Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabba upp/modernisera PB G4 ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-09 22:40

Hej, vi har 2 st vita MB i familjen plus en PowerBook från 2004 i familjen. När jag använder PB slås jag över hur fint skick den är i med superbra tangentbord och belysning mm. Dock är den inte så snabb...

Går det att snabba upp en sådan maskin något så att den är värd att behålla eller är det som jag misstänker helt omöjligt? Kan man stoppa i ny processor?

Alternativet är att spara den till musikdator kopplad till processorn.

Byta processor - nej, det går inte.

Men du kan ju börja med att berätta exakt vilken modell det är, och hur den är konfigurerad idag (operativsystem, minne, hårddisk, osv), så kan du kanske få andra tips på hur den kanske kan bli lite piggare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-10 09:50
Ursprungligen av demo9:

Hej, vi har 2 st vita MB i familjen plus en PowerBook från 2004 i familjen. När jag använder PB slås jag över hur fint skick den är i med superbra tangentbord och belysning mm. Dock är den inte så snabb...

Går det att snabba upp en sådan maskin något så att den är värd att behålla eller är det som jag misstänker helt omöjligt? Kan man stoppa i ny processor?

Alternativet är att spara den till musikdator kopplad till processorn.

Om det är Powerbook G4 - 2004 du har så har du 1.33 eller 1.5 Ghz G4 processor .

Essentials
Family: PowerBook G4
Codename: ?
Gestalt ID: 406
Minimum OS: 10.3.4
Maximum OS: 10.5.9
Introduced: April 2004
Terminated: January 2005

Processor
CPU: PowerPC 7447a "G4"
CPU Speed: 1.33/1.5 GHz
FPU: integrated
Bus Speed: 166 MHz
Data Path Width: 64 bit
Address Width: 32 bit
ROM: 1 MB ROM + 3 MB toolbox ROM loaded into RAM
RAM Type: PC2700 DDR SO-DIMM
Minimum RAM Speed: 333 MHz
Onboard RAM: 0 MB
RAM slots: 2
Maximum RAM: 2 GB
Level 1 Cache: 32 kB data, 32 kB instruction
Level 2 Cache: 512 kB onchip, 1:1
Expansion Slots: 1 PC Card (Type I or II) (see notes)

Video
Screen: 12.1"/15.2"/17.1" active matrix TFT
GPU: ATI Mobility Radeon 9700 (see notes)
VRAM: 64 MB
Max Resolution: 24 bit 1024x768/1280x854/1440x900
Video Out: DVI, S-Video (see notes)

Storage
Hard Drive: 60/80 GB 4200 RPM
ATA Bus: Ultra ATA-100
Optical Drive: 24x/24x/16x/12x CD-RW/DVD-ROM or 24x/16x/8x/8x/4x/2x CD-RW/DVD-RW

Input/Output
USB: 2 2.0
Firewire: 1
Firewire800: 1
Audio Out: 16 bit stereo mini
Audio In: 16 bit stereo mini
Speaker: stereo
Microphone: mono

Networking
Modem: 56 kbps
Ethernet: 10/100/1000BaseT
Airport Extreme: included
Bluetooth: internal

Du kan uppgradera den till 2 gig ram- minne. Gör skillnad i prestanda. Kan varmt rekommendera detta då minnen är relativt billiga nu. Du har 2 minnesplatser så kolla upp om du har 1 gig nu under apple menyn. Antingen har du då kanske 2 x 512 Mb ram, då får du tyvärr ta ut dom och sätta in 2 X 1 gig ram så att du får max 2 gig internminne.

Kostar cirka 400 kr stycket så totalt 800 kr. Går bra med både med 2700 samt 3200 minnen som är bakåtkompatibla. Kan finnas billigare på begagnatmarknaden ifall du tittar runt. Annars har du en länk nedan för nyköp.

WEBHALLEN.com

Hårddisken är en flaskhals (sirapslö) i din modell endast 4200 varv och säkert bara 512 eller 2 mb cache om jag känner Apple rätt på den tiden, stor skillnad på prestandan på en äldre powerbook att byta den . Inte så svårt att byta själv.

Det finns 2.5 tums hårddiskar med 5400 varv och 8 mb cache. eller tom 7200 varvs diskar med 8 mb stor cache. Ultra ATA 100 är interfacet dvs den gamla typen men hyfsad prestanda även i dom om du får en ny. Tillverkas dock inte så många ATA 100 diskar nu för tiden.

Välj en 5400 varvs disk det räcker då slipper du eventuella värmeproblem som en 7200 varvs disk kan orsaka, men har aldrig varit nått problem för mig personligen men ville bara nämna detta.

här får du lite förslag i olika storlekar som är bra:

WEBHALLEN.com

Hårddisken och ett byte gör jättemycket för prestandan. Alla operationer (write and read) sker där.

Om du fixar minnet och framförallt hårddisken så har du en ny pigg maskin igen när det gäller surfning och vanligt data arbete. Det kan jag lova. Har egen erfarenhet av ett sådant hårddiskbyte (5400 varv - 8 Mb cache) i en Powerbook G4. Det var en markant skillnad från standard konfigurationen.

Senast redigerat 2010-01-10 10:04
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-10 14:23

Hej och tack för bra svar!

Tyvärr var det en den något äldre varianten jag har, PowerBook 15" från sept 2003 med1.25GHz PowerPC G4 + SuperDrive.

Det sitter 2 GB minne i den idag då jag uppgraderade det direkt då jag redigerade lite film.

Det sitter en 80GB Ultra ATA/100 i den, det kanske är värt 655:- att uppgradera till 5400 rpm. Alternativet är att sälja den och köpa en ny cykel eller en 13" MBP.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-10 15:37
Ursprungligen av demo9:

Hej och tack för bra svar!

Tyvärr var det en den något äldre varianten jag har, PowerBook 15" från sept 2003 med1.25GHz PowerPC G4 + SuperDrive.

Det sitter 2 GB minne i den idag då jag uppgraderade det direkt då jag redigerade lite film.

Det sitter en 80GB Ultra ATA/100 i den, det kanske är värt 655:- att uppgradera till 5400 rpm. Alternativet är att sälja den och köpa en ny cykel eller en 13" MBP.

Då är det diskbyte som gäller om du ska ge den en sista andning. Det sitter en 4200 varvs disk i din burk standard . 5400 varv och 8 Mb cache ger ett lyft.

Men allt beror till syvende och sist vad du använder den bärbara till. 2 gig då kan du köra 10.4.11 tiger eller tom. Leoparden 10.5 om du har en ny snabbare disk och 2 gig ram.

Din dator har en bra skärm. skönt tangentbord - upplyst så jag anser att den har ett par års användning kvar innan pensionen om man surfar, bränner lite och tittar på DVD film och ordbehandlar och viss digitalbilds behandling i Iphoto så duger den bra.

Så impad är jag inte av dom vita begagnade plast macbookarna . Massa barnsjukdomar.

Men nya unibody macbook är skön men det är sköna pengar också.

1
Bevaka tråden