Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur i hela friden får man fastnummer?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • City
  • 2010-01-08 15:37

Som rubriken lyder undrar jag hur man ska bete sig till för att få tag i en fastlina till företaget.
Vi har tidigare kört med hederligt analogt abonnemang vilket avslutades för knappt ett år sedan men nu har det blivit aktuellt för oss med fastnummer igen.

1. Telia ville ha 900 Kr plus avgift för tekniker 1600 att återinsätta vårt gamla nummer i samma lokal = big nono

2. Bredbandsbolaget som vi har bredband hos erbjöd inte IP-telefoni

3. Tele2 kunde inte hjälpa mig i chatten för kundtjänst. Se själva,

15:16 - vi har tidigare haft telefon via telenätet med Telia men just nu har vi ingen telefon, har ni någon tjänst att erbjuda för fast telefoni eller IP telefoni med låg kostnad och möjlighet till ett fastnummer?
15:17 - Fast telefoni - Företag - Tele2
15:18 - Titta på vår hemsida via länken vad vi kan erbjuda och hur du tecknar.
15:18 - Är det något annat jag kan hjälpa dig med?
15:18 - jag har kikat på den länken
15:18 - om jag klickar på "beställ SIP" så kommer jag bara till en infosida och sedan till höger knapp till kontakta mig/kontakta er
15:19 - Då fyller du i uppgifterna och blir kontaktad.
15:19 - men jag kontaktar er nu?
15:22 - Du kommer bli kontaktad av oss angående information och priser.
15:23 - Tillåt mig att le lite, men vad är meningen med den här chatten om jag inte kan få prisuppgifter här?
15:25 - Jag har inte prisuppgifterna här då den tjänsten tillhandahålls av en annan avdelning och där finns också säljarna som säljer denna.

Det finns en uppsjö av hemsidor för IP-telefoni men alla är gräsliga, ofärdiga, listar inga som helst priser, endast för privatpersoner etc etc
Har även kikat på mobiltelefon med fastnummer men då visas inte fastnumret när man ringer ut.

Går det som företagare inte att få tag i ett fastnummer utan att bränna en hel dag på att leta ihjäl sig?

Haha sinnes...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 15:57

Vad menar du med fastlina om det inte är Telia som du vill ha det hos?
Jag har IP-telefoni som ligger på en router som jag kan flytta runt hela världen
och då kan jag ringa till samma priser som om jag var på hemma kontoret
även om jag är på semester eller i ett fritidshus i skärgården.

Jag har ett företagsnummer och ett hemnummer på samma router och de visas
på nummerpresentatör när jag ringer.
Jag har abonnemang hos AllTele och har då billiga utlandssamtal också.
AllTele

  • Medlem
  • City
  • 2010-01-08 16:37

Jag kanske var otydlig, fastlina för mig betyder nummer med riktnummer, vilken teknik sedan är rätt oväsentligt.
Ska kika på Alltele där finns priser, där går det att beställa. Tack

Telia ville altså ha 2500 spänn för att kunna ge dig en telefon?
Det företaget är ju förfan sanslöst!

Köp ett Skype-nummer?

  • Medlem
  • City
  • 2010-01-08 17:08

Japp Telia kändes old fashion även om dom blivit bättre med sina mobiltjänster...
Skype krävs det väl speciella telefoner/en dator för?

Det fick bli Alltele dom hade även 0 mån i bindningstid. Tummen upp för Friend och AllTele

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 17:24

Skype är annars grymt smidigt

att vara beroende av bredband för att ringa har jag aldrig varit glad att ha. Även om det är stabilt och så. Bredbandsbolagets tjänst har fungerat bra. Tele2 fungerade väldigt dåligt.

Har bytt till telia (med telejack) (från tele2) som privatperson. Väldigt nöjd.

Mitt råd är att ringa till telia igen och försöka prata lite med dem. Om det inte går den gången så kan man försöka igen. Tillslut hittar man någon som ger rabatt eller är mer generös.

Fast lina är passe - det är snart över. IP-telefon gäller - snart är allt IP-telefoni. Osäkerheten är bara en psykologisk grej. Skype funkar. jag känner 5 pers och familjer som kört det i flera år nu. Man köper ett nummer för...20-30 spänn i månaden? Minns inte. Väntar bara på att iPhone-appen ska bli något att ha (pusch) - då blir det perfekt. Att sitta på ett WiFi-fik i London och prata gratis med vän i Tokyo är inte fel.
När det psykologiska släpper - när gammelgenerationerna dör ut - så dör den fasta telefonin också. Telias sladdars framtidsvärde vilar endast på att man kan köra bredband på dom. :-D. Någon annan uppgift i framtiden kommer dom inte att ha.

Ursprungligen av Zimmerman:

Fast lina är passe - det är snart över. IP-telefon gäller - snart är allt IP-telefoni. Osäkerheten är bara en psykologisk grej. Skype funkar. jag känner 5 pers och familjer som kört det i flera år nu. Man köper ett nummer för...20-30 spänn i månaden? Minns inte. Väntar bara på att iPhone-appen ska bli något att ha (pusch) - då blir det perfekt. Att sitta på ett WiFi-fik i London och prata gratis med vän i Tokyo är inte fel.
När det psykologiska släpper - när gammelgenerationerna dör ut - så dör den fasta telefonin också. Telias sladdars framtidsvärde vilar endast på att man kan köra bredband på dom. :-D. Någon annan uppgift i framtiden kommer dom inte att ha.

Om nu bara skype skulle fungera sådär bra som alla säger? Jag använder det Dagligen. Jag har inget val där jag befinner mig. Jag _hatar_ skype-out. Det fungerar snudd på aldrig. Visst, du kan ringa till dina vänner gratis, fine. Men ska du ringa till skatteverket (eller något annat seriöst) och hamnar i kö, då är det fan inte skoj. Jag har blivit bortkopplad så många gånger att det gör ont, och det är jag inte ensam om. Det första jag skaffar när jag kommer hem är en fast lina i väggen.

Fast än så länge är det inte särskilt psykologiskt att nödsamtal inte fungerar tillfredsställande via varken Skype eller ip-tele. Men jag håller med, snart tror jag att den fasta telefonin är borta.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-15 10:08

Nåja, hur man än vänder på det, så kommer man inte ifrån att 2 koppartrådar med analog signal är betydligt mindre känsliga för störningar än vad IP-telefoni är.
Vi hade ju en "incident" på univ för några år sen när det var ett långt strömavbrott i Lund. Alla telefoner gick ner, alla datorer, alla nätverk omedelbart. Larmsystem, serversystem osv efter någon timme, sen började mobiltelefonin få problem med basstationerna osv och man kunde ju inte ladda telefonerna igen. Då började folk bli svettiga, för kommunikationen bröt samman. Nu varade inte strömavbrottet i mer än runt 6 timmar, men hade det varat, säg, 24 timmar då hade det börjat bli en riktig kris. Hade det då blivit ett nödläge under den tiden vette sjutton vad man gjort. Köra runt till brandstationen och sjukhuset och be dem komma?

Även om växlarna också är beroende av ström så är dessa placerade i hus med dieselkraft vilket inte många basstationer är, en fast telefon "hemma hos" är inte beroende av ström (om du iaf har _någon_ telefon som inte är fancy, typ en hederlig "Dialog") direktkopplad i väggen.

Jag ringde Telia för att avboka min analoga telefonlina eftersom alla ringer till min mobil, antagligen för att dom tror att jag är mer nåbar den vägen. Telia ville ha typ 550:- för teknikeravgift och jag skulle ändå vara tvungen att betala 87:- för nätavgift för mitt bredband. Detta skulle innebära att jag på ett år inte har förtjänat nåt alls (grundpriset är 140:- för fasta linan). Telia föreslog deras IP-telefoni som skulle kosta 80:-/m.

@klarabara – Skype är en sorts mjukvaru-IP-telefoni. Det som ovannnämnda AllTele och andra telefonbolag levererar kräver en hårdvarupryl och kanske kan fungera bättre än Skype? Vilt optmistisk gissning baserad på inga som helst erfarenheter eller kunskap!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-09 05:11
Ursprungligen av Konfysius:

@klarabara – Skype är en sorts mjukvaru-IP-telefoni. Det som ovannnämnda AllTele och andra telefonbolag levererar kräver en hårdvarupryl och kanske kan fungera bättre än Skype? Vilt optmistisk gissning baserad på inga som helst erfarenheter eller kunskap!

Min mor och far hade IP-telefon genom Bahnhof och det funkade så enorm dåligt att de återinstallerade sin fasta telefon genom kopparnätet. Det kopplade ner var femte minut, låg nere hela dagar utan möjlighet att ringa SOS eller support. Det var för mindre än ett år sen. Det hade väl inte varit någon större fara om det inte vore så att deras porttelefon var kopplad till den fasta telefonen vilket innebar att de fick springa ner fyra våningar och öppna varje gång man kom och hälsade på för att telefonen låg nere. Skoj!

Jag tror inte att man behöver fast telefon längre med mobilernas intåg men det finns tillfällen då de är bra att ha - vid t.ex. nödfall, strömavbrott osv.

När ISP-er (ComHem etc) erbjuder telefoni så är det också IP-telefoni. Denna IP-telefoni är då kopplad till vanliga telefonväxlar, men det är också Skype så klart. Internet används som en del av vägen mellan samtalspartners.

Ursprungligen av Konfysius:

@klarabara – Skype är en sorts mjukvaru-IP-telefoni. Det som ovannnämnda AllTele och andra telefonbolag levererar kräver en hårdvarupryl och kanske kan fungera bättre än Skype? Vilt optmistisk gissning baserad på inga som helst erfarenheter eller kunskap!

Konfysius: Det är säkert annorlunda o bättre. Mitt inlägg var främst för att Zimmerman kände många som använt det i flera år..

Ja hur i hela friden får man ett fast nummer.. jag har nu beställt ett för nästan tio dagar sedan av Universal, de har fortfarande inte lyckats koppla in den. Fyra dagar för inkoppling, sen 1-5 dagar för att en tekniker ska titta på det. Funkar det inte klockan fem idag så anlitar jag telia istället. Hur länge efter får man nu hävda på distansköpslagen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-09 09:21

Du har 14 dagars returrätt på varan enligt distansköpslagen, från och med det datum du har mottagit varan. Dock vet jag inte hur det fungerar med tjänster men det bör vara samma sak som med en produkt.

Universal skickade en ny tekniker _samma dag_ som fixade telefonen, superbt!
No more skype!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-13 18:08

Cellip har bra tjänster till företag. Har själv ett abonnemang till företaget hos dem och det fungerar bra.

IP-telefoni för företag och privat | Cellip

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-21 11:23

Jag använder ungefär uteslutande Skype. Har både Skype in, Skype Out och ringer gratis till alla fasta telefoner i Sverige (för några kronor i avgift per år).

Men nu har jag ett litet problem. Behöver ringa Skatteverket och be om anstånd, sitter fast i Thailand till mitten av maj, minst. Men se 0771-nummer kan man inte ringa (number not recognized). Någon som vet hur man gör ett 0771-nummer till ett internationellt nummer så Skype känner igen det?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-21 11:53
Ursprungligen av Stig R:

Men nu har jag ett litet problem. Behöver ringa Skatteverket och be om anstånd, sitter fast i Thailand till mitten av maj, minst. Men se 0771-nummer kan man inte ringa (number not recognized).

På Skatteverkets hemsida står det Från utlandet ringer du +46 8 564 851 60

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-21 16:53

Tack! Nu har jag fått anstånd.

1
Bevaka tråden