Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Keynote -> DVD via FCP/FCE?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 13:47

Vet inte om detta är rätt forum, men jag chansar. Jag har en Keynotepresentation som består av ett vanligt bildspel, text och rörligt videomaterial. Jag har försökt få till en vettig export till DVD, men det blir klart undermåligt.

Nu undrar jag om det är något jag kan göra via FCP eller FCE. Eller om jag ställer frågan så här; går det överhuvudtaget och i sådana fall med vilka hjälpmedel? (Jag har googlat mig blå…)

Senast redigerat 2010-01-07 14:15

På vilket sätt blir det undermåligt? Tänk på att DVD (antar att du menar DVD-video och inte data-DVD) är PAL/NTSC så din upplösning kanske är väldigt mycket lägre än ditt bildspel.
Vad har du valt för upplösning i ditt blidspel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 14:18

Text och loggor blir oskarpa. Skivan ska spelas upp på en vanlig 16:9 42" LCD. Jag vet att DVD-formatet inte är det bästa. Men om jag gör ett projekt i, säg Fotomagico, så blir motsvarande grafik knivskarp.

Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig mer då du inte svarar på frågorna.
Jag får önska dig lycka till med ditt problem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 15:07
Ursprungligen av hummel:

Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig mer då du inte svarar på frågorna.
Jag får önska dig lycka till med ditt problem!

Sorry - försöker i vanlig ordning göra fyra saker samtidigt! Jag har prövat att göra bildspelen i lite olika upplösningar. Dels med någon av de i Keynote fördefinierade varianterna och dels med anpassad upplösning. Bl a motsvarande skärmens (TV:n) upplösning. Jag märker ingen påtaglig skillnad, vilket får mig att tro att det är vid själva exporten jag gör något fel.

Den färdiga DVDn blir väl alltid 720x576 i upplösning oavsett hur ursprungsmaterialet ser ut?

Varför inte spara/exportera som quicktime-film i lämplig HD-kvalitet direkt från Keynote och låt (kundens?) dator spela upp på tv-n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 09:18

Dessvärre är DVD den enda vägen jag kan distribuera materialet. Men jag ska se om jag kan ta in en QT exporterad ur Keynote och sedan färdigställd i FC.

PAL ser alltid för jävligt ut på dator - den färdiga dvd'n ser sedan acceptabel ut på en teve.

Exportera ut från Keynote till t.ex. HD 720p och högsta kvalitet, stor. Dra sedan denna fil till Toast och bränn DVD'n på bästa kvalitet. Det kommer att bli finemang.

Jag utgår ifrån ann projektet verkligen är gjort i 16:9 - t.ex. 720. (att jobba i 1080 - om det går (var ett tag sedan jag körde Keynote) är overkill när allt ändå ska sluta som PAL DVD).

Varför man ska blanda in FCP hajar jag inte. Det är nog att gå över ån efter vatten,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 09:30
Ursprungligen av Zimmerman:

PAL ser alltid för jävligt ut på dator - den färdiga dvd'n ser sedan acceptabel ut på en teve.

Exportera ut från Keynote till t.ex. HD 720p. Dra sedan denna fil till Toast och bränn DVD'n på bästa kvalitet. Det kommer att bli finemang.

Varför man ska blanda in FCP hajar jag inte. Det är nog att gå över ån efter vatten,

Tackar för tipset!

Toast är guld. Snabbt och enkelt. Dessutom gör man lätt en DVD utan en massa grafik/meny-tjafs om man vill. Bara att välja "Inga menyer" och Autostart och Spella allt. Den DVD stoppar kunden/mottagaren bara in i en DVD-spelare och den kickar igång av sig själv och loopar i evighet :-D.

1
Bevaka tråden