Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudlänkar öppnas i fel program iom 10.6

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-01-06 12:01

Vet inte var jag ska posta denna fråga riktigt.
Innan Snow Leopard hade jag Svensk Radio som widget. Den öppnade radiokanaler i QuickTime. Snabbt och funkade klockrent. Och när jag öppnade länkar i Firefox till t ex Dansk TV1 öppnade den i QuickTime. Det gillade jag för där går det att ställa om till helskärmsformat.
Sen jag installerade Snow funkar det inte längre. Widgeten Svensk radio öppnar strömmen i VLC. Tycker att det hakar sig oftare.
När jag trycker på länken DR1 öppnar den Safari fast jag har Firefox som standardwebbläsasre och det blir en liten tv-ruta på en stor svart skärm (har tv:n som dataskärm). Provade att öppna i dashboard som finns som alternativ om man högerklickar, men då kunde jag inte stänga den sen förrän jag stängde datorn.
Visst, det går att kopiera länken till DR1, öppna QuickTime och klistra in och sen få helskärmsläge. Men det är flera onödiga och irriterande moment jämfört med tidigare.
Hittar inte var jag ska kunna ställa om så att jag får strömmarna att öppna i QuickTime igen. Och helst i gamla QuickTime som inte har den där jätteblaffan till kontrollerna som skymmer halva bilden.
Börjar nästan tycka att fördelarna med Snow är så få och nackdelarna så många att det kunde vara värt att gå tillbaka till Leopard.

Använd den Widget i Dashboard som heter RadioTuner och hämta länkarna här:
Direktlänkar till streaming - Support - sr.se

Eftersom jag har en 1000 Gb hårddisk avsatte jag 100Gb till Leopard. Då har man det bästa av två Världar.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-01-06 12:21

Jag har inget problem med Svensk Radio i Snow leopard.
Jag öppnar sidan med Opera och sedan klickar på radiokanal och sedan väljer lyssna direkt.
Då öppnas en nerladdning i Safari och ljudet kommer. När jag gjort det en gång så funkar det även att öppna med safari tills datorn är omstartad, då måste jag börja med opera igen.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-01-06 14:22

Tack för tipsen!
Ska kolla RadioTuner.

Senast redigerat 2010-01-06 14:39
  • Medlem
  • 2010-01-06 14:42

Flyttar några inlägg till egna trådar. Ställ en fråga per tråd.
http://www.99.se/search.php?searchid=6994176

Admin

  • Medlem
  • 2010-01-06 14:52

Ställer man inte in vilket program som ska ta hand om olika länkar i mime-instälningarna i webbläsaren?

Annars finns en Sveriges Radio-app här:
http://www.99.se/1849924-post5.html
Kopiera koden, klistra in i Applescriptredigerare.app och spara med valfritt namn som "Program". Själv kallar jag den "SR i Quicktime.app".

Ursprungligen av Baron:

Ställer man inte in vilket program som ska ta hand om olika länkar i mime-instälningarna i webbläsaren?

Jag använder mig av rcdefaultapp för och ändra mime-inställningar och en massa andra.
Rubicode - RCDefaultApp

  • Medlem
  • 2010-01-06 20:10
Ursprungligen av Mikael E:

Jag använder mig av rcdefaultapp för och ändra mime-inställningar och en massa andra.
Rubicode - RCDefaultApp

Den såg ju bra ut. Hittade inte heller mime i Safari.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-01-06 16:52

Hur ändra vilket program som visar streamade länkar?

Med installationen av Snow Leopard har flera inställningar ändrats som jag inte gillar.
I Leopard var det så att när jag öppnade streamade länkar i Firefox till t ex Dansk TV1 öppnade den i QuickTime. Det gillade jag för där går det att ställa om till helskärmsformat.
Sen jag installerade Snow funkar det inte längre.
När jag trycker på länken DR1 öppnar den Safari fast jag har Firefox som standardwebbläsare och det blir en liten tv-ruta på en stor svart skärm (har tv:n som dataskärm). Provade att öppna i dashboard som finns som alternativ om man högerklickar, men då kunde jag inte stänga den sen förrän jag startade om.
Visst, det går att kopiera länken till DR1, stänga Safari, öppna QuickTime och klistra in och sen få helskärmsläge. Men det är flera onödiga och irriterande moment jämfört med tidigare.
Hittar inte var jag ska kunna ställa om så att jag får strömmarna att öppna i QuickTime igen. Och helst i gamla QuickTime 7 som inte har den där jätteblaffan till kontrollerna som skymmer halva bilden.

Var kan man ändra vilket program som öppnar streamade länkar?

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-01-06 19:20

OK, fick hjälp.
RCDefaultApp funkar klockrent! Nu känner jag igen min kära gamla dator igen.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-01-06 19:21

Tack Mikael E!
RCDefaultApp funkar klockrent! Nu känner jag igen min gamla dator igen.

  • Medlem
  • 2010-01-06 20:09

Slår ihop två trådar om samma sak. Skapa inte mer än en tråd per ämne.
Admin

1
Bevaka tråden