Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker erfarenheter av one.com

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det var den enda 99-tråden jag hittade om One.com, så jag fortsätter i den. Vi har en egen domän, till vilken är kopplad ett tiotal mailadresser. Vi har – ännu – ingen hemsida. One verkar vara ett billigt alternativ och jag tänkte bara kolla om det är någon här som har erfarenhet av One och om det funkar bra med en egen domän men ett gäng mailadresser hos dem.

Ni som har gjort det tidigare, är det svårt att flytta en domän och tillhörande mailadresser?

Ovanstående inlägg har brutits ut från en annan tråd. Bara för att det finns en tråd som berör one.com, så betyder det inte att alla frågor som någonsin dyker upp om det företaget ska ligga i den tråden.

Det här är en ny fråga, och förtjänar en ny tråd.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-27 11:45

Man brukar säga att man får vad man betalar för. Och det stämmer väl på sätt och vis.

One.com är rätt så risiga... dåligt teknikstöd, kan stänga av folk på lösa grunder om dom använder för mycket resurser, fram tills nyligen hade dom bara POP och inte iMap.

One är ändå helt OK i webbhotelltjungeln, finns många aktörer där du får lägga på minst en nolla på priset för sämre service.

Hur som helst så rekommenderar jag inte att använda dem för mailhosting.

Men om man kan styra om MX records hos one (va länge sedan jag kollade in på ett konto) och ni inte tar hemsida allt för seriöst, vet att ni inte kommer köra några avancerade grejer, så kör one och lägg mailen på Gmail. Då blir det lika billigt.

Just ja, det är i princip omöjligt att komma ur ett one.com-avtal, så se till att domänen är reggad på ditt namn redan innan du beblandar dig med dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-27 11:48

PS. Om det är nån sorts företagande ni driver med dessa mailadresser så hoppas jag att du ser att det finns nån slags värde i att lägga en hundring i månaden för ett hostingföretag med lite högre profil.

Även om de också kan strula, så ser det väldigt cheap ut om mailen studsar och det framför att det är one.com.

Körde med one.com i sex år. Inga problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-27 12:46

Jag har one.com till bandet, har kört i snart två år. Inga driftstörningar i vare sig http eller mail, uppladdning med ftp och riktigt billigt. Har inget att klaga på och kan bara rekommendera.

Tja, om du vill ha ett billigt alternativ för epost och ev hemsida så är Manufrog.se billigare (100 kr/år och ingen uppläggningsavgift) och jag skulle säga betydligt bättre/kunnigare på supportsidan. Dessutom väldigt trevliga
Även om servrarna ligger i USA (företaget och support i Sverige) så har inte jag haft problem med hastigheten
Visst, du får mindre utrymme, 350 MB men utan en tung hemsida räcker det väl gott

Jag har tidigare använt one och har kanske inte så mycket att klaga på förutom att chatsupporten inte är särskilt kunnig när det strular till sig och epostsupporten varit lite långsam.

På din fråga om det är svårt att flytta en domän är svaret nej. Den ska "pekas om" och hos säväl one som Manufrog har manula om hur man gör. Det som tar mest tid är att läsa hur man ska göra - att göra det går sedan snabbt

Jag har använt one i 5-6 år och det har funkat helt perfekt. Nu är jag ingen särskilt krävande användare, men med den reservationen så är jag hundra procent nöjd.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-10-28 20:38

Jag har en one.com domän sedan ett par år tillbaka. Mest för att ha domänen reserverad. Det funkar helt kanon med mail och allt!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-28 23:14

Var på väg att skaffa one.com webhotell för ett tag sedan. Men eftersom jag inte kunde ha domänen kvar hos loopia eller godaddy som jag använder just nu, så blev det inget av. Så även om jag inte vet hur bra de är, så är det någonting att tänka på att du måste flytta domänhanteringen till one.com (åtminstone var det det svaret jag fick när jag frågade)

Gäller inte detta alla webbhotell? Vilka webbhotell erbjuder plats utan att kräva att också hantera domänerna? Vill veta - intresserad.

Ursprungligen av ufred:

Var på väg att skaffa one.com webhotell för ett tag sedan. Men eftersom jag inte kunde ha domänen kvar hos loopia eller godaddy som jag använder just nu, så blev det inget av. Så även om jag inte vet hur bra de är, så är det någonting att tänka på att du måste flytta domänhanteringen till one.com (åtminstone var det det svaret jag fick när jag frågade)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-10-31 10:07
Ursprungligen av Zimmerman:

Vilka webbhotell erbjuder plats utan att kräva att också hantera domänerna? Vill veta - intresserad.

Alla erbjuder plats, om man betalar för den, utan att vilja ha kontroll över din domän.
Ett webbhotell som kräver att få kontroll över dina domäner är inte seriösa.

Jag har mina domäner hos .SE http://www.iis.se/ och webbhotell hos Binero och ett par andra.

Ursprungligen av Zimmerman:

Gäller inte detta alla webbhotell? Vilka webbhotell erbjuder plats utan att kräva att också hantera domänerna? Vill veta - intresserad.

Manufrog som jag tog som exempel på ett billigt webbhotell hanterar överhuvudtaget inte domännamn - de kräver att du har dem registrerade på annat håll.
Men det finns många fler - undrar om det inte är undantag att domänen måste vara registrerad på samma ställe.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-04 00:03
Ursprungligen av Zimmerman:

Gäller inte detta alla webbhotell? Vilka webbhotell erbjuder plats utan att kräva att också hantera domänerna? Vill veta - intresserad.

tja...jag har mest erfarenhet från webhotell i USA(googla på webhotell och rebate coupons så får man upp en drös..Dreamhost hade jag ett tag..

Men nu sist så hade jag Binero i 14 dagar. Men de funkade inte för mig, så det blev inte längre. (Edit: inget ont sagt om Binero, väldigt bra support, även om de inte kunde hjälpa mig(de hade inte den funktionen jag var ute efter)

Ursprungligen av Arnold Corns:

@ufred: Vad skulle problemet vara att flytta domänhanteringen till one.com?

Att de just krävde att jag flyttade domänhanteringen av domänen jag ville använda till dom. Det är oseriöst. Jag vill ha så mycket kontroll jag kan över mina domäner och administrationen blir betydligt enklare om jag kan se alla mina domäner på ett ställe. Kort sagt, jag fick inget val.

Domänflytt från One till MobilMe

Har just skaffat mig en .se domän genom One. Kan jag flytta över den till en annan värd t ex MobilMe? Är det någon som vet hur man bär sig åt...

Nu har det gått några veckor sedan jag flyttade domän och mail till one.com och jag är helnöjd. Hittills har det inte varit några problem över huvud taget. Det enda negativa jag har hittat är att deras verktyg för att göra webbsidor bara funkar med Explorer.

Tack för alla svar och all värdefull information.

@ufred: Vad skulle problemet vara att flytta domänhanteringen till one.com?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2009-10-30 22:27

One.com funkar så länge allt funkar. Så att säga. Kräver alltså teknisk kompetens, vilket avspeglar sig i priset.

Min erfarenhet är att behöver du något som är mer än sur mejlsupport, välj någon annan.

Jag har använt one.com till olika sidor i kanske två år. Jag har inte haft några problem alls. Men som sagt, de har vissa tekniska begränsningar. Till exempel så har man bara tillgång till en MySQL-databas. Men har man inte jättestora tekniska krav, så tycker jag att one är att rekomendera.

Citat:

Min erfarenhet är att behöver du något som är mer än sur mejlsupport, välj någon annan.

Det håller jag inte alls med om. One.com har chat-support dygnet runt. Svenska på dagtid och engelska resten av dygnet. Där kan man få svar på sina tekniska frågor direkt. Har aldrig behövt vänta mer än en minut på ett supportsvar där.

Jag har One.com för min hemsida och tre av min vänner, samt att jag har gjort två hemsidor till vänner som också har one.com. Det har alltid fungerat bra, aldrig varit med om att det varit "nere", vad betyder ens det? Tycker många klagar om detta. Hade kontakt med deras support via eng. språkig chat precis när jag hade köpt mitt hotell och jag fick reda på precis vad jag ville få reda på.

Nu har snart ett år gått för min hemsida, får se vad som händer då. Får man bara en/två fakturor via mail?

  • Medlem
  • City
  • 2009-12-22 11:14

Det som är oerhört störigt med one.com är deras DNS-hanterare. Krångligare/sämre uppbyggd lösning får man leta efter.

Jag har problem med one.com just nu

Har en kompis som jag hjälpt switcha, allt funkar bra till just idag.

Han har galleritjänsten de erbjuder och egen domän (Vlkomen till Hasses !)

Logga in, försöker ladda upp bilder. Funkar icke.

Jag har provat med OSX (Safari, Firefox, Safari med "User Agent" och Explorer 6,7,8 etc)
Inget fungerar

Jag har dratt igång en ubuntu och provat Firefox där och ngn inbyggd hemsk sak (Konquerror?)
I FF Ubuntu får jag åtminstone ett felmeddelande.

Enligt honom så funkade det i morse på PC? (Explorer)
Det HAR fungerat tidigare på Macen.

Är det ngn annan med one.com som har liknande erfarenheter ?

Jag har haft one.com hela tiden, jag är inte särskilt krävande.. tycker deras chatt-support har varit najs. Fick ypperlig hjälp när jag ville använda gmail-apps att ta hand om min domän-mail..

Ursprungligen av klarabara:

Jag har haft one.com hela tiden, jag är inte särskilt krävande.. tycker deras chatt-support har varit najs. Fick ypperlig hjälp när jag ville använda gmail-apps att ta hand om min domän-mail..

Min kompis problem är plöstsligt förbi..

Uppdaterade till FF 3.57 och gick till sidan, allt funkade.
INte säkert det har med FF uppdateringen attt göra, de kan ju ha dragit i ngn spak i bakgrunden utan att man vet.

Skönt.

Chatsupporten kunde iofs inget göra, men jag kan inte klaga på attention, att de ville hjälpa och att det fungerade smidigt.
Vi provade några saker och till sist fick vi ge oss och jag ombads maila till supporten.
Fick namn och trevlig kontakt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-09 03:06

Pratade med chatten om ett liknande problem, kunde inte ladda upp filer på min server via ftp. De sa att de höll på att flytta all data till andra servrar med uppgraderad kapacitet och hade därför skrivskyddat alla konton medan de flyttade sakerna. Eftersom det fungerar nu så är de antagligen klara!

Tycker bara att det är lite dåligt att de inte har skickat ut ett mail eller nåt med info, tydligen låste de i princip allt under ett par dagar.

Jag fick ett mail från dem om det, men osäker på om det stod något om låsningen..

Senast jag hade one.com så fick jag inkasso eftersom jag inte betalade räkningen när jag ville säga upp webbhotellet hos dom, när dom sa att man bara kunde riva räkningen så togs det bort automatiskt, så det slutade med att jag fick betala för ytterligare ett år.

Min erfarenhet

Vi har one.com för några domäner men ingen mailserver. Chatsupporten fungerar snabbt och oftast riktigt bra. Men, som några skriver, webbverktyget fungerar bara i Explorers nya versioner som inte finns för Mac. Annars kan jag varmt rekommendera Ballou.se för webb och mailserver, kunnig och trevlig service, fungerar oftast smidigt och felfritt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-11 18:46

one.com för mac och pc?

Hej!
Jag har en webbplats på one.com som är skapad med deras publiceringsverktyg via pc men som behöver uppdateras och administreras även från mac. Är detta möjligt??
Hoppas nån har erfarenhet, tack på förhand!:)

Jag tycker gigantiskt illa om One.com som alltid lyckas få mig att missa betalningen (skickar fakturan sent) och direkt tar förseningsavgift. One.com är inte så billigt som man tror jag kör med namecheap.com för domänköp och hosting istället. One.com är på gränsen till falsk marknadsföring.

Bevaka tråden