Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ser ditt nätverk ut?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-09 17:08

Som rubriken säger. Här är hur mitt är uppbyggt. Det finns fler datorer och prylar som är anslutna till nätverket men dom tillför inget så jag utelämnade dessa.

  • Medlem
  • 2010-01-09 19:00

Oj, orkar inte illustrera med bild.

Men en Airport Extreme. En iMac, MacBook, och iPhone anslutet via Wifi. Samt en PS3 som körs trådat.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-01-09 23:47

Jag tror många kör nått liknande med färre eller fler prylar

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-10 09:00
Ursprungligen av what:

Jag tror många kör nått liknande med färre eller fler prylar

Förmodligen, men så är det väl med det mesta. Tänkte detta som en inspirationstråd, typ dessa. Men intresset verkar svalt, kanske för avancerat

http://www.99.se/allt-om-mac/46884-ta-bild-ditt-skrivbord.html
http://www.99.se/mac-os-x/8385-posta-ditt-os-x-screenshot-haer.html
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/225295-traden-foer-iphone-skaermbilder-posta.html

Ursprungligen av MatsOlov:

Förmodligen, men så är det väl med det mesta. Tänkte detta som en inspirationstråd, typ dessa. Men intresset verkar svalt, kanske för avancerat

http://www.99.se/allt-om-mac/46884-ta-bild-ditt-skrivbord.html
http://www.99.se/mac-os-x/8385-posta-ditt-os-x-screenshot-haer.html
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/225295-traden-foer-iphone-skaermbilder-posta.html

Jag håller på att flytta, i nya lägenheten ska det dras nätverk som självklart ska dokumenteras. När det gäller trådlöst så ska en AirPort Extreme införskaffas, ritning/planlösning över lägenheten är inlagd i ett WiFi Planning Tool där jag kommer att kunna se förväntad täckning/överföringshastighet. Gratis prova på finns här: Aerohive Networks, Inc.

Återkommer...

Telia modem - Mac OS X Server - Airport Extreme.

Airport Extreme skapar ett WAN som en Macbook Pro, en iMac 20" samt en iPhone 3G huserar på.

Trådat nätverk leder till en Mac Mini som står under TV och agerar mediecenter.

All data finns på OS X Server som har ett hårdvaruradiat kabinett kopplat till sig med 1,5 Tb utrymme på.

All personlig data (hemmakataloger, bilder, musik) på OS X servern backupas en gång i veckan till en annan fysisk plats i landet.

Bildarkivet bränns ut på arkivsäkra DVDer, just nu 4 st, fylls på med en till när 3,5 Gb bilder finns tillgängliga. Dessa placeras i bankfack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-10 11:20
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Bildarkivet bränns ut på arkivsäkra DVDer, just nu 4 st, fylls på med en till när 3,5 Gb bilder finns tillgängliga. Dessa placeras i bankfack.

Vad är en arkivsäker DVD?

Ursprungligen av NBK:

Vad är en arkivsäker DVD?

Med arkivsäker menas att den ska hålla utan förändring i minst 70 år.
Så barnen och barnbarnen kan använda dessa skivor om det finns dvd-spelare då och iPhoto vill säga.

Ingen vet om dom håller i 70 år :-). Det vet vi om 70 år. Så - det finns ingen anledning att köpa "arkivsäkra" DVD's. Vanliga billiga är rent vetenskapligt lika "säkra". Detta är ännu en humbug-bransch. Varning utfärdas.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Med arkivsäker menas att den ska hålla utan förändring i minst 70 år.
Så barnen och barnbarnen kan använda dessa skivor om det finns dvd-spelare då och iPhoto vill säga.

Ursprungligen av Zimmerman:

Ingen vet om dom håller i 70 år :-). Det vet vi om 70 år. Så - det finns ingen anledning att köpa "arkivsäkra" DVD's. Vanliga billiga är rent vetenskapligt lika "säkra". Detta är ännu en humbug-bransch. Varning utfärdas.

Nåja så mycket mer kostade det inte och det har extra plastlager på sig så det är mer repsäkra...

Det var mer för att lugna frun än mig som jag köpte dom.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2010-01-11 11:27
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nåja så mycket mer kostade det inte och det har extra plastlager på sig så det är mer repsäkra...

Det var mer för att lugna frun än mig som jag köpte dom.

Var får man tag på dessa skivor? Bankfack är en bra grej!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-10 11:19

Modem -> Wireless Router
Wireless Router -> iMac , Filserver, Switch (ute vid TV.n), JobbPC's (Och snart en MBP också), Nintento Wii
Switch -> Popcorn Hour, Dreambox, Xbox360, PS2

Kör Gigabit-lina på allt - bara iPhone hookar upp på WiFi när jag kommer in i lägenheten. Jag kan t.o.m. klippa HD genom mitt nätverk nuförtiden :-D. Snabbare än på jobbet :-).

Telia ADSL --> Zyxel modem --> 3com router

1 Mac Pro via kabel till router
1 skrivare Samsung via kabel till router

1 Airport Express för att skicka ljud från Mac Pro till stereon i vardagsrummet, med iPhone som fjärrkontroll.
1 radio med iPod-docka i köket, där vi ibland dockar en iPod Touch som ansluter till nätverket och spelar internet-radio.

1 MacBook Pro, 1 Mac mini, 1 Dell PC, 2 HP laptops - som alla ansluter trådlöst till routern.

Ursprungligen av Zimmerman:

Kör Gigabit-lina på allt - bara iPhone hookar upp på WiFi när jag kommer in i lägenheten. Jag kan t.o.m. klippa HD genom mitt nätverk nuförtiden :-D. Snabbare än på jobbet :-).

Samma här, gigabit på allt utom iPhone som går på WiFi!

Ursprungligen av Zimmerman:

Kör Gigabit-lina på allt - bara iPhone hookar upp på WiFi när jag kommer in i lägenheten. Jag kan t.o.m. klippa HD genom mitt nätverk nuförtiden :-D. Snabbare än på jobbet :-).

Vad har du för framtidsprylar egentligen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-11 15:52
Ursprungligen av Snabeldrake:

Vad har du för framtidsprylar egentligen?

HA! Nu fick jag ju en grym plan, sätter jag en Gbit switch till kan ja ju få gigabit till allt utom routern (som bara har 10/100 portar), Strålande plan! Nu ska de handlas

Kastade ihop en karta över mitt nätverk som det ser ut nu. Håller på att planera en omstrukturering, så det kan hända att det kommer en uppföljning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-11 10:23

ni som gjort grafiska beskrivningar, har ni använt nån speciell mjukvara för det eller bara klippt och klistrat?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-11 14:50
Ursprungligen av NBK:

ni som gjort grafiska beskrivningar, har ni använt nån speciell mjukvara för det eller bara klippt och klistrat?

Jag använde Pages.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-11 15:25
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag använde Pages.

antar att inga av dom bilderna var "inbygda"? För ja va inne å kollade men ja hittade inga symboler, kanske ja som är trög Kör iWork 08

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-11 18:52
Ursprungligen av NBK:

antar att inga av dom bilderna var "inbygda"? För ja va inne å kollade men ja hittade inga symboler, kanske ja som är trög Kör iWork 08

Har du hört talas om webben

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-12 08:34
Ursprungligen av MatsOlov:

Har du hört talas om webben

Näe? är de nåt nytt ?

  • Oregistrerad
  • 2010-01-11 12:09

Var roligare och rita nätverk för 10 år sen då man hade fast lina, 2 olika IP nät, smoothwall FW, Cisco switchar och routrar etc

Med åldern har man insett att man faktiskt inte behöver så mycket prylar o nätverk

Så här ser mitt ut.

Hur ser ditt nätverk ut?

Tänkte vi kunde inspirera varandra med lite snygga diagram över våra fantastiska hemmanätverk. Själv bygger mitt på hantering av övervakning, video, foto och musik. Håller som bäst på att installera det senaste, en Mac Mini för att köra iTunes istället för på min MacBook.

Så här ser det ut hemma hos mig alla fall. Hur ser det ut hos dig?

Senast redigerat 2012-04-16 15:15
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-16 16:32

De viktigaste komponenterna inkluderade. Finns lite fler prylar kring ljudsystemet och givetvis koppling mellan TV och Mac Mini Server men glömde bort de.

I verkligheten ser det ungefär ut så här (har bytt ut Minin och kopplat in Expressen med kabel och lite annat småfix sedan bilden togs):

Hur ser ditt nätverk ut?

ComHem - Airport Extreme kopplat till Synology DS1511+ samt Gb-Switch. Switch - Mac mini, Oppo BDP95, PS3 samt Sonos. Trådlöst iPhoneX2, iPad, MBA samt ibland gästprylar.

Bredbandsbolaget 100/100, vidare till två nät:

1: En AirPort Extreme som våra iPhones och iPads kör mot. Även en oftast urkopplad kabel fram till ATV:n.

2: En Linksys E1000 med dd-wrt, som kör VPN mot USA (för att komma åt Netflix). ATV:n kör mot detta nät, även iMacen så att iTunes-biblioteket hamnar på samma nät.

För att se på SVT Play kopplar vi bara in kabeln i ATV:n (så den "flyttar" från USA till Sverige) och kör AirPlay från någon av iPrylarna. Funkar rätt smidigt, även om det känns onödigt att behöva låtsas vara amerikan för att få tillgång till en anständig streamingtjänst.

Bevaka tråden