Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batterihälsa på ny MBP13''

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-01-06 14:38

Tjabba!

Har haft min MBP 13'' nu sedan julafton och jag börjar bli lite orolig för min batterihälsa. Den hoppar mellan 95-98% och det känns inte som att det är normalt att ha tappat nästan 5% av orginalkapaciteten på knappt två veckor. Har provat att kalibrerat batteriet två gånger men det är inte till så stor nytta. Antalet laddningscykler är 9 st och datorn är 3 månader gammal enligt coconutbattery.

Är detta något att oroa sig över eller är det normalt?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-01-06 14:41

Ajdå, såg nu att jag postat i fel kategori, ber om ursäkt för detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 15:04

Upplever du någon försämring av hur länge batteriet räcker (Håller det de utlovade timmarna)?
Har haft x-antal laptopbatterier där procenttalet inte är riktig proportionellt med tiden fast batteriet fortfarande har full kapacitet.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-01-06 15:25

Detta är min första macdator så jag har tyvärr inte så mycket att jämföra med, speciellt inte då jag bara haft datorn i ca 2 veckor. Men de 7 timmarna de utlovar är det väl knappast.

Jag har en MBP13 - och är rätt så besviken på batteri kapaciteten.

Har haft den i ungefär 5 månader nu, och det ser ut så här nu:

Charge Information:
Charge remaining (mAh): 4860
Fully charged: Yes
Charging: No
Full charge capacity (mAh): 4863
Health Information:
Cycle count: 143
Condition: Normal
Battery Installed: Yes
Amperage (mA): -494
Voltage (mV): 12399

CoconutBattery rapporterar batteri statusen till 89% av original kapaciteten. Jag får ut ungefär 3, kanske 4, timmar ut ur den vid normal WiFi användning och med skärmen nere på 1-3 pluppar i ljusstyrka.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-01-06 15:33

Min ser ut som följande efter ca 2 veckors användande:

Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 4808
Fulladdat: Nej
Laddar: Ja
Full laddning (mAh): 5202
Statusinformation:
Cykelantal: 9
Skick: Normalt
Batteri installerat: Ja
Amperetal (mA): 1321
Volttal (mV): 12546

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 15:54
Ursprungligen av chaoos:

Min ser ut som följande efter ca 2 veckors användande:

Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 4808
Fulladdat: Nej
Laddar: Ja
Full laddning (mAh): 5202
Statusinformation:
Cykelantal: 9
Skick: Normalt
Batteri installerat: Ja
Amperetal (mA): 1321
Volttal (mV): 12546

Jo när man ser det sådär ser det ju dåligt ut. Nästan än 100 mAh försämring per cykel verkar orimligt. Jag vet inte vad som krävs för att få ett nytt...

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-01-07 19:10

Nää det känns verkligen inte bra. Vet inte heller hur lång tid jag ska vänta innan jag kontaktar Apple

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-07 20:43
Ursprungligen av chaoos:

Nää det känns verkligen inte bra. Vet inte heller hur lång tid jag ska vänta innan jag kontaktar Apple

Vänta inte. Kontakta Apple genast då har du större chanser att få den hjälp som du är berättigad till.

Var köpte du datorn ?

Inget att fundera på . Kan ju vara ett sämre batteri i produktionen som du har fått.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-01-07 22:11

Köpte den ifrån Apple Store, och har haft nån vecka innan jul. Jag har väl 90 dagar på mig om jag inte misstar mig?

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-01-09 20:33

Datorn har nu 10 laddningscykler och batterihälsan är nere på 94%, känns som det kanske är dags att kontakta Apple nu?

  • Medlem
  • 2010-01-09 20:40

Du har 90 dagars fri support via Apple. Och ja, ju fortare du kontaktar Apple, ju större är chanserna att de kan/vill hjälpa till.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-01-19 16:26

Nu har något ännu skummare hänt. Igår var batterihälsan uppe på 100% enligt både iStat Pro och coconut battery. Det var så när jag körde med sladd och utan. Idag när jag startade datorn efter att ha haft den på laddning under natten så var batterihälsan nere på 93%. Mycket skumt. Någon som har någon aning om vad som kan vara fel?

1
Bevaka tråden