Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacPro Startproblem

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Har ett par trotjänare, MacPro early -08 Octa 2.8.

Sedan ett par dagar så behöver jag starta den ena två gånger.
Vid första försöket så stannar den vid tom grå start skärm
(min desktop är grå), inget Äpple och inget start ljud.

Då stänger jag av, och den slocknar direkt.
Och vid nästa startförsök så spinner den igång så fint.

Jag har testat Reparera skriv rättigheter.
Är det ngt annat man kan prova?
Kan det vara ngt batteri som blivit gammalt kanske?

(Kör OSX 10.5.8 och har inte planerat att uppgradera till Snow (10.6))

Mvh
Lennart Wåhlin

  • Medlem
  • 2010-01-09 13:38

Det låter som att disken kan hålla på att ge upp. Gör backup och skaffa en ny disk.

Fast först kanske du ska testa med Apple Hardware Test och kanske Disk Warrior.

Tack. Jag ska prova en back up. Har två systemdiskar (en är CCC klonad) och en
lös spare jag kan byta till om klonen funkar/startar felfritt.

Det var den lördagen det !

Mvh
Lennart

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-11 00:30

Hur gick det fick du någon pejl på det hela ?

Kan eventuellt vara minnes relaterat. Har varit med om detta. Jag brukar då ta ut alla ram-minnen och batteriet och trycka på återställningsknappen på moderkortet. Sedan sätta in 2 minnen parvis i taget och se om problemet kvartstår.

Har du nyligen uppgraderat ram-minnet ?

Hur gamla är hårddiskarna ? Lika gamla som datorn ? Diskarna slits med tiden och framför allt med antalet drifttimmar.

Försök att backa upp data och formatera om den krånglande hårddisken om den inte är för gammal och sliten.

Med dagens billiga hårddisk priser så får man se till att vara up to date på den sidan åtminstone, för att säkerhetställa viktiga data så är det ett billigt pris att betala.

Kostsamt arbete och elände om man inte har backup och fräscha diskar.

Precis som Baron nämner kan det vara ett tecken på att disken eventuellt är på väg att ge upp. Svårt att säga bestämmt.

Tackar som frågar!

Dator, diskar och minnen är lika gamla, så troligtvis
pekar det åt disken. (Fastän startade fint idag igen )

Körde en CCC backup igår, ska dubbel kolla att allt lirar med den.
(Alla mina arbetsprogram med "billioner" av installerade plugins etc
så jag måste dubbel kolla att alla licenser/installationer är med)

Sen från den till spare disken, en lös disk som jag har för transfers
via en USB docka, så den har gått mycket mindre.

(Har testkört CCC backups förut utan problem med alla mina skarpa program,
så det borde vara lugnt, peppar,peppar.)

Mvh
Lennart

Jag gissar å andra sidan på att det interna klockbatteriet är slut. En av mina (mycket) gamla burkar beter sig i princip exakt på det sättet om batteriet är slut.

En gissning som sagt.

Tack Johan, jag har fått en vink om det också.
Ska höra med min verkstad hur ett byte går till.

Mvh
Lennart

Starta i Säker Läge - stäng av - starta normalt. Kan hjälpa. (säker läge rensar bort en massa skit i karburatorn)

Ska passa på att hälla i lite STP åxå

Tack för tipset!

mvh
Lennart

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-28 19:15

Startproblem

Har haft liknande problem. Först några gånger med rutan:"Kan inte läsa disken, Skall jag formatera." "Skivverktyg" reparerade den. Jag iväg och köpte en ny disk, installerade allt från CD-skivor så skivan skulle vara fräsch. (Har alla data på en andra intern hårddisk).

Snart var det fel på den disken också, men den gick dessbättre också att reparera med "Skivverktyg". Efter några dagar blev det, som "tcastudios" upplevde det. Grå skärm som så småningom pryddes med en mappsymbol med frågetecken i. Så till slut har det blivit så att jag får ha system-DVD:n i vid starten av datorn och med dess hjälp tala om för datorn vilken disk den SKALL använda vid återstart och sedan återstarta. Då startar datorn så snällt.
3-volts batteriet (2032) har jag kollat och det är OK, långt över i det gröna i batteritestaren. En god vän sa att det fanns ytterligare ett batteri i Mac:en, men det kan jag inte hitta.:confused:

MBPNfastnar i gråskärmsläge vid start.

Jag har börjat få en massa strul med min MacBookPro, där SL installerades tidigare. Problemen började på allvar med den automatiska uppdateringen till 10.6.2. Tidigare var det mest iTunes som strulade. Nu fastnar datorn helt vid start. Jag har kört systemverktyg via min SL 10.6-systemskiva, och reparerat behörigheter och kontrollerat skivan – som verkar vara felfri.

Jag har försökt starta från HD-skivan, både på vanligt vis och via Safe-start. Jag har även försökt installera om 10.6 men det funkar inte, jag får ett kraschfönster istället. När detta hände tidigare kunde datorn starta vid första försöket EFTER ett misslyckat Safe-start (?). Men inte nu.

Det jag antar är att 10.6 inte kan skriva över 10.6.2 utan att jag först raderar hela hårddisken (om ens DET), vilket jag inte vill göra pga. att jag saknar back-up på en del nytt där.

Finns det något förslag eller förklaring? Går det exempelvis att återskapa HD-skivan i skivverktyg, dvs. kopiera innehållet övertill en extern disk, innan jag raderar HD:n och försöker återinstallera 10.6?

Förresten hade jag tidigare installerat SL från den billiga OS-skiva som jag köpte på en apple-butik, men körde det över min MBP:s befintliga Tiger. Det krävde att jag raderade hårddisken först men det gjorde jag i samråd med de på butiken. Sen läste jag hur det egentligen krävdes rättigheter om man uppdaterade från annat än Leopard, och därmed en mycket dyrare SL OS-disk. Kan detta vare Apples hämnd för oss som tog det billiga alternativet?

Vore tacksam för tips. Känner mig tvungen att köpa ny laptop men tvekar att köpa en Mac.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-03-06 19:32

Problem solved

Orsaken till problemet är väl inte klart , men Jag kom på en utväg att rensa PRAM-minnet, vilket jag borde prövat tidigare med tanke på att jag hjälpte en Mac-användare komma igång på det sättet för 10år sedan. Han hade också hamnat i LÅST läge. Kommandot är: Alt+Kommando+P+R under det datorn startar upp. Efter första startljudet kommer ytterligare ett startljud varvid knapparna släpps. Då har PRAM-minnet fixats. Efter denna manöver så hittade min dator OS-disken igen.

Tack, vid det här läget har jag också kört PRAM. Det rensade PRAM-minnet men hjälpte inte. Har också kört fsck tills jag fick meddelandet att allt var OK, men den startar inte ändå.

Nu vet jag hur jag ska kopiera över filer, men det är konstigt att inga poster på alla forums förklarar detta.

1
Bevaka tråden