Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Barnlekar förr och nu

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varning för nostalgi: Jag har diffusa minnen av en massa utelekar (speciellt på sommrarna) när jag var liten. Vad kallades de? Vart kom de ifrån? Var det nåt lokalt bara på min gata, eller även på andra ställen?

För en lek så har jag för mig att vi (alla gatans ungar) samlades vid "stora stenen" och delade in oss i två stora lag. Ena laget var nåt slags jägare och de andra flydde vilt. Så länge man nudda stenen var man säker. Tror det var bollkastning inblandat. Det fanns gränser för hur långt man fick springa. Man gömde sig och det pågick i timtal. Gick man över till andra laget om man blev träffad? kommer inte ihåg.

En annan lek kunde pågå i dagar. Det var nån hemlig sten inblandad (som alla letade efter tror jag) och en massa konstiga intriger och invecklade regler.

Andra lekar: Ryska posten, krig, mamma pappa barn, inte nudda marken osv.

När man går ut med barnen nuförtiden så slår det en - var är alla andra barn? Lekparkerna är tomma.

Det är sånt här som plötsligt dyker upp i ens huvve när man är småbarnsförälder . . .

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-05 21:54

Det här gjorde vi ofta, i början och mitten av 70-talet.

Röda & vita rosen. Två lag, en skatt göms av ena laget inom ett givet område (vårat var 6 st hyreshus, 3 på varje sida, efter en gata) med en skattkarta som i sin tur göms på någon av deltagarna i det laget. Sedan gäller det att smyga och hålla sig undan, blir man fångad får motståndarna ställa ett antal frågor om vem som har kartan. Sen släpps denne och jakten fortsätter.

En träställning uppbyggd som en knuttimrad fyrkant, ca 3x3m 1,5m hög, men med mellanrum mellan stockarna. Alla klättrar på ställningen utom en som har en boll som skall kastas på någon, bollen får "motas" med huvud och fötter, träffas något annat är man, samma om man nuddar marken. Den som är måste kasta från den punkt där denne fångar bollen.

Krig! Man samlas i ett skogsområde i någon stadsdel, "vårat" hette storberget och låg bakom isladan på Teg. Sen hade vi gängkrig.

Ursprungligen av MatsOlov:

Röda & vita rosen.

Visst ja! Så hette det. Jag var så liten att jag inte riktigt fattade reglerna, sprang mest förvirrat omkring medan de äldre barnen konspirerade för att hitta skatten. Kommer ihåg att jeag en gång blev uppskickad i en lyktstolpe för att hitta något hemligt dokument, för jag var duktig på att klättra.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-05 21:54

"När man går ut med barnen nuförtiden så slår det en - var är alla andra barn? Lekparkerna är tomma."

Dom sitter inne med sina nya Maccar

Yes!!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-06 10:23

På våren snickrade man ju "barkbåtar" och skickade i alla möjliga diken och rännilar.

Vi byggde kojor av alla slag, den bästa som jag och en kompis hade var under ett skärmtak på ett bygglager, ca 6m upp. Vi baxade upp några spånskivor och lade dom på takstolarna, fick klättrade efter en vägg och några stolpar för att komma dit. En låda som bord och några filtar, sedan kunde man hålla sig undan för syrror och "storbarn" länge.

På vinter åkte man miniskidor, grävde snökojor och spelade hockey, antingen på en spolad grusplan, eller så på gatan (med skridskor i bland tom) med ett elskåp som mål om man var ensam eller bara tvä. Tur det var lite trafik på den tiden.

När man blev lite äldre, typ 11-12 så började man med motorer, en kompis hade en 118cc Husqvarna som vi körde med lite. Själv hade jag en 2-petad Husqvarna remjohan.

Men även om morsan för det mesta fick hämta en ute någon stans, så blev hon ju förfärad om man satt inne någon enstaka kväll, huvva

Något som jag tror många föräldrar skulle behöva göra är att själva stiga upp lite tidigare och inte sova bort fm medan barnen sitter vid TV/dator. Själv är jag fostrad till att vakna tidigt, innan jag började skolan såg mornarna ut så här. Upp till sjörapporten, frukost medan man lyssnade på barnradion. Sedan snabbt på med kläderna och ut till lekparken. Det var viktigt att vara där i tid, vid 7, så man han använda grävskopan innan det blev kö! till den

Det var lika när man blev äldre, helgerna väcktes man vid 7-8, efter frukost blev det antingen lek ute eller att familjen gjorde något tillsammans, skid/pulkåkning, fiske, bad mm. Gör lika med min dotter nu.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-07 14:24
Ursprungligen av MatsOlov:

efter frukost blev det antingen lek ute eller att familjen gjorde något tillsammans, skid/pulkåkning, fiske, bad mm. Gör lika med min dotter nu.

Härligt, trevligt att höra att det fortfarande finns såna föräldrar

Jag tänkte skriva lite jag med, men MatsOlov har redan skrivit allt jag tänkte.

Kan tillägga att vi också lekte Röda Vita Rosen med ganska seriöst tortyr, och vi var väl i 10-12 års åldern...

Jag har alltid varit lite stolt över att mina barn (7 och 10 år) har varsin MacBook Pro men måste erkänna att jag undrar om det verkligen var ett så bra val. Vi har massor av små problem, min dotter har ett seriöst beroende. Hon tittar på mycket bra engelsk tv som inte visas här, men det har blivit sånt passivt beteende.

Min son är 10 år och leker nästan aldrig ute själv, kanske lite landbandy på våran gård utanför huset (gammal villa, 100 år i år), själv var jag ute ofta och hade strikt "Var hemma innan 9", sedan 10 osv ju äldre jag blev.

De va' bättre förr (jo, ibland var det det!). Lustigt nog så lyssnar jag på Allad Edwall och "Visst var det bätter men int' var det bra" (sant!)

Hm, MatsOlov skrev kanske inte riktigt all jag tänkte...

LCR

Senast redigerat 2010-01-07 14:56
Ursprungligen av LCR:

Kan tillägga att vi också lekte Röda Vita Rosen med ganska seriöst tortyr, och vi var väl i 10-12 års åldern...

Det vet* jag att det gjordes i min hemby (Röbäck, Umeå) också, men jag var för feg för att vara med

Det skulle jag nog vara nu också.

* "Vet" är ju lite starkt eftersom jag aldrig var med. Men det lät hemskt avancerat vill jag minnas när jag fick berättat för mig hur leken gick till

Ursprungligen av staed:

Det vet* jag att det gjordes i min hemby

Skulle barn göra det (vi gjorde) idag skulle de polisanmälas! Inte för att vi gjorde något fel utan för att samhällets syn på att folk kan avgöra gränserna har ändrats. Det är inte så farligt här i Sverige, men i England har det gått för långt och jag förutspår att samma sak kommer att hända här. (överdriven politisk korrekthet).

LCR

Senast redigerat 2010-01-10 01:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 17:48

Jag och ett år äldre granne startade Krigarklubben när jag var 4 år (han 5), vi var alltid ett lag i Röda Vita Rosen, och vi stred mot dom ett par år äldre grannarna (Roger och Kent) läskigt är bara förnamnet.

Vi lekte något som hette Burken. Kommer inte ihåg exakt hur reglerna var, men man samlades runt en fotboll, en person utsågs som Letare, och han/hon sparkade iväg bollen. Under tiden som han/hon gick och hämtade bollen och lade den på samma ställe den sparkades ifrån, sprang alla andra och gömde sig.

Letaren sprang runt och försökte hitta dom som gömde sig. Om man blev hittat gällde det att hinna först fram till bollen och sätta foten på den, då klarade man sig på nåt sätt, tror jag. Om Letaren kom först till bollen var man ute ur leken.

Låter som kurragömma med dunk ungefär.

1
Bevaka tråden