Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad mellan olika hårddisk-modeller i nya iMac? (t.ex. Hitachi och Seagate)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag äger en ny 21,5" iMac som innehåller en 500 Gb Hitachi-disk (Hitachi HDT721050SLA360). Disken är väldigt tyst och behaglig både idle och vid aktivitet. I förrgår uppträdde dock klick-ljud i samband med diskaktivitet vid ett par oberoende tillfällen. Jag har inte hört ljuden sedan dess, men har dålig erfarenhet av klick-ljud från tidigare hårddiskar och blev därför orolig och överväger att byta datorn (inom retur-tiden).

Min fråga är om ni läst/hört hur folk uppfattar skillnaderna på de olika 500Gb-hårddisk-modeller/fabrikaten som sitter i nya iMac? Alltså, om det finns tecken på att en viss fabrikat är t.ex. tystare och/eller snabbare än övriga. Det är ju en del som bytt ut sin iMac pga diverse problem, så en hel del lär ju ha erfarenheter kring eventuella skillnader.

Jag vet nämligen att det kan sitta både Seagate- och Hitachi-diskar i nya iMac, och det är även möjligt att Maxtor och Western Digital levererar diskar till Apple.

Suck, samma problem här. Fick min nya iMac 21,5" för några veckor sedan. Min hårddisk klickar också ibland. Och när jag startar datorn så spinner den upp, klickar till, och spinner upp igen. Splittrans ny är datorn. Tror dessvärre att det är ett värmerelaterat problem.

Svårt att komma bort ifrån. Räknar med att min disk kraschar såsmåningom. Men man har ju tre års reklamationstid enligt konsumentköplagen mot fabrikationsfel. Överhettningsskador pga. designfel räknas som ursprungsfel. Dessutom har man tre års reklamationstid för samma fel från och med det datumet som man har fått datorn reparerad för detta fel.

Jag har faktiskt inte hört klickljuden fler gånger efter att jag skrev inlägget så det verkar ha varit undantagsfall. Jag ringde även Apple Support som DÅ inte hört talas om klickljud på de nya iMac'arna, men på andra Mac-modeller hade klickljud rapporterats. Enligt supporten behöver inte klickljud vara lika med fallerad HD.

Vilket fabrikat/modell har du på din HD? Uppträder klickljudet varje gång du startar upp datorn? Om så är fallet hade jag definititvt kontaktat supporten - om inte för att reklamera så för att se till att de reggar ett case på att din hårddisk KAN vara på väg att fallera. Det bör göra det lättare att reklamera om/när det blir aktuellt.

Bättre sent än aldrig

Hårddisken falerade aldrig men klickljuden fortsatte och blev mer intensiva. Dessutom uppträdde märkliga fördröjningar vid uppstart av datorn - ibland fick man höra startljudet två gånger. Alternativ tyst. Omstart några sekunder senare och där kom startljudet. Fick datorn utbytt på garantin - två gånger! Den jag har nu har inte samma problem. Men nu bor jag också i en annan lägenhet nu. Svalare och modernare elnät. Min slutsats är. Att kvaliten på Apples produkter, liksom den mesta moderna elektronik idag, har rasat ner i ravinen är ingen nyhet. Men sen kan man ju resonera kring om hur värme och eleka spikar från elnätet har för inverkan. Högst påtaglig kan jag tänka mig. Lägre kvalite på elektroniken desto miondree är magrinalerna. Ja. Så är det.

Har för övrigt en gammal G4 MDD från 2003. Bästa kvalite någonsin. Aldrig några problem. PowerPC Power

Klickljud är lite otäcka. Dock så har min "testlaptop" haft en klickande hårddisk sedan den var ny. Den är nu inne på sex år med klickande disk.

På tal om strömspikar så finns det ju ganska bra skydd mot detta. http://www.dustin.se/xgroup/12335/storningsskydd

  • Medlem
  • 2013-02-18 08:57

"Klickljud" säger inte så mycket. Det ska bli ett klickljud då och då på mekaniska hårddiskar då läsarmen kalibrerar sig. Huruvida det hörs särskilt tydligt varierar alldeles säkert med hårddiskmodellen, men är vanligtvis svagt. Nedan en länk till diverse ljud som dåliga hårddiskar avger:

http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

1
Bevaka tråden