Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple QuickTime 6.3 - Goes Mobile ?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt en artikel i eWeek har Apple ökat takten i utveckligen av nästa stora QT uppdatering, 6.3 med kodnamn Sidecar.

Största nyheten med 6.3 sägs vara stödet för mobila enheter. Vad detta innebär får vi helt enkelt vänta o se, men 3GPP är nog ett måste. Likaså någon form av JAVA variant för mobila enheter av QT (gissar jag). Om du 6.3 kommer innan el tillsammans med 10.3 Panther får vi helt enkelt veta om någon/några månader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-01 00:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Största nyheten med 6.3 sägs vara stödet för mobila enheter. Vad detta innebär får vi helt enkelt vänta o se

"Mobila enheter" för ju osökt tanken till kommande färg-iPod.
En mojäng som funkar som en iPod-liten videospelare kan man ju tänka sig ett eller två användningsområden för... I och med att firewire dubblar som digitalvideokontakt börjar ju bitarna falla på plats!
Jaja, nog med spekulationer.

En sån ska jag ha isf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-01 01:26

Betänk också följande från macosrumors.com:

Citat:

The iPod is clearly going to give birth to new generations of compact digital lifestyle devices -- note Steve Jobs' recent hint that despite market research at Apple that says things like cell phones, iPods with built-in video displays, and PDAs just aren't where Apple should be right now, that he does see demand for a compact video storage device that connects to existing TVs and displays

Jag förstår inte riktigt poängen med en liten färgskärms-iPod, ska man sitta o titta på långfilmer i den el?

En PDA/Mobiltelefon ter sig betydligt intressantare ur mina synvinklar iaf. Där är ju små färgskärmar helt ok, då det är LIVE material el dyl man kan titta på, vilket ju inte går i en iPod - som saknar alla möjliga trådlösa möjligheter.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-06-01 15:41
Citat:

Jag förstår inte riktigt poängen med en liten färgskärms-iPod, ska man sitta o titta på långfilmer i den el?

Jamen till gameboy fanns de ju ett förstoringsglas man kunde sätta fast ovanpå displayen!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Jag förstår inte riktigt poängen med en liten färgskärms-iPod, ska man sitta o titta på långfilmer i den el?

Ja t.ex, eller kolla bilder, musikvideos, m.m.
Sedan OM det kommer en iPod med färgskärm, så kan man ju anta att det kommer fler funktioner och anslutningar som gör det mer intressant med färgskärm.
Man kan spekulera om video-ut port, dumpa bilder från digitalkamera, o.s.v.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-01 18:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Ja t.ex, eller kolla bilder, musikvideos, m.m.
Sedan OM det kommer en iPod med färgskärm, så kan man ju anta att det kommer fler funktioner och anslutningar som gör det mer intressant med färgskärm.
Man kan spekulera om video-ut port, dumpa bilder från digitalkamera, o.s.v.

Jag är inte helt övertygad om att det blir en kioskvältare. OK, det är alltid trevligt med en färgdisplay, men att kolla på filmklipp, är det verkligen nåt man gör? Känns lite som det tidigare snacket om 3G ("man kan se filmklipp, t.ex. trailers på telefonen" vem fan vill göra det?) En laptop klår ju alltid en liten iPod-skärm om man vill titta på film. OK, man kan flukta på Simpsons på bussen på väg till jobbet (synka med en TiVo?), men det är ju också lite mupp-varning på det... Video-ut är ju nice, men hur ofta springer man runt och visar film ("Ska vi se en film? Jag har Gudfadern på min iPod och dessutom släpar jag som av en händelse runt på en scart-kabel")? Dumpa bilder från digitalkameror i all ära, men minneskorten är ju både stora och billiga nuförtiden, så det är ingen stor selling-point heller (dessutom blir det väl ett helvete att se till att den funkar med alla olika kameror).

Är jag onödigt negativ? Det är bara att jag har läst så många inlägg om hur ball det vore med finess X i en iPod/iWalk men 99,9% av finesserna är tekniska lösningar på icke-existerande problem.

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Är jag onödigt negativ?

Ja det tycker jag

Citat:

lite som det tidigare snacket om 3G ("man kan se filmklipp, t.ex. trailers på telefonen" vem fan vill göra det?)

Skulle tippa på att tusentals 3G-användare gör detta och fler kommer det att bli.

Citat:

En laptop klår ju alltid en liten iPod-skärm om man vill titta på film.

Varför inte gå på bio istället, det klår ju en laptop

  • Oregistrerad
  • 2003-06-02 00:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
[B]
Skulle tippa på att tusentals 3G-användare gör detta och fler kommer det att bli.

[/B]

Men är det verkligen DÄRFÖR de skaffar 3g-lurar? Det två stora anledningarna som jag ser det att ta 3G-klivet idagsläget är 1) snabb dataöverföring för de som kör internet på laptopen via telefonen 2) videotelefoni. Att det går att streama t.ex. filmtrailers är ju kul, men är det verkligen nåt som säljer telefoner?

Citat:

Varför inte gå på bio istället, det klår ju en laptop

Fast det är ju lite svårt att gå på bio om man sitter på ett X2000.

Citat:

Dumpa bilder från digitalkameror i all ära, men minneskorten är ju både stora och billiga nuförtiden, så det är ingen stor selling-point heller (dessutom blir det väl ett helvete att se till att den funkar med alla olika kameror).

Det är väl bara att ta funktionen från iPhoto och pilla in i iPoden? Torde väl inte vara så svårt

J.

En hyggligt dimensionerad skärm i ipoden så hade men ju kanske kunnat köra den som andraskärm för att ha paletter på ipoden om man nu iallafall har en ikopplad som extra disk.
Trevligt om man har bärbar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Att det går att streama t.ex. filmtrailers är ju kul, men är det verkligen nåt som säljer telefoner?

Det behöver ju inte vara just filmtrailers, men möjlighet att kolla videoklipp tror jag säkert säljer telefoner.

Citat:

Fast det är ju lite svårt att gå på bio om man sitter på ett X2000.

Det är bara att gå till biovagnen
http://www.sj.se/node/0,4452,306_1,FF.html
(gäller bara att åka rätt sträcka o tid)

Nej men jag menade att det som verkar meningslöst för dig behöver inte kännas meningslöst för andra. Det finns säkert massvis med folk som tycker det är meningslöst att se film/videoklipp på en laptop.

Ja men den stora skillnaden mellan en 3G terminal och en iPod är ju att det är just en telefon. En iPod kräver ju att du har skiten lagrad på den, medan du med 3G-nallen kan välja att hämta något för stunden.

O inte fan kan man sitta o glo på typ Matrix i en 120x160 pixelskärm..
Ta typ 720x480->120x160 - det blir inte många pixlar kvar där inte..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 14:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Ja men den stora skillnaden mellan en 3G terminal och en iPod är ju att det är just en telefon. En iPod kräver ju att du har skiten lagrad på den, medan du med 3G-nallen kan välja att hämta något för stunden.

O inte fan kan man sitta o glo på typ Matrix i en 120x160 pixelskärm..
Ta typ 720x480->120x160 - det blir inte många pixlar kvar där inte..

Det blir väl ungefär 150x100 med dagens strömningsprestanda? Lagring är väl snarast en förutsättning för bra kvalitet?
När det gäller designen finns många möjligheter, och vi kan nog räkna med att Apple har tittat på i alla fall dessa två:
1. liten som nuvarande iPod men med A/V-utgång så att den kan kopplas till TV eller såna där fräcka Sony-glasögon
2. liknande format som portabla DVD-spelare från Pioneer och liknande, dvs. inbyggd skärm i 7-9 "-format

En annan sak: visst borde man kunna köra enklare musikprogram på iPod, typ trummaskin/sampler/sequencer. Det finns såna portabla maskiner från Yamaha och Roland, men det vore ändå en trevlig extrafunktion om allt som behövs är lite programvara? Den senaste generationen har ju faktiskt inspelningsmöjligheter och vissa rykten finns om kommande DJ-funktioner. Jag ser ju direkt skrollskivan som en kontroll för att snabba/sakta och scratcha. Det är ju en självklar idé, egentligen...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 09:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Det behöver ju inte vara just filmtrailers, men möjlighet att kolla videoklipp tror jag säkert säljer telefoner.

Jag tror inte att "Köp telefon X, med den kan du se på videoklipp" säljer speciellt många telefoner. Vad för videoklipp? Vem gör dom? Vad kostar dom? Det är ju tillämpningarna som säljer telefon, inte funktionen i sig. Jag förstår inte riktigt vad det är för videoklipp det är tänkt att jag ska njuta av i min 3G-telefon. Snackar vi video-MMS?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Nej men jag menade att det som verkar meningslöst för dig behöver inte kännas meningslöst för andra. Det finns säkert massvis med folk som tycker det är meningslöst att se film/videoklipp på en laptop.

Jag försöker inte påstå att alla gillar det Henrik gillar. Jag försöker bara spekulera i huruvida det finns en marknad eller inte. Apple har ju hela tiden sålt lösningar, inte tekniskt lullull.

1
Bevaka tråden