Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigonkartor + TomToms carkit=funkis?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-10-13 09:00

Hej!

Jag undrar om man får full funktionalitet ur Navigons kartor samt om alla fördelar med TomToms carkit fungerar (förstärkning av gps, ljud etc.) fullt ut eller om man tappar ngr funktioner.

Navigon kommer med ett eget carkit som tyvär bara är en tjusig hållare utan inbyggd gps, högtalare/mick och allt det som gör Tomtoms variant så åtråvärd!

Jag la ner rätt stor möda på att välja leverantör av kartor och Navigon vann den matchen. Carkitmatchen leder för närvarande Tomtom med 13-0. Navigon måste snabbt ut med en jämförbar produkt för att inte tappa ...

Men som sagt, tror ni man får ut full funktionalitet av både Navigon-kartorna och Tomtoms carkit om man använder dem tillsammans?

Mvh.
Ricard i Jönkan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-13 22:17
Ursprungligen av Ricard:

Hej!

Jag undrar om man får full funktionalitet ur Navigons kartor samt om alla fördelar med TomToms carkit fungerar (förstärkning av gps, ljud etc.) fullt ut eller om man tappar ngr funktioner.

Navigon kommer med ett eget carkit som tyvär bara är en tjusig hållare utan inbyggd gps, högtalare/mick och allt det som gör Tomtoms variant så åtråvärd!

Jag la ner rätt stor möda på att välja leverantör av kartor och Navigon vann den matchen. Carkitmatchen leder för närvarande Tomtom med 13-0. Navigon måste snabbt ut med en jämförbar produkt för att inte tappa ...

Men som sagt, tror ni man får ut full funktionalitet av både Navigon-kartorna och Tomtoms carkit om man använder dem tillsammans?

Mvh.
Ricard i Jönkan

Om vi tror? Ja, det tror jag....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-10-14 00:17

Hej kenjon 58 år.
Då vet jag det. Tack!

Har ngn sett eller läst ngt matnyttigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-14 10:14

Enligt TomTom skall den gå att använda med valfri programvara... men huruvida den faktiskt fungerar med Navigon vet jag inte.

  • Medlem
  • 2010-01-06 11:53

Någon som kollat detta i praktiken än?

Ja, det fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-06 12:57
Ursprungligen av Rossifumi:

Ja, det fungerar utmärkt.

... och med utmärkt menar du att alla funktioner TOMTOM-hållaren har (förstärkt gps, förstärkt mikrofon/högtalare för handsfree samt laddare) och alla funktoiner Navigons kartprogram har, fungerar till 100%?

Om det är så är denna kombo en nobrainer!

Mvh.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-01-06 13:00

Fungerar kanon, har dock inte provat handsfree delen då jag inte har någon användning av den.

Håller med föregående, Tom-Tom hållaren var ett riktigt lyft nu tappar Navigon aldrig kontakten annat än i långa tunnlar. Ger ett jättebra ljud så rösten blir tydlig, ser inga nackdelar.
Testat handsfree också men den kan inte slå Apples blåtands handsfree.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-06 19:30

roligt att höra Örjan!

  • Medlem
  • 2010-01-06 22:52

Oj, så kul att det gick att väcka tråden så snabbt.
Var ju glädjande besked. Man ska inte ropa hej innan man prövat.:)

En följdfråga: Hur löser man det här med musiken från iphone till bilstereon?
Står såhär i Tomtoms carkittbeskrivning:
Ljudutmatningskontakten ger dig möjlighet att spela upp dina favoritlåtar via bilens ljudsystem med ljudkabeln (tillval)*. Musiken tonas till och med bort när du ringer i telefonen eller när programmet ger anvisningar.* Kräver kompatibelt ljudsystem i bilen
...och den kompatibiliteten har man ju inte.

Senast redigerat 2010-01-06 23:22
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-07 07:14

Det finns ju bilstereos med minitele-in på fronten och även det där gamla systemet med en fake-kassett man stoppar in, med kablage för utsignal.

  • Medlem
  • 2010-01-07 07:23

inga kontakter på utsidan eller kasettintag, och CD:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 12:21
Ursprungligen av per s:

inga kontakter på utsidan eller kasettintag, och CD:(

Kollat bakom instrumentpanelen? Många bilstereos har extra uttag där. Sen har en del, bl.a. vissa Volvos, anslutning i mittkonsolen om man köper deras adapter.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-07 07:28

samma här ...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-07 12:55

I bilar med separat slutsteg till radion kan man koppla y-kontakter till sluttstegets ingång och driva slutsteget med line out från iphone. Hörlursuttaget funkar också. Det gör jag på min volvo 965. en ground loop isoleringstrafo är att rekommendera för att undvika störningar från laddare. Radion igång, volym på lägsta, funkar utmärkt.

  • Medlem
  • 2010-01-08 17:05

Oj, inte så lätt att titta efter kontakter mm bakom instrumentpanelen. Kanske titthålskirurgi med fiberoptik. Eller så får jag helt enkelt fråga på verkstaden. Men tack för alla idéer i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 18:14
Ursprungligen av per s:

Oj, inte så lätt att titta efter kontakter mm bakom instrumentpanelen. Kanske titthålskirurgi med fiberoptik. Eller så får jag helt enkelt fråga på verkstaden. Men tack för alla idéer i alla fall.

Det brukar vara ganska lätt att gå in och kolla genom att ta bort diverse plastkåpor...Om du inte har tummen mitt i handen så kan du nog enkelt göra det^^

På min Golf sitter det en kontakt i botten på facket mellan sätena, tokig placering men det blir bra ljud. Det brukar synas på radion om den har en knapp för aux eller liknande.
Ljudet från musiken tonas snyggt ner när navigatorn har något att säga.

Finns det ingen AUX till bilens stereo kan ju Dension vara ett alternativ. Med modellen GW 300, finns det tre kopplingar. USB - AUX - iPod/iPhone. Funkar kanske inte med iPodkopplingen, men med AUX går det ju galant. Den tonar ner musiken som Örjan i inlägget ovan säger.

Densiondosan kan man säkert koppla in själv, jag valde dock att lämna in min. 3400 kr inkl montering och en iPhone/iPod-sladd.

Densionsweden.se c/o Techno Research

1
Bevaka tråden