Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk låter konstigt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en ny hårddisk til min macbook (1:a generationen) då den som satt i både började bli för liten, och var på väg att packa ihop. Köpte en Western Digital Scorpio Blue, som enligt den information jag fann på nätet skulle fungera.

Har haft hårddisken installerad i en dag nu, så har jag märkt ett konstigt beteende. Jag har märkt att den tycks spinna upp och spinna ner, det hörs tydligt från den, låter ungefär som ett kort "bzzt". Det är inget klickande som jag läst en del skriver om tidigare och i andra forum. Samt att det verkar som att det endast sker när jag jobbar med datorn, när datorn bara idlar hör jag inget av det beteendet.

I övrigt fungerar hårddisken bra, har inte märkt av några konstigheter, den är (känns) lite snabbare än den jag byte ut och de problem med läsning och skrivning som den hade existerar inte med den nya hårddisken.

Har du kollat om datorn försöker tvinga ner den i vila på fel sätt?

Det finns i inställningar/energispar "Sätt hårddiskar i vila".
Händer det ngt om du ändrar här?

Ursprungligen av Goflorp:

Har du kollat om datorn försöker tvinga ner den i vila på fel sätt?

På vilket sätt skulle datorn vilja gå ner i vila när jag använder den? Aldrig under mina 9 år som os x användare har jag haft något som försöker tvinga ner datorn i vila under användning.

Ursprungligen av Goflorp:

Det finns i inställningar/energispar "Sätt hårddiskar i vila".
Händer det ngt om du ändrar här?

Nej, den inställningen är inte aktiv, och vad skulle det ha med problemet och göra? Jag skriver ju att problemet/ljudet uppkommer endast när jag sitter vid datorn och arbetar och inte annars.

Jag avsåg att datorn försöker tvinga ner din hårddiskk i vila, kan det vara ett möjligt fel kanske.
Inte att datorn försöker gå i viloläge.

Det har vidare funnits en Firmwareupppdatering som gållt för en del bärbara och deras maskiner.
KAN ju vara som så att du när du bytt hårddisk så omfattas din dator av detta problem.
Hårddisk spann upp och ner, ibland frös maskinen någon sekund (troligen i väntan på spinup).

Kan man hitta andra med problem med den här driven? Eller var alla samstämmiga att den funkar och är bra när du kollade på nätet innan köpet?

Senast redigerat 2010-01-08 18:51
  • Medlem
  • 2010-01-08 18:52

Gör upp privat om ni har något otalt med varandra.
Admin

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-01-09 21:33

Har satt en WD Scorpio Blue 500 GB i min MacBook 4,1 och den låter precis som du beskriver det. Klickar ibland efter läsning och bzzz:ar lite emellanåt. Vissa diskar låter, andra inte.

Ursprungligen av foxcat:

Har satt en WD Scorpio Blue 500 GB i min MacBook 4,1 och den låter precis som du beskriver det. Klickar ibland efter läsning och bzzz:ar lite emellanåt. Vissa diskar låter, andra inte.

Skönt och höra fler med liknande erfarenhet, dock så klickar min inte utan endast bzzz:ar lite, dock endast när man aktivt sitter vid dator, står den bara på utan att jag sitter vid den hörs inget.

Allt kanske är i sin ordning då. Väntar på besked från tillverkaren om allt är som det ska eller om det är något fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-09 21:51

Kan det vara så att den swapar med HD istället för med ram, kolla under Page In/Page Out i aktivitetshanteraren. Kanske har du något RAM instensivt igång (rosetta?) som gör att den måste swappa?

/TAngen

Ursprungligen av Tangen:

Kan det vara så att den swapar med HD istället för med ram, kolla under Page In/Page Out i aktivitetshanteraren. Kanske har du något RAM instensivt igång (rosetta?) som gör att den måste swappa?

/TAngen

Inget sånt, det låter oavsett om datorn är nystartad eller varit på i flera timmar. Rosetta har jag inte ens installerat.

Men det verkar som den ska låta precis som jag beskriver enligt tidigare svar i tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-09 22:03

Ok. bra att du kollar med tillverakren - för man kan inte vara nog försiktig, ha bra backup bara så löser det sig

1
Bevaka tråden