Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör jag för fel? Går inte att installera Windows!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Verkar som ett hopplöst läge.

Efter otaliga misslyckade försök att installera Windows (på min MacBook 2,2 GHz med Snowleopard) från Windows som jag laddat ner från Nätet köpte jag till slut Windows Vista Home Basic (se bifogad bild) och såg fram emot att till slut göra en lyckad installation på den (med Bootcamp) förberedda partitionen.

Det går inte!

Kolla in den andra bifogade bilden. Den visar hur skärmen ser ut när jag använder BootCamp-assistent, har matat in Windows-skivan och bekräftar att jag vill starta installationen.

Vad ska jag göra för att till slut lyckas med detta??????!!!!!!!!

Ska detta elände aldrig få ett slut?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-07 20:00

Prova följande:

* Mata ut skivan.
* Starta om och håll nere alt (option) - Efter ett tag visas en grå skärmbild med en hårddisksymbol
* Mata in Windows-skivan, den bör då dyka upp bredvid HD-symbolen
* Välj Windowsskivan, installationen ska då starta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 20:07

Annars, prova och formatera BOOT CAMP partionen i Windows installeraren.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-07 20:26
Ursprungligen av acke:

Annars, prova och formatera BOOT CAMP partionen i Windows installeraren.

Men det låter som han inte kan starta från Windows DVD skivan. Vet faktiskt inte hur man ska kunna lösa det. Kanske prova med en annan dvd skiva?

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-07 20:39

Har du köpt en OEM-version? Står ju på skivan att den är tänkt att medfölja en ny pc... vet inte om det kan finnas någon spärr. Eller så är det fel på skivan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 21:54
Ursprungligen av Robo-X:

Men det låter som han inte kan starta från Windows DVD skivan. Vet faktiskt inte hur man ska kunna lösa det. Kanske prova med en annan dvd skiva?

//Rob

Ok, fick för mig att han hade kommit längre när han skrev: "Windows-skivan och bekräftar att jag vill starta installationen."

Hur som helst, är nästan helt hundra på att om han går in i BIOS och formaterar om BOOT CAMP partionen så kommer det och fungera.

Det är något sådant, har själv råkat ut för det och det var inte skivan det var fel på eller att det var en OEM.

Ursprungligen av acke:

Hur som helst, är nästan helt hundra på att om han går in i BIOS och formaterar om BOOT CAMP partionen så kommer det och fungera.

Det går inte att gå in i BIOS på Mac.

Jag kan tänka mig att det går att installera 64-bit windows på datorn, men att du får hitta drivrutiner någon annanstans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 22:53
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det går inte att gå in i BIOS på Mac.

Aha, inte det inte, bra och veta. Trodde att EFI-uppdateringen som kom i och med första betan på Boot Camp installerade någon form av BIOS emulering som därmed möjliggjorde pillande med olika inställningar. Men nu när jag tänker efter så förstår jag att det inte alls behöver vara så.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-07 21:37

Nu ser jag att det är en 64-bits Vista du har där. Exakt vilken MacBook är det du har? Det är inte alla som funkar med 64-bit.

Boot Camp: Macs that work with 64-bit editions of Microsoft Windows Vista

Ursprungligen av rhesus:

Exakt vilken MacBook är det du har? Det är inte alla som funkar med 64-bit.

Han skriver i första inlägget att det är en MacBook 2.2 GHz.

Och den är ju inte med på listan över Macar som fungerar med 64-bitars Vista.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 22:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och den är ju inte med på listan över Macar som fungerar med 64-bitars Vista.

Såklart, tänkte inte så långt. Skarpt spanat Jesper.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Han skriver i första inlägget att det är en MacBook 2.2 GHz.

Och den är ju inte med på listan över Macar som fungerar med 64-bitars Vista.

Nej, säg att det inte är sant. 795 kr down the drain?

Boot Camp: Macs that work with 64-bit editions of Microsoft Windows Vista

Har sökt med ljus och lykta på prisjakt.nu efter en fungerande version av Windows som inte kostar skjortan och var så nöjd när jag lade vantarna på denna.

Senast redigerat 2010-01-07 23:37
  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-08 12:53
Ursprungligen av Nyteknik:

Nej, säg att det inte är sant. 795 kr down the drain?

Boot Camp: Macs that work with 64-bit editions of Microsoft Windows Vista

Har sökt med ljus och lykta på prisjakt.nu efter en fungerande version av Windows som inte kostar skjortan och var så nöjd när jag lade vantarna på denna.

Provade du metoden jag skrev i inlägg #3 för att starta installationen? Drivrutiner kan du installera från apples skiva sen, man måste starta installationsprogrammet manuellt, men börja med att installera Vista...

Ursprungligen av Nyteknik:

Nej, säg att det inte är sant. 795 kr down the drain?

Boot Camp: Macs that work with 64-bit editions of Microsoft Windows Vista

Har sökt med ljus och lykta på prisjakt.nu efter en fungerande version av Windows som inte kostar skjortan och var så nöjd när jag lade vantarna på denna.

Förvånad att de sålde den till dig faktiskt.
Det står ju med stora bokstäver på den att "levereras endast med nya persondatorer".

Hur kan de sälja den då? Kan du inte gå till dem och säga att det funkar ju inte, jag har fått helt fel version.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-08 22:45
Ursprungligen av Goflorp:

Förvånad att de sålde den till dig faktiskt.
Det står ju med stora bokstäver på den att "levereras endast med nya persondatorer".

Hur kan de sälja den då? Kan du inte gå till dem och säga att det funkar ju inte, jag har fått helt fel version.

Det är en oem skiva. Det är inga problem att köpa en sån, fungerar precis som vanligt men kommer inte i en glänsande låda. Det är inte ovanligt i pc världen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det är en oem skiva. Det är inga problem att köpa en sån, fungerar precis som vanligt men kommer inte i en glänsande låda. Det är inte ovanligt i pc världen.

//Rob

Men du bryter mot Microsofts licensavtal om jag minns rätt om den säljs lös...

Ursprungligen av hummel:

Men du bryter mot Microsofts licensavtal om jag minns rätt om den säljs lös...

ja, just att den "endast levereras tillsamman med en ny dator" är ju glasklart, den skall inte säljas lös.

Köper man dator XYZ från bolaget ABC så är det OK att de lägger in en sådan här och bifogar skivan.
Inte att de säjer den lös, sedan får den kallas "OEM" hur mkt som helst.

En OEM-skiva får säljas löst. Men licensvillkoren säger att den bara får installeras på en dator som inte tidigare har något operativsystem.

Sedan är det också skillnader i den support (eller snarare brist på support) som man kan få från Microsoft när man har installerat en OEM-licens.

Men nu lämnar vi den sidodiskussionen, och återgår till ämnet.

/Mod

Det är ju inte en av dem i alla fall.

Det går nog att installera på något sätt, men du får leta upp drivrutiner själv.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det går nog att installera på något sätt, men du får leta upp drivrutiner själv.

”Leta drivrutiner” – låter som att leta efter Den Heliga Gral.

Men eftersom du skaffade Vista istf XP eller 7 verkar du vara lagd lite åt självplågarhållet?

Ursprungligen av johan_tanying:

Men eftersom du skaffade Vista istf XP eller 7 verkar du vara lagd lite åt självplågarhållet?

Hurså? Apple skriver inget om kompabilitet med Windows 7 – däremo Vista:

• An authentic, 32-bit Microsoft Windows XP Home Edition or Professional with Service Pack 2 or Service Pack 3 disc

• An authentic, 32-bit Microsoft Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, or Ultimate disc

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-08 10:16
Ursprungligen av Nyteknik:

Hurså? Apple skriver inget om kompabilitet med Windows 7 – däremo Vista:

• An authentic, 32-bit Microsoft Windows XP Home Edition or Professional with Service Pack 2 or Service Pack 3 disc

• An authentic, 32-bit Microsoft Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, or Ultimate disc

Bara det, inte 64-bitars...tyvärr

Men vafan det spelar väl ingen roll att det är 64bitars?
Han borde ju ändå kunna boota upp skivan och få reda på att han har fel version eller?

Ursprungligen av PeeMaN:

Men vafan det spelar väl ingen roll att det är 64bitars?
Han borde ju ändå kunna boota upp skivan och få reda på att han har fel version eller?

Jag citerat mig själv och ber er kolla på screenshoten som han postar. Det är ju datorn som inte vill läsa från skivan och det har således inte ett smacka att göra med huruvida det är 32 eller 64-versionen vi pratar om!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-01-17 14:53
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag citerat mig själv och ber er kolla på screenshoten som han postar. Det är ju datorn som inte vill läsa från skivan och det har således inte ett smacka att göra med huruvida det är 32 eller 64-versionen vi pratar om!

En liten fundering bara: Min MB (2006, men DVD från 2008) hade STORA problem att läsa DVD-skivor dom va "dual layer", tex Leopards installations-skiva. Jag va tvungen att använda en extern USB-DVD.

[edit: stavfel]

Vad är det för snack om att 64-bit inte skulle fungera? Jag har framgångsrikt installerat en 64-version av Windows 7 på min MacBook (den sista combomodellen, vit). Däremot blir det svårare att installera Apples drivrutiner direkt från CD. Då måste man starta Apples installationsprogram via CMD för att därmed kunna kringgå spärren som Apple har satt upp för vissa datorer. Finns guider om det på internet. Google is our friend!

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag har framgångsrikt installerat en 64-version av Windows 7 på min MacBook (den sista combomodellen, vit)

Jag vet inte riktigt vad du menar med "sista combomodellen". Förtydliga gärna.

Men om "sista" betyder "senaste" MacBook, så finns den ju faktiskt med på listan som rhesus länkade till, och ska alltså fungera med 64-bitars Windows Vista.

Den modell som trådskaparen har, finns däremot inte med på den listan.

Och vi pratar inte om 64-bitars Windows 7, vi pratar om 64-bitars Vista. Det är möjligt att det inte är någon skillnad på vilken som går eller inte går att installera, men i det här fallet gäller det ju ändå Vista.

Bevaka tråden