Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildskärm på väg att krascha?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-10 18:49

Hejsan

när jag idag startade min MacBook pro15 (intel core duo) som jag haft i ca 2 år så existerar inte längre några färger. Allt är i svartvitt. När jag placerar pekaren över t ex länkar så ser det trasigt ut. Har kollat i systeminställningar- bildskärmar och alla inställningar är som de ska.
Är det någon som varit med om något liknande? Vad kan ha hänt och vad gör man åt det (om det nu går att göra något)?

Tacksam för alla svar som kan leda till en lösning
/Asame

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-10 19:06

Har du kollat i Systeminställningar - > Hjälpmedel?
Där finns inställningar för att ändra till svartvitt, ändra kontraster m.m.

Ursprungligen av asame68:

...placerar pekaren över t ex länkar så ser det trasigt ut...

Du får gärna förklara vad du menar med att det "ser trasigt ut".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-10 19:52
Ursprungligen av asame68:

Hejsan

när jag idag startade min MacBook pro15 (intel core duo) som jag haft i ca 2 år så existerar inte längre några färger. Allt är i svartvitt. När jag placerar pekaren över t ex länkar så ser det trasigt ut. Har kollat i systeminställningar- bildskärmar och alla inställningar är som de ska.
Är det någon som varit med om något liknande? Vad kan ha hänt och vad gör man åt det (om det nu går att göra något)?

Tacksam för alla svar som kan leda till en lösning
/Asame

Trasiga typsnitt eller ???

Spontant skulle jag återställa zappa PRAMen, 5 gånger brukar jag låta det plinga (troligtvis skrockfullhet från min sida) .

terställa Mac-datorns PRAM och NVRAM

Resetta sedan PMU

Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC)

Ta sedan ut batteriet och låta den stå över natten och hoppas på ett "litet" mirakel i morgon bitti att allt är som vanligt med färgerna.

Hoppas det fixar sig...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-11 09:05

Tack för tipset med att återställa macen. Jag gjorde det enligt instruktioner (förutom vänta en natt med batteriet utan liten stund bara) och fick lite hopp då startbilden var i färg strax innan start. Tyvärr återgick den till svartvitt vid start. Allt är i svartvitt.
Det här med pekaren är att när jag placerar den över t ex en textlänk så blir det ett rektangulärt fält med streck och korn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-11 10:55
Ursprungligen av asame68:

Tack för tipset med att återställa macen. Jag gjorde det enligt instruktioner (förutom vänta en natt med batteriet utan liten stund bara) och fick lite hopp då startbilden var i färg strax innan start. Tyvärr återgick den till svartvitt vid start. Allt är i svartvitt.
Det här med pekaren är att när jag placerar den över t ex en textlänk så blir det ett rektangulärt fält med streck och korn.

hmm Har inte personligen upplevt detta fel. Kanske någon annan här på forumet har.

Kan ju i och för sig vara ett värmerelaterat problem. dvs överhettning av något slag. Jag har i många fall av äldre Powerbook G4 titaniums fixat lite konstigheter med vanlig kylpasta på grafikkretsen på moderkortet, efter att ha plockat isär burken, och då sluppit moderkortsbyte. Var vissa modeller som gick sig för varma.

Vill inte måla f.n på väggen men det låter då tyvärr som något slags moderkortsfel i grafikkretsen på din bärbara.

Men avvakta några dagar och switcha ram-minnena om du kan. Pröva helt enkelt med några andra ram moduler om du har möjlighet.

Formatera om hårddisken och nyinstallera om systemet.

Har du kört Apple Hardware Test ? Resultat ?

hmmm kan ju vara något enkelt fel men jag kommer inte på något. Kanske hårddisken spökar men inte så troligt. Men värt att undersöka.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-11 12:52

Tack Cubeis för att du försöker hitta olika lösningar. Körde nu ett Apple Hardware test men det fanns inga problem stod det...
Det där med att plocka isär datorn vill jag vara försiktig med. Kanske måste jag lämna in den någonstans vilket känns som en dyr lösning men får väl i värsta fall göra det. Konstigt att ingen verkar ha varit med om detta och inte minst oroande... men det kan alltså inte bara vara så att det kan funka om man byter grafikkort?

Har du läst den här tråden?
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/246601-macbook-pro-med-defekt-nvidia-ligger-vi-illa-till-nu.html

Ditt fel låter lite som en av de gånger som mitt grafikkort/moderkort gick sönder på den MBP jag hade (den är såld nu).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-11 13:49
Ursprungligen av panther:

Har du läst den här tråden?
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/246601-macbook-pro-med-defekt-nvidia-ligger-vi-illa-till-nu.html

Ditt fel låter lite som en av de gånger som mitt grafikkort/moderkort gick sönder på den MBP jag hade (den är såld nu).

Ovanstående tråd visar Apple i ett nötskal

Adrian B. skrev i ovanstående tråd. Nu har vi fått ett till år!

AppleInsider skriver att Apple uppdaterat supportsidan för problemet:
Those visiting Apple's support page for the video corruption and failure issues suffered by this portable generation have noticed that Apple has quietly added an extra year to its coverage, giving owners of the affected MacBook Pros free replacements as late as September 2011 depending on the date of purchase.

När köpte du maskinen ?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-11 14:19

Hej igen

läste panthers länk och blev mer och mer modfälld speciellt då jag inte har nividias grafikkort som kunde innebära gratis reparation utan ati radeon. Provade att ringa apples support för att kolla ändå och förklarade mitt problem. Hade tur fick prata med snäll tillmötesgående kille som hjälpte mig trots att min dator visade sig vara 3,5 år pga att det verkade vara ett mycket enkelt problem (!).
Jag gick helt enkelt in på äpplet-systeminställningar-hjälpmedel. Vid bildskärm ska det svart på vitt vara i-bockat endast. Av någon märklig anledning så var även "använd gråskala" i-bockat (mysterium). När jag tog bort det så fick jag färgen tillbaka
Dagen är räddad, plånboken likaså...
Skönt!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-11 14:22
Ursprungligen av asame68:

Hej igen

läste panthers länk och blev mer och mer modfälld speciellt då jag inte har nividias grafikkort som kunde innebära gratis reparation utan ati radeon. Provade att ringa apples support för att kolla ändå och förklarade mitt problem. Hade tur fick prata med snäll tillmötesgående kille som hjälpte mig trots att min dator visade sig vara 3,5 år pga att det verkade vara ett mycket enkelt problem (!).
Jag gick helt enkelt in på äpplet-systeminställningar-hjälpmedel. Vid bildskärm ska det svart på vitt vara i-bockat endast. Av någon märklig anledning så var även "använd gråskala" i-bockat (mysterium). När jag tog bort det så fick jag färgen tillbaka
Dagen är räddad, plånboken likaså...
Skönt!

Som jag skrev högst upp i tråden då.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-11 14:30

Jag missuppfattade ditt inlägg där... hade ju varit i systeminställningar och fixat vid bildskärmar m.m. men inte vid hjälpmedel. Ja du har ju helt rätt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-11 14:34

Slutet Gott allting Gott

1
Bevaka tråden