Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt tangentbord från Microsoft

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft satsar vidare på hårdvara och släpper tangentbordet Arc Keyboard, ett tangentbord som enligt företagets nyhetsblogg ska vara "så snyggt och stilfullt att det lätt smälter in bland övriga inredningsdetaljer i ditt hem, lika naturligt som ljuskronan i matsalen eller vasen i köket."

Jag låter det vara osagt om det är SÅ fruktansvärt snyggt förrän jag fått testa det oavsett vad är det alltid trevligt med alternativ när man ska köpa nytt tangentbord.

Trådlöst är det och ska fungera upp till tre meter från sändaren. Enligt Microsoft ska det också fungera med Mac OS X 10.4 eller senare.

Mer information finns här.

Kör med Microsoft Arc Mouse som håller mycket bra kvalité. Är dock mer än nöjd med mitt Apple tangentbord med numpad som jag inte klarar mig utan, är inte heller förtjust i att ha ett separat usb-numpad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 14:19

Om man gör ett nytt tangentbord år 2010 som skall vara stilrent och snyggt, varför kör det då inte bluetooth? Varför USB-plupp med proprietär radio? Jag fattar inte, varför kan inte Microsoft bara kopiera Apple istället?

Har moderna PC inte bluetooth?

Nä, dom använder radio på 2.4GHz istället.

  • Oregistrerad
  • 2010-01-08 14:47

BT är ju trevligt, men:

Det är krångligt, krångligt, krångligt. Radio behöver du inte göra någon pairing alls, inga strul med drivrutiner (MS har ju inte ensamrätt på BT stackar i windows, även om det hade varit en trevlig idé)

Du har kort räckvidd och det drar en massa batteri. Radio är så bra mycket enklare då du kan bestämma exakt vad som ska skickas, BT måste du ju följa HUD standarder för att få kompatibilitet.

..
Annars tycker jag faktiskt att det är skitfult. Det ser otroligt plastigt ut. Håller med Pesc att det borde väl gå att få ett snyggt i aluminium. Apples BT är ju det absolut snyggaste tangentbordet, alla kategorier. Näst snyggast är Logitec DiNovo Edge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 15:01
Ursprungligen av studiox:

BT är ju trevligt, men:

Det är krångligt, krångligt, krångligt. Radio behöver du inte göra någon pairing alls, inga strul med drivrutiner (MS har ju inte ensamrätt på BT stackar i windows, även om det hade varit en trevlig idé)

Du har kort räckvidd och det drar en massa batteri. Radio är så bra mycket enklare då du kan bestämma exakt vad som ska skickas, BT måste du ju följa HUD standarder för att få kompatibilitet.

Nu har jag ju bara erfarenhet av Apples BT-keyboard.

Jag tycker inte det är krångligt. Pairing görs endast en gång och kan göras av vem som helst, OS X inställningsassistent är enkel. Och jag kan köra flera månader varje dag utan att byta batterier; ett tangentbord behöver väldigt lite ström. Räckvidden har jag aldrig haft problem med.

Vad menar du med att MS inte har ensamrätt på BT stackar? Att BT inte är standard i Windows? Varför inte???

Du talar om drivrutiner. MS tangentbord har redan nu drivrutiner för Windows och Mac. Man undrar varför eftersom de har en egen USB-plupp. Är installation av drivrutiner verkligen nödvändigt, kan de inte bara följa vanlig USB-standard för tangentbord?

Jag känner mig oimponerad.

  • Oregistrerad
  • 2010-01-09 01:12
Ursprungligen av pesc:

Nu har jag ju bara erfarenhet av Apples BT-keyboard.
Vad menar du med att MS inte har ensamrätt på BT stackar? Att BT inte är standard i Windows? Varför inte???

En BT stack är alltså en drivrutin i datorn som tar hand om BT kommunikationen precis som din dator har en USB stack som tar hand om allt vad gäller USB. För mac är det ju lätt, det är monopol. Men på windows så finns det ju många tillverkare av BT chip precis som det finns av nätverkskort, wifi osv. Alltså levererar BT-chip tillverkarna EGNA BT stackar och dessa är annat än stabila. Dell är skräckexemplet - dom fungerar aldrig och första operationen man måste göra är att radera dom från jordens yta och byta till MS egen.

Ursprungligen av pesc:

Du talar om drivrutiner. MS tangentbord har redan nu drivrutiner för Windows och Mac. Man undrar varför eftersom de har en egen USB-plupp. Är installation av drivrutiner verkligen nödvändigt, kan de inte bara följa vanlig USB-standard för tangentbord?

Klart det finns en standard för detta, men vad händer med alla multimediaknappar, scrollhjul och annat skit som tillverkarna vill få med som INTE finns (eller fanns kanske) i USB stacken. Det är ju också mycket BILLIGARE att inte behöva emulera ett USB HUD tangentbord i hårdvara i "dongeln" utan låta mjukvaran i datorn ta hand om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-09 10:39
Ursprungligen av studiox:

En BT stack är alltså en drivrutin i datorn som tar hand om BT kommunikationen precis som din dator har en USB stack som tar hand om allt vad gäller USB. För mac är det ju lätt, det är monopol. Men på windows så finns det ju många tillverkare av BT chip precis som det finns av nätverkskort, wifi osv. Alltså levererar BT-chip tillverkarna EGNA BT stackar och dessa är annat än stabila. Dell är skräckexemplet - dom fungerar aldrig och första operationen man måste göra är att radera dom från jordens yta och byta till MS egen.

Finns det inte flera leverantörer av USB-chip? Varför har Windows inbyggt USB-stöd men inte BT-stöd? Varför kan inte en BT-stack vara lika stabil som en bra USB-stack? Du får det att låta som om Windows situation med instabila BT-stackar (har ingen färsk erfarenhet själv av Windows) är någon sorts teknisk naturlag.

Jag använder BT-tangentbord till Mac och har aldrig upplevt något problem. Tycker absolut inte att det var krångligt. Så varför skulle det behöva vara det på Windows?

Det låter som att Microsoft har problem med sina mjukvarulösningar så de gör speciell hårdvara för att gå runt det. Microsoft. Jag säger då det.

Ursprungligen av studiox:

Klart det finns en standard för detta, men vad händer med alla multimediaknappar, scrollhjul och annat skit som tillverkarna vill få med som INTE finns (eller fanns kanske) i USB stacken. Det är ju också mycket BILLIGARE att inte behöva emulera ett USB HUD tangentbord i hårdvara i "dongeln" utan låta mjukvaran i datorn ta hand om det.

Du sade att en anledning till att inte använda BT var att man då behövde installera drivrutiner? Men det slipper man ju inte ändå, för här har vi något så avancerat som ett tangentbord. Mer krångel får att vi inte emulerar ett USB HUD, men det blir billigare? MS i ett nötskal?

Herregud. Apple har ju till och med sladd på sitt tangentbord med numpad. Så en liten liten pytte usb-plugg gör inte mycket skada. Ni ska de den där pluggen om det är samma modell som till Arc Mouse, grymt liten!

Logitech kör egen radio på alla deras seriösa möss - tur det. Stabilt och fint. Snabbt.

Kör en Mac Mini väggmonterad bakom teven.
Problem varje gång faktiskt, med att datorn varje gång jag sätter på den, öppnar BT-assistenten och börjar leta mus. Tangentbordet är aldrig problem, men musen (kört med både Apples egen och en Logitech och en Microsoft - samma sak med alla) Ibland hittar den, men för det mesta är det ett jäkla meckande, och utan en trådad gammal logitech att starta själva pairingen med hade jag inte klarat mig.

Sen tangentbordet - inga såna uppstartsproblem, men tyvärr tappar den kontakten nån gång var 10e minut ungefär (är väl nån strömsparfunktion som jag inte vet hur man stänger av eller ökar tiden på) vilket stör mig med ett meddelande ca 10 gånger per långfilm man kollar på.

Numera orkar jag inte mustjafset längre, så jag kör en underbar liten Microsoft Notebook-mus trådlös med radio (tappar aldrig kontakt och hittar alltid från första sekund vid uppstarter) tillsammans med mitt Apple-BT-tangentbord, som trots problemen är för snyggt för att bytas ut.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-01-09 14:31

Den här tråden var ju faktiskt helt skrämmande off-topic

Det var rätt snyggt tycker jag nog men för att verkligen funka som ett "sofftangentbord" måste det ju ha en touchpad eller en styrpinne.

Ursprungligen av urkan:

Den här tråden var ju faktiskt helt skrämmande off-topic

Håller med. Har nu tagit bort några offtopic-inlägg.

/Mod

Jag har inte så mycket till övers för trådlöst (allt jag testat har laggat för mycket) men jag gillar verkligen Microsoft tangentbord och möss i övrigt. Jag bara använt Microsoftmöss i rätt många år nu, sedan Mac OS X kom tror jag. För något år sedan köpte jag Natural Ergonomic Keyboard 4000 och det tog en stund att lära sig men nu känns det bara fint. Som mus använder jag Laser Mouse 6000.

1
Bevaka tråden