Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker gratisprogram för att reparera skadad JPG-fil

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-01-07 15:43

Har försökt leta efter ett gratis program som kan försöka laga skadade jpg-filer
utan resultat.

Någon som har ett tips ?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-01-08 10:32

Tack, testade dock programmet och man ser bara en del av bilden i det också tyvärr.
Kunde inte se att där fanns någon "repair" funktion heller tyvärr

  • Medlem
  • 2010-01-08 10:38

Om GC bara ser en del av bilden så finns det nog inte mer av bilden kvar att rädda.

Halmstrå: Testa med att dra in bilden i så många webläsare i så många operativsystem du kan hitta. Det har på så sätt (liksom i GC) hänt att det gråa fältet i jpeggen byts ut mot den saknade bildinformationen. Visserligen antagligen sidoförskjuten och/eller missfärgad, men kanske bättre än inget.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-01-08 11:38

tackar, tyvärr hjälpte det inte så det är nog bara att
gilla läget

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-01-08 12:30

Tycker bara det är skumt att man kan se en liten förhandsgranskning av bilden, då borde informationen om hur den skall se ut finnas där ju

Ursprungligen av basic:

Tycker bara det är skumt att man kan se en liten förhandsgranskning av bilden, då borde informationen om hur den skall se ut finnas där ju

Inte alls säkert, previews kan sparas inne i bilden "vid sidan av" .

Man kan även ha preview i en separat fil (sidecar) men det är nog inte så vanligt.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-01-08 16:12

Ok, snart börjar man förstå nått av allt det här haha.
En annan fråga då det verkar finnas kunigt folk !
I en mobiltelefon kan man ofta lägga till en "mall" på ett taget foto.
T.ex. har min dotter satt en bild på ett galler framför sitt ansikte vilket iof
är roligt, men kan man i t.ex. Photoshop ta bort det för att se originalbilden?
Eller är det kört där med ?

Tack för svaren

  • Medlem
  • 2010-01-08 16:45

Du kan retuschera bilden i PS, men det skulle förvåna mig om mobiltelefoner lägger på egna lager med denna "mall" i. Lägg upp en bild här så kan vi kolla.

Mobilen bakar ihop det hela till en JPG-bild, en sådan kan inte innehålla lager.
Jag är 99%-igt säker på att du inte kan få bort gallret, enda metoden är Photoshop och måla över det med hudton. Säkert ett tvådagarsjobb

Låter ju lite tråkigt att är man satt bakom galler, så gäller det forever.

Och jag är 100% säker på att du inte kan få bort gallret utan "avancerade" photoshopövningar som inte är värd insatsen:)

Jag har alltid undrat hur mycket folk använder dessa funktioner som finns i många basic-telefoner. De är väl kul om man är på fest och sådant men annars???

Ursprungligen av BlackSmp:

De är väl kul om man är på fest och sådant men annars???

Det finns inget "annars"!

1
Bevaka tråden