Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-01-06 12:32

Jag kör Snow Leopard.
Har en extra hårddisk med firewire anslutning.
Något som händer nu men inte i början är att denna hårddisk synes slöa ner min Mac oavsett om den ska göra backup eller inte. Om den hårddisken står still så ska den alltid behöva gå igång innan man kan jobba med datorn. T.ex om Mac varit i vila så kommer väntsymbolen fram och skärmen tänds inte upp förrän den extra hårddisken är igång.
Även om jag stänger av TimeMachine till att inte göra backup så är det likadant så länge den extra hårddisken är ansluten.
Irriterande.
Om det beror på att den extra hårddisken börjar bli full eller om det beror på Snow Leopard eller efter sista uppdateringen av desamma kan jag inte svara på.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-01-06 14:22

Jag har alltid haft iTunes- och iPhotobiblioteken på en extern hårddisk via firewire eftersom jag har rätt mycket musik och foton. När jag öppnar iTunes hör jag hur den externa hårddisken varvar upp (7.200 varvs) innan iTunes öppnar. För mej är det inga problem men den externa hårddisken går alltså ner i vila när den inte använts på ett tag. Det borde väl gå att ställa in så att den inte gör det men hur vet jag inte.

Senast redigerat 2010-01-06 14:38

Gå in på Systeminställningar / Strömsparare, där kan du bocka av att "sätta hårddiskar i vila när möjligt". Pga. att jag har en hel del interna hårddiskar i min dator har jag bockat av denna funktion, för vissa program vill dra igång alla hårddiskar av ingen som helst vettig anledning, vilket slöar till allt redigt. Nackdelen är väl att om man slösurfar hela dagarna så slits hårddiskarna mer ifall man bockat av viloalternativet.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-01-09 10:43

Bra! Tack för tipset. Jag ska snarast prova!!

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-01-21 15:31

Detta har ingen inverkan utan den extra hårddisken vill alltid vara med i leken vad jag än sysslar med. Så fort jag gör något nytt, startar ett program eller öppnar upp ur viloläge så ska jag behöva vänta på den disken.

Ursprungligen av Lasse99:

Detta har ingen inverkan utan den extra hårddisken vill alltid vara med i leken vad jag än sysslar med. Så fort jag gör något nytt, startar ett program eller öppnar upp ur viloläge så ska jag behöva vänta på den disken.

Då har du ngt på den som ideligen behövs.

Vad händer om du tar bort den?

1
Bevaka tråden