Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nano - Syntax Highlighting (OSX)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja hur gör man detta i OSX?
I Linux är det bara att lägga till:

include "/usr/share/nano/*.nanorc

till .nanorc i sin hemma mapp, men verkar inte finnas något /usr/share/nano i OSX öht.
Någon som vet hur man då kan lösa det?

Jag och vi/vim kmr inte riktigt överenns.

Prova att kopiera /usr/share/nano från Linux och lägg på lämpligt ställe, t. ex. på samma eller i ~/.nano.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-07 20:47
Ursprungligen av Marcus K:

Prova att kopiera /usr/share/nano från Linux och lägg på lämpligt ställe, t. ex. på samma eller i ~/.nano.

Lämpligt ställe är i hemkatalogen, men inte i /usr/share. /usr/local/share/nano är en bättre plats.

(Enligt konventionen för mappstrukturen under Unix, så är det mesta i /usr "ägt" av den som utvecklat eller satt samman systemet, i det här fallet Apple. Gör man egna tillägg lokalt ska de läggas i /usr/local som i övrigt har samma struktur som /usr. Då slipper man risken att Apple skriver över ens ändringar, även om den är liten.)

$ whereis nano 
/usr/bin/nano

Från manualbladet:

Citat:

nano will read initialization files in the following order:
SYSCONFDIR/nanorc, then ~/.nanorc. Please see nanorc(5) and the exam-
ple file nanorc.sample, both of which should be provided with nano.

Så lägg din konfigrationsfil på något av de ställena.

"command include not understood"

Är det något knep med den versionen som ingår i OSX eller? =/ Hmm...
Kan la säga att jag även försökt att tx.e kopiera hela innehållet i c.nanorc tx.e till .nanorc utan något vidare resultat (kmr dock inte ihåg vad det resulterade just n, men fungerade icke).

Hittade en ganska basic nanorc nu för objective-c som verkar fungera, men ska se om jag inte kan fixa iordning den så den fungerar för mig.

Iofs hjälper det ju inte så mkt o man skulle använda nano till något annat språk, men använder bara C iaf just nu.

Thx för tipsen.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-07 22:13

Nu tittade jag lite till på nano under Mac OS X, och den version av nano som följer med snökatten är ganska gammal - 2.0.6 från 2007 jämfört med den aktuella versionen 2.2.0. Dessutom verkar inte Apple ha med en fullständig distribution av nano (i likhet med många andra Unix-program som följer med).

Mitt råd blir således att hämta en ny och aktuell version av nano, kompilera och installera den i /usr/local och utgå ifrån den. Kolla bara att /usr/local/bin ingår i din $PATH (det bör den göra).

2.2.1 är den senaste versionen.
GNU nano

Edit: Och installerar du denna kommer den hamna i /usr/local/bin, som antagligen har lägre prioritet än /usr/bin/ i din PATH, så fippla om ordningen på mapparna i /etc/paths så att /usr/local/bin kommer före /usr/bin.

Senast redigerat 2010-01-07 22:33

Jag tycker ofta att det snabbt blir ohanterligt att bara installera allt rakt av i /usr/local. När du bara installerar olika program fungerar det bra men vad händer om du vill installera två olika versioner av något eller ta bort ett program du redan har? MacPorts har ett ganska bra system som jag brukar rekommendera. Det håller även koll på vilka beroenden som måste uppfyllas och installerar det också.

Själv kör jag med ett separat katalogträd liknande det MacPorts använder. Jag installerar program i /pkg/namn/version och låter en symlänk peka från /pkg/namn/bin till bin i versionen jag oftast använder. Efter att jag installerat eller tagit bort något kör jag ett par script som skapar symboliska länkar i /pkg/bin till de olika programmen i /pkg/program/bin. På så vis kan jag byta version genom att ändra en symlänk. Tar jag bort ett program behöver jag bara ta bort det programmets katalog och köra scriptet som bygger om länkarna i /pkg/bin. Då är det aldrig någon fundering över vilka filer som hör till vilket program. Oftast sparar jag även källkod i /pkg/namn/src tillsammans med config.log så att jag vet vad jag gjorde när jag ska installera en ny version.

Det finns naturligtvis många andra sätt att göra på. Vill man inte hålla på och pilla själv utan bara att det ska fungera är MacPorts utmärkt.

1
Bevaka tråden