och filmtrailers. Även internetradion använder jag ibland. beatles radio.com är min favorit. Sen är det ju smidigt att strömma musik från datorn via AppleTV:n till stereon när man sitter vid datorn.

Jag har kompletterat med en liten PC när jag vill kolla på Playkanalerna. Funkar bra via Windows Media Center under Windows 7.

Ursprungligen av zazor:

men behöver en temporär lösning tills dess.

Varför det, är väll bara att köpa en direkt?
Jo, det kanske är priset som spökar men man kan få en bara mini för 1000-2000kr.

jag hoppar över diskussionen om mac mini är bra att köra med datorn, och jag tror inte att det är det zazor undrar om.

1
Bevaka tråden