Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Katrineholms skolor väljer Apple

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Eftersom det inte finns någon lämplig kategori för nyhetstips så får 99Lounge extraknäcka tills att en administratör antingen flyttar, skriver om eller tar bort det.

IDG rapporterar idag att Katrineholms skolor väljer Apple i en order värd 24 miljoner kronor: Katrineholms skolor väljer Apple - IDG.se. 1 700 gymnasieelever får tillgång till en varsin MacBook PRO samt mobilt bredband. Detta om något borde väl vara en skjuss framåt för Apple i Sverige samt även MacSupport som har tagit hem detta avtal.

Alltid trevligt att Apple går framåt.

Varsin MacBook Pro! Det var som attan. Kul att Katrineholm blickar framåt. När jag gick gymnasiet där fick man på sin höjd känna på en VIC 64 (eller var det kanske VIC 20) några timmar under en treårsperiod.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-04 21:29
Ursprungligen av M. Sundbom:

När jag gick gymnasiet där fick man på sin höjd känna på en VIC 64 (eller var det kanske VIC 20) några timmar under en treårsperiod.

När jag gick i högstadiet var det jag & en kamrat som höll "datakurs" med alla i klassen!!

Enklare Basic-programmering på ABC80

Nostalgi,

- Torkel

Ursprungligen av Torkel:

När jag gick i högstadiet var det jag & en kamrat som höll "datakurs" med alla i klassen!!

Enklare Basic-programmering på ABC80
...
Nostalgi,

- Torkel

Jo men en sån där var det ju! ABC 80. Vi ägnade en hel lektion åt att skriva ett litet Basic-program som ritade upp en cirkel med valfri radie. Går snabbare med passare tänkte jag som inte alls hajade vitsen med datorer. Det var först på universitetet, då jag fick jobba med en mac för första gången, som jag insåg att det här med "data" är rätt kul.

Ursprungligen av torkel:

när jag gick i högstadiet var det jag & en kamrat som höll "datakurs" med alla i klassen!!

Enklare basic-programmering på abc80

nostalgi,

- torkel

>print scr 11

Kanske man skulle ta och börja gymnasiet igen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 00:55
10 PRINT "DATA ÄR KUL..."
20 GOTO 10

>RUN

DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...DATA ÄR KUL...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 00:59

Varför Macbook Pro, vad är det som barnen behöver som inte finns i en Macbook?

Ursprungligen av acke:

Varför Macbook Pro, vad är det som barnen behöver som inte finns i en Macbook?

Ett tufft aluminiumchassi.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-05 10:41
Ursprungligen av acke:

Varför Macbook Pro, vad är det som barnen behöver som inte finns i en Macbook?

Man vill väl undvika den snövita modellen så ungarna inte tappar bort dem i snön.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2010-01-05 09:47

Haparanda och Kalix kommuner har tagit motsvarande beslut tidigare.

Var på Tornedalsskolan i Haparanda och berättade om dagspress och media för några veckor sedan, och såg många nöjda elever som flipprade på bärbara Macar.

  • Oregistrerad
  • 2010-01-05 11:38

Blev rätt många kommentar på idg iaf Alltid lika roligt.

Menar du Print CHR$(12) (skall vara valutatecknet "SOL" istf dollar)

Character 11 är väl return eller nåt, 10 är LF, 12 är return+LF

Ursprungligen av Goflorp:

Menar du Print CHR$(12) (skall vara valutatecknet "SOL" istf dollar)

Character 11 är väl return eller nåt, 10 är LF, 12 är return+LF

Jo, så var det nog (det var ju 26-27 år sen! )

I vilket fall som helst väntade datorn på att någon intet ont anande individ skulle trycka på tangentbordet varvid det rasslade till och skärmen fylldes av en massa text utan någon chans att få stopp på det hela.

he he...

(Man hade inte roligare än så med datorerna på den tiden, kids!)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-06 10:00

Härlig satsning från Katrineholms kommuns sida. Hoppas det leder till ett bra resultat så att också andra kommuner får upp ögonen för Apples produkter .

ABC-80 tiden på gymnasiet har jag förträngt djupt:">

Kommer inte alls ihåg den vid närmare eftertanke

Däää var tider dääää...... Ung, smidig och snygg och flink i fingrarna....

Ursprungligen av CUBEIS:

Däää var tider dääää...... Ung, smidig och snygg och flink i fingrarna....

Nuförtiden är du bara " , och och i ...."

Falkenberg/Varberg har ju kört 800 bärbara tidigare, några skolor i norrland och så nu detta. Det är roligt köra mac.

Två vänner ytterligare har nu switchat, en tredje ringer mig och vill ha köpråd på vilken Mac han skall välja. Satt i en tvåtimmars iChat-Videokonferens igår kväll med en av dem och vi gick igenom OS X..... görkul ...

Ursprungligen av Goflorp:

Falkenberg/Varberg har ju kört 800 bärbara tidigare, några skolor i norrland och så nu detta. Det är roligt köra mac.
.

Göteborg har ju lätt fler än så...

Ursprungligen av Mikael Svensson:

Göteborg har ju lätt fler än så...

Jag tänkte på större skolaffärer.

Vilka skolor i GBG syftar du på här?

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tänkte på större skolaffärer.

Vilka skolor i GBG syftar du på här?

Ja, t.ex. Älvsborgs stadsdelsförvaltning har köpt fler än så till sina för- och grundskoleelever.

Dalaskolans Ettor (Dalaskolan, Älvsborg, Göteborg)

Själv var man med i en satsning där alla elever i min grundskola fick en varsin PowerBook 1400cs runt 96-97. Kul att se att Katrineholm går i nästa samma fortspår nära femton år senare

Vad roligt, visste faktiskt inte om dalaskolan. Insnöad som man är räknar jag kanske inte i tanken den delen av stan till Göteborg..

Hur många burk rörde det sig om där.
I rtikeln ovan snackas det om andra skolor som "startar sina datorprojekt" - undrar vad det blev där.. HP? (huga)

Fiskebäcksskolan
Gamla Långedragsskolan
Nya Långedragsskolan
Dalaskolan
Nya Påvelundsskolan
Gamla Påvelundsskolan
Nya Varvets skola
Hagenskolan

d.v.s. samtliga skolor i SDN Älvsborg. Mer info om detta på t.ex. Älvsborg-ITiden Från och med förskola och sedan hela grundskolan.

Kolla också på YouTube - E-brev till medarbetare i förskola & skola, december 2009 .m4v för mer information om visionen.

Man kan också kika på hur t.ex. Hagenskolan arbetar med sina Macar: Hagenskolan Lite kul är det att läsa när läraren Maria reflekterar lite över hur barnen använder datorn.

Jag hörde en liten diskussion mellan eleverna i går där de diskuterade vilka ämnen de tyckte var roligast i skolan. IT var helt klart det som stod högst i kurs och svenska var det ämne som de tyckte var absolut tråkigast. Jag blev lite full i skratt när jag hörde detta för det är ju uppenbart att de inte sätter uppsatsskrivning, läsläxeförhör o.d som de gör på datorn i samband med att de har svenska!!

Fast nu glider vi i från trådens ämne, så jag sätter punkt här.

Senast redigerat 2010-01-06 11:11
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-06 11:33

Skulle jag välja gymnasie idag så skulle inte valet vara svårt.

Inte alls långt ifrån var Äpplet faller liksom om ni fattar

MBP till eleverna, det var inte dåligt. Men kör de OSX eller MSW?

ABC80, ERR11 och CHR$, ja, det är nostalgi det. Dessutom ett minne från den tiden då Östergötland var nordens uttalade Silicon Valley med tre datorfabriker (Luxor, Datasaab och Facit)!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-07 02:24
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

MBP till eleverna, det var inte dåligt. Men kör de OSX eller MSW?

ABC80, ERR11 och CHR$, ja, det är nostalgi det. Dessutom ett minne från den tiden då Östergötland var nordens uttalade Silicon Valley med tre datorfabriker (Luxor, Datasaab och Facit)!

Det blir Mac OS. Att installera MSW skulle innebära ytterligare en kostnad, som man inte är beredd att bära. Lägg därtill antivirusprogramvara med mera. I artikeln från IDG anges också att kommunen inte har stöd för Mac i sina nätverk (surprise allihopa!), så därför ingår även ett mobilt bredband från Telia, för att eleverna ska kunna komma åt de webbaserade applikationerna, istället för att de ska ligga på skolornas interna nätverk.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2010-01-07 16:30
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Eftersom det inte finns någon lämplig kategori för nyhetstips så får 99Lounge extraknäcka tills att en administratör antingen flyttar, skriver om eller tar bort det.

IDG rapporterar idag att Katrineholms skolor väljer Apple i en order värd 24 miljoner kronor: Katrineholms skolor väljer Apple - IDG.se. 1 700 gymnasieelever får tillgång till en varsin MacBook PRO samt mobilt bredband. Detta om något borde väl vara en skjuss framåt för Apple i Sverige samt även MacSupport som har tagit hem detta avtal.

Alltid trevligt att Apple går framåt.

Liksom Kalix:

Macken 3.2.1

Och vem tar ansvar för arbetslösheten? Hade man gått in för Windowsdatorer skulle man hunna anställa en hel stab servicetekniker att hålla datorerna vid liv. Strul skapar arbete!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-07 17:52
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Strul skapar arbete!

=)...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-07 18:01

Med tanke på kvalitén på de som jobbat med IT-frågor i Katrineholm, så är det ingen större förlust. Arbetslösa eller kommuntekniker, ungefär samma mängd arbete för pengarna.

Bevaka tråden