Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen signal till bildskärm

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att bli tokig.

Har i stort sett testat allt som jag kan testat men ingenting hjälper. När jag slår på datorn (G5 dual 2.0) skickar den inte iväg någon signal till bildskärmarna (2st ACER 19 och 22 tum) .Det låter som att datorn går igång som vanligt men ingenting händer sen. Har PRAMAT och tryckt in knappen som resettar PMU. Har testat alla kombinationer med kablar och bytt fram och tillbaka men ingenting hjälper.

Vad ska jag göra????????
Den som skickar in det vinnande bidraget är jag för evigt tacksam.
Snälla hjälp!:'(

Du hör alltså startljudet när du startar (antar jag eftersom du gjort reset av pram), då borde ju OS X känna av grafikkortet på ett eller annat vis.

Har du provat att starta från skiva som din PM G5's OS levererades med?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-12-06 22:12

Har fått samma problem nu. Sitter med en G4 MDD, uppdaterad till Leopard för några veckor sedan. Har alltid fungerat klockrent. Häromdagen kom det plötsligt en grå skugga över överdelen av bildskärmen, och datorn hängde sig. Startade om – och ingen signal till bildskärm. vare sig med DVI eller analog signal. Blir galen!
Har andra diskar på och har lyckats starta med annan disk, i 10.4-läge. Misstänker fel i Leopard, men kan inte starta skivverktyg till leopard från Tiger-installationen och reparera skivan. Vad gör man?

EDIT: Visade sig vara grafikkortet som dött.

Senast redigerat 2007-12-21 23:56

Plockar upp min gamla tråd igen för samma problem har dykt upp igen efter en uppgradering av RAM minne. Ingen signal till bildskärmen.
Datorn startar som vanligt men min bildskärm säger ingen signal.
Har bytt batteri fram och tillbaka, pram, pmu reset, bytt kablage men ingenting hjälper. Har varit ute på engelska forum och detta verkar vara ett vanligt problem för mac.
Vad kan jag göra?? Kör på en Dual 2.0 Power mac och den har gått som smort förutom vissa små skavanker.
Har haft lliknande problem förut men då har den bara fungerat efter ett lite tag men nu har det gått mer än det och jag börjar få panik.
Hjälp sökes!!!!

Är det samma maskin som för två år sedan och hur löste du problemet då?

Vad händer om du plockar ut det nya RAM-minnet? Kanske det som är opålitligt.

Annars skulle jag gissa att grafikkortet har dött. Hänt för mig på både iMac och PowerBook Pro. Till skillnad från dessa maskiner där hela moderkortet måste bytas, går det väl att byta ut grafikkortet på en G5a.

Jag vet inte riktigt vad som gjorde att den hoppade igång förra gången. Samma maskin som förut och jag har provat plockat ut det nya minnet men ingenting har hjälpt.
Jag har också misstänkt grafikkortet men tråkigt om det är det.
Tror dock att det räcker med att byta ut grafikkortet på min burk.
Finns det andra tips att ta till vid krångel av detta slag????

tack för snabbt svar förresten

Jag har ingen direkt erfarenhet av att pilla inne i en G5, men eftersom dessa problem tydligen har dykt upp vid flera tillfällen kan man misstänka glappkontakt. Går det att kolla anslutningarna till grafikkortet inne i datorn? Ta loss det och sätta tillbaka det? Jag vet inte om garantin ryker av detta men jag antar att du inte har någon längre.

Vet du om jag måste köpa nytt grafikkort vilka som gäller för min mac???

dual 2.0 power mac från 2005

Inte på rak arm, men kolla t.ex. den här tråden för tips

http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/273359-hotta-g5-dual.html

Prova annars att lägga in en köpes-annons här på 99mac. Många här byter datorer (för?) ofta och om du har tur vill någon sälja dig ett grafikkort till ett rimligt pris.

Men försäkra dig först att det verkligen är kortet som är paj, och inte mjukvara, skärm osv.

1
Bevaka tråden